• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • MulleNuh

Ja det var så han gjorde och sa!
    Fast han gjorde korset PÅ min panna med tummen (tror jag)

Kjell Präst skrev 2009-04-12 15:33:57 följande:

Det gör inte alla präster. Hade du kommit till mig hade jag tecknat ett korstecken med handen en bit framför ditt ansikte medan jag sagt "Gud välsignar dig och bevarar dig, nu och alltid"
  • Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2009-04-12 16:33:25 följande:
    Ja det var så han gjorde och sa! Fast han gjorde korset PÅ min panna med tummen (tror jag)Kjell Präst skrev 2009-04-12 15:33:57 följande:
    Jag vidrör inte folk om jag inte vet att det är okay med dem. Men "tumkorstecknet" används flitigt av vissa, inte minst vid barndop.
  • MulleNuh

Ja men det gjorde mig inget alls att han rörde mig!

Han var glad också!!! Vi fick såna fina påskljiljor när vi gick ut från kyrkan! Han var gullig...

Kjell Präst skrev 2009-04-12 16:37:20 följande:

Jag vidrör inte folk om jag inte vet att det är okay med dem. Men "tumkorstecknet" används flitigt av vissa, inte minst vid barndop.
  • Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2009-04-12 16:42:48 följande:
    Ja men det gjorde mig inget alls att han rörde mig! Han var glad också!!! Vi fick såna fina påskljiljor när vi gick ut från kyrkan! Han var gullig...Kjell Präst skrev 2009-04-12 16:37:20 följande:
    Påskliljor kunde ni ha fått av mig också... jag delade ut sådana i morse
  • MulleNuh

Ja jag tänkte på det.. Vi skulle ha gått på Kjells ist!!!

Kjell Präst skrev 2009-04-12 16:54:25 följande:
    Påskliljor kunde ni ha fått av mig också... jag delade ut sådana i morse
  • Sommar 2010

Tycker att denna tråd är jättebra och ni präster som hittat hit till BT ska ha en eloge. Det känns som att ni förenar nytta med nöje på ett sätt som är föredömligt!

Det är mycket man funderar över, både i samband med vigsel och annat. Intressant att få veta mer om annandag påsk.

Jag funderar lite på detta med att gifta sig på påskafton. "Stör" det högtiden på något sätt? (Klumpigt uttryckt, men har svårt att formulera mig.) Det är ju annars en bra helg då många är lediga lite längre än vanligt. Och finns det dagar då vigsel inte rekommenderas, långfredagen skulle jag tänka mig är en sådan dag?

• Kjell Präst

Sommar 2010 skrev 2009-04-12 17:30:05 följande:

Jag funderar lite på detta med att gifta sig på påskafton. "Stör" det högtiden på något sätt? (Klumpigt uttryckt, men har svårt att formulera mig.) Det är ju annars en bra helg då många är lediga lite längre än vanligt. Och finns det dagar då vigsel inte rekommenderas, långfredagen skulle jag tänka mig är en sådan dag?
    Tack för de snälla orden!
    Jag har förstått att vissa församlingar tillåter vigslar under påsken. Jag själv är oerhört främmande för det och skulle aldrig acceptera en vigsel under långfredagen eller påskaftonen. Dessa dagar har kyrkan sorg, Jesus är död och ligger i sin grav. Det skulle kännas totalt fel att då ha en glad vigsel. Påskdagen som är en glädjens dag skulle däremot kunna fungera.
  • Svanboet

Vill man nu absolut gifta sig på påskafton får man nog göra det borgeligt om man hittar en vf som ställer upp då.

Kjell Präst skrev 2009-04-12 17:41:38 följande:

Sommar 2010 skrev 2009-04-12 17:30:05 följande:
    Tack för de snälla orden!Jag har förstått att vissa församlingar tillåter vigslar under påsken. Jag själv är oerhört främmande för det och skulle aldrig acceptera en vigsel under långfredagen eller påskaftonen. Dessa dagar har kyrkan sorg, Jesus är död och ligger i sin grav. Det skulle kännas totalt fel att då ha en glad vigsel. Påskdagen som är en glädjens dag skulle däremot kunna fungera.
  • Sommar 2010

Kjell Präst: Inte aktuellt med påsk för vår del i vilket fall som helst, men tack för svaret. Detta är inget jag ens reflekterat över innan min sambo friade, men en sådan fråga väcker onekligen en hel del funderingar. Jag återkommer säkert med fler undringar!

• Kjell Präst

Sommar 2010 skrev 2009-04-12 17:56:40 följande:

Jag återkommer säkert med fler undringar!
    Du är välkommen!
Svar på tråden Fråga prästerna 7