• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • Kjell Präst
    20090725 skrev 2009-04-22 19:11:21 följande:
    en liten fråga till:jag tänkte på att prästerna skall ju ha blanketterna om hindersprövningen, men hur cet han att jag e jag å min blivande e han, skall man ha med sig legitimation å bevisa det? eller hur funkar det?ännu, en sådan där konstig fråga som bara ploppar upp i huvet från ingenstans!
    Vi litar helt enkelt på er. Ingen legitimation behövs. Det kan upplevas lite märkligt, men så går det till i alla fall.
  • jeami174

Hej!
    Jag har två favorit psalmer och undrar om de är passande för bröllop.

Den första är 248 som de allra flesta förknippar med dop men för mig betyder väldigt mycket och det är en psalm som jag har använt mig av i svåra stunder i livet.
    Den andra är psalm 21 som vi tycker är en vacker lovsång.

Tack på förhand!

Ps: såg att det fanns en annan tråd för just kyrkomusik, men var intresserad av era reflektioner.

• Kjell Präst
    jeami174 skrev 2009-04-22 20:04:40 följande:
    Hej!Jag har två favorit psalmer och undrar om de är passande för bröllop.Den första är 248 som de allra flesta förknippar med dop men för mig betyder väldigt mycket och det är en psalm som jag har använt mig av i svåra stunder i livet.Den andra är psalm 21 som vi tycker är en vacker lovsång.Tack på förhand! Ps: såg att det fanns en annan tråd för just kyrkomusik, men var intresserad av era reflektioner.
    Jag skulle absolut säga okay till dessa psalmer. Nr 21 har jag dessutom upplevt vid en vigsel, så det förekommer.
  • jeami174

Tack för svaret! Vill tacka för en trevlig tråd, som jag har följt länge innan jag själv vågade skriva ett inlägg :)

• JustMeAndMyLove

Vist får man själv välja en passande låt för ingång? Bara prästen godkänner den?
    Och ha psalmerna under ceremonin och sern egen utgångslåt?

Sökert fått den här frågan förr men jag bläddra lite och hitta inget svar..

• Kjell Präst
    JustMeAndMyLove skrev 2009-04-22 21:56:03 följande:
    Vist får man själv välja en passande låt för ingång? Bara prästen godkänner den?Och ha psalmerna under ceremonin och sern egen utgångslåt?Sökert fått den här frågan förr men jag bläddra lite och hitta inget svar..
    Javisst, så går det till.
  • miss u

Tack för hjälpen.

En följdfråga: Hur lång tid tar vigseln, om man tar med endast det som är obligatoriskt, min fråga är snarare: hur kort kan en kyrklig vigsel vara? Vill ju komma ut och få alla gratulationer så fort som möjligt.

Kjell Präst skrev 2009-04-22 13:50:21 följande:

miss u skrev 2009-04-22 09:24:53 följande:
    Just så.
  • Kjell Präst

miss u skrev 2009-04-23 07:26:53 följande:

Tack för hjälpen.En följdfråga: Hur lång tid tar vigseln, om man tar med endast det som är obligatoriskt, min fråga är snarare: hur kort kan en kyrklig vigsel vara? Vill ju komma ut och få alla gratulationer så fort som möjligt. Kjell Präst skrev 2009-04-22 13:50:21 följande:
    Ungefär en kvart bör man kunna komma undan med, komplett med två psalmer.
Svar på tråden Fråga prästerna 7