• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • passionsblomman

Taget!

Kjell Präst skrev 2009-04-21 21:08:17 följande:
    Lite OT - men Mulle, är det köttbullar på din bild? Heter du BulleNuh nu isåfall?
  • Ida o Mille

Hej jag har en liten fråga.
    Vet att de är två eller tre psalmer man ska ha. vi har valt att ha två då vi ska ha ett solonummer också. Men nu till själva frågan, vad finns de för psalmer? Vi vill ha något somrigt och glatt, och som de flesta känner till. Skulle ni kunna ge något förslag?
    Väldigt tacksam för svar!

• Pingst09

Har suttit och poat på med vårat vigselprogram nu och fått till det på detta viset:
    Framsida: Vårat monogram samt Pingstafton 2009

Sida 2:
    Välkommen till vigseln mellan
    X & Y
    30 maj 2009

Präst: Hans namn
    Musiker: Hans namn
    Solist: Hans namn

Ingångsmusik: Änglagård

Utgånsmusik: Forrest Gump

X sång till Y:
    ?Du behöver aldrig mer vara rädd? - Lasse Lindh

Y sång till X
    ?Det är hon? - Brolle

Sida 3:
    Ingång
    Psalm 201
    Inledningsord och bibelläsning
    Frågorna
    Bön över ringarna
    Löften och ringväxling
    Tillkännagivandet
    X´s sång till Y
    Förbön
    Herrens bön
    Välsingelsen
    Y´s sång till X
    Psalm 84
    Utgång

På baksidan står texterna till båda psalmerna.

Synpunkter? För mycket text? Nåt jag glömt?
    Blir mycket musik mot slutet, kan jag sätta in solosångerna alt psalmerna någon annanstans?
    Tack på förhand...

• Kjell Präst
    Pingst09 skrev 2009-04-21 21:43:13 följande:
    Kan jag sätta in solosångerna alt psalmerna någon annanstans?Tack på förhand...
    Du skulle ju kunna sätta in en av solosångerna före eller efter första psalmen istället för att få en jämnare fördelning.
  • Kjell Präst

Ida o Mille skrev 2009-04-21 21:32:50 följande:

Hej jag har en liten fråga. Vet att de är två eller tre psalmer man ska ha. vi har valt att ha två då vi ska ha ett solonummer också. Men nu till själva frågan, vad finns de för psalmer? Vi vill ha något somrigt och glatt, och som de flesta känner till. Skulle ni kunna ge något förslag? Väldigt tacksam för svar!
    Det finns ganska många, uppåt 800 i den ordniarie psalmboken, dessutom ett gäng i kompletterande psalmböcker som "Psalmer i 90-talet" och "Psalmer i 2000-talet". Några psalmer är skrivna direkt för vigsel. Av dessa rekommenderar jag alltid nr 84 och 411. Annars kan man ju anpassa psalmvalet efter kyrkoåret respektive kalenderåret. Något somrigt och glatt som de flesta känner till... någon av sommarpsalmerna skulle ju passa där, dvs 199 (Den blomstertid nu kommer), 200 (I denna ljuva sommartid) och 201 (En vänlig grönskas rika dräkt)
  • MulleNuh

Appropå psalmer.. Kjell, vi tog de du rekomenderade! nr 84 och 411!

Prästen satt och sjöng dom båda för oss!

• Sonja68

84:an är jättefin. Vilken är 411?

• Pingst09

Ok. Det betyder att hela vigselakten bli i ett utan något avbrott för vare sig psal eller sång. Är det vanligt?
    Kjell Präst skrev 2009-04-22 04:02:19 följande:

Du skulle ju kunna sätta in en av solosångerna före eller efter första psalmen istället för att få en jämnare fördelning.
  • Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2009-04-22 07:25:31 följande:
    Appropå psalmer.. Kjell, vi tog de du rekomenderade! nr 84 och 411! Prästen satt och sjöng dom båda för oss!
    Haha, jag brukar också sjunga psalmerna för mina brudpar...
  • MulleNuh

Och vi tog även upp det där, du vet vaaaad...

Kjell Präst skrev 2009-04-22 08:02:27 följande:
    Haha, jag brukar också sjunga psalmerna för mina brudpar...
Svar på tråden Fråga prästerna 7