• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • Kjell Präst
    Svanboet skrev 2009-04-21 08:17:13 följande:
    Idag är ju det en helt otänkbar inställning för många kvinnor. Kjell Präst skrev 2009-04-21 08:12:05 följande:
    Och för många män...
  • Kjell Präst
    Svanboet skrev 2009-04-21 08:17:13 följande:
    Förvisso men jag har träffat en och annan präst som drar åt det mer extrema håller och tyckt att ditten och datten ska vara som det står i bibeln
    Jo, de finns, de också...
  • MissDoe

Hmmm.. ja, det kan väl inte vara så svårt???

Kjell Präst skrev 2009-04-21 08:06:41 följande:

Hahahaha Om du övertygar min kyrkoherde om att jag ska slippa åka på det tvåveckors konfirmandläger som äger rum veckan före, under, och veckan efter midsommar så kommer jag
  • Kjell Präst
    MissDoe skrev 2009-04-21 08:19:36 följande:
    Hmmm.. ja, det kan väl inte vara så svårt??? Kjell Präst skrev 2009-04-21 08:06:41 följande:
    Tro mig, jag har försökt
  • altervattnet

hur mycket tjänar en präst, månadslön, ?

• MulleNuh

Men med sån lång utbildning är det inte mer än rätt! Så allt är bra!

• Kjell Präst

Tror inte att någon vanlig komminister tjänar 38 000/mån, men kan ha fel där. Själv tjänar jag 25 000 + 2000 i tillägg för oreglerad arbetstid.

• skille

Hvor sent kan man ha samtale med presten som skal vie oss?? vi gifter oss 23 maj og fikk vite id ag hvilken prest som skal vie oss, men min m2b er ikke tilbake i sverige før i starten av maj (håper jeg)

Svar på tråden Fråga prästerna 7