• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • MulleNuh

hahaha men va knäpp du är!!!!
    Nej då.. Ingen kris här inte.. Allt gick bra och jag kom helskinnad ut från kyrkan!

Dock är det ju tydligen vääldigt högtidligt under påsken och kanske lite mer, ja vad ska man säga, "strikt"?!

Fast kanske olika präster är olika?

Kjell Präst skrev 2009-04-12 14:08:23 följande:

Debriefing, typ en krisgrupp eller liknande som man får träffa när man varit med om stora katastrofer
  • MulleNuh

haha men jag måste erkänna att jag kände mig ganska bortkommen när det var nattvarden... Jag ville inte ha oblaten och vinet så jag la ju höger hand på vänster axel. Var inte beredd på att han skulle rita mig i pannan!

• Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2009-04-12 14:17:08 följande:
    hahaha men va knäpp du är!!!! Nej då.. Ingen kris här inte.. Allt gick bra och jag kom helskinnad ut från kyrkan! Dock är det ju tydligen vääldigt högtidligt under påsken och kanske lite mer, ja vad ska man säga, "strikt"?!Fast kanske olika präster är olika?Kjell Präst skrev 2009-04-12 14:08:23 följande:
    Olika präster är olika. Påsken innehåller ju massor av känslor, från dysterhet på skärtorsdagen (Jesus blev förrådd, dock anses dagen som en festdag ändå tack vare nattvardens instiftande) via djup sorg på långfredagen till jublande glädje på påskdagen. Vissa präster har svårt med glädjen och lätt med allvaret, och tvärtom Men genomgående är nog påskdagen glad och lätt, långfredagan dyster och svart.
  • Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2009-04-12 14:18:48 följande:
    haha men jag måste erkänna att jag kände mig ganska bortkommen när det var nattvarden... Jag ville inte ha oblaten och vinet så jag la ju höger hand på vänster axel. Var inte beredd på att han skulle rita mig i pannan!
    Det gör inte alla präster. Hade du kommit till mig hade jag tecknat ett korstecken med handen en bit framför ditt ansikte medan jag sagt "Gud välsignar dig och bevarar dig, nu och alltid"
  • Kjell Präst
    Wiggy skrev 2009-04-12 14:13:49 följande:
    Förresten, kan präster tro på spöken?
    Du får olika svar från olika präster. Vissa anser att det är ont, att man inte ska tro på sådant. Bibeln nämner någonstans att man inte ska tro på andar. Själv är jag inte främmande för att det kan finnas sådana företeelser. Ser "Det okända" med stor behållning
  • Svanboet

Tihi... bara för att märka ord

Om man nu inte ska tro på andar... varför ingår då helig ande i treenigheten?

Kjell Präst skrev 2009-04-12 15:36:06 följande:

Du får olika svar från olika präster. Vissa anser att det är ont, att man inte ska tro på sådant. Bibeln nämner någonstans att man inte ska tro på andar. Själv är jag inte främmande för att det kan finnas sådana företeelser. Ser "Det okända" med stor behållning
  • Svanboet

Har annandag påsk någon "kyrklig" betydelse?

• Kjell Präst
    Svanboet skrev 2009-04-12 15:38:07 följande:
    Tihi... bara för att märka ord Om man nu inte ska tro på andar... varför ingår då helig ande i treenigheten?Kjell Präst skrev 2009-04-12 15:36:06 följande:
    Där fick du till det, din spjuver
    Det är onda andar och spådomsandar man inte ska tro på. Den Heliga Anden är ju inte precis vilken ande som helst...
  • Svanboet

Nått ska mna ju roa sig med när man jobbar på påskdagen... helt ensam i korridoren kan tilläggas.

Kjell Präst skrev 2009-04-12 15:41:08 följande:

Där fick du till det, din spjuver Det är onda andar och spådomsandar man inte ska tro på. Den Heliga Anden är ju inte precis vilken ande som helst...
  • Kjell Präst

Kjell Präst skrev 2009-04-12 15:41:08 följande:

Där fick du till det, din spjuver Det är onda andar och spådomsandar man inte ska tro på. Den Heliga Anden är ju inte precis vilken ande som helst...
    Annandag påsk har rubriken "Möte med den uppståndne". Här får vi träffa den uppståndne Jesus lite mer än på påskdagen (då fokus ligger mer på den tomma graven). En berättelse i Bibeln handlar om hur två lärjungar vandrar till ett ställe som heter Emmaus. På vägen dit möter de den uppståndne Jesus men känner först inte igen honom, han följer dem dock på vägen. Den texten läses ibland på annandag påsk. Ibland ordnar man också Emmausvandringar, var själv med om en sådan när jag jobbade i Sofia församling på Söder i Stockholm. Vi hade gudstjänst i Sofia kyrka varpå vi vandrade tillsammans till Sjöstadskapellet där vi firade mässa.
Svar på tråden Fråga prästerna 7