• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • ciklid

Jag tror bara hon var sur. I vår kyrka är de jättehjälpsamma.

• förlovad julafton 2007

Vad skriver man i vigselprogrammets första sida...Typ Välkomna till vigsel mellan NN och NN?

• Ore

Jag tror att vi hade våra förnamn, namnet på kyrkan och vigseldatumet på framsidan. (hade ett ihopvikt A4). På insidan hade jag bara programmet, rakt av, samt psalmtexter och bönen. På baksidan skrev vi namnen på dem som medverkade utöver vi - präst, kantor, solister, tärna, marskalk och brudnäbb.

• Kjell Präst

förlovad julafton 2007 skrev 2009-04-23 20:07:47 följande:

Vad skriver man i vigselprogrammets första sida...Typ Välkomna till vigsel mellan NN och NN?
    Kyrkan har inga synpunkter på detta. Långt ifrån alla har vigselprogram, och det är fritt fram att själv bestämma vad som ska stå i det om man väljer att ha det.
  • passionsblomman

Hej Kjell och alla andra präster!

Jag vet att överlämningstrpdarna lämnas lite åt sitt öde v dig Kjell, men nu dök där upp en fråga som faktiskt riktar sig direkt till de präster som inte tillåter överlämning. Nämligen om det är "för att det inte är tradition" eller om man faktiskt kopplar överlämning till kvinnoförtryck.

Kanske är någon intresserad av att svara? Så det blir i första hand menar jag. Annars, sorry att jag besudlar prästtråden med överlämningsbaciller.

www.brollopstorget.se/Forum-1-67/m3377545.html

• Imma

Vi kommer inte att gifta oss i vår hemförsamling pga logistiska skäl. Av den anledningen känner vi inte "vår" vigselpräst mer än att vi har varit på några av hans gudstjänster och sen vi träffade honom för "uppstartsmöte" härom månaden.

Nu till frågan; Han (prästen) tyckte inte att ett vigseltal var nödvändigt om det inte var så att vi absolut ville ha det själva. Är detta vanligt? Eftersom vi egentligen inte känner honom känns det vettigt att inte göra det personligt, men är det vanligt att hoppa över det helt?

• Kjell Präst
    Imma skrev 2009-04-24 09:32:44 följande:
    Vi kommer inte att gifta oss i vår hemförsamling pga logistiska skäl. Av den anledningen känner vi inte "vår" vigselpräst mer än att vi har varit på några av hans gudstjänster och sen vi träffade honom för "uppstartsmöte" härom månaden. Nu till frågan; Han (prästen) tyckte inte att ett vigseltal var nödvändigt om det inte var så att vi absolut ville ha det själva. Är detta vanligt? Eftersom vi egentligen inte känner honom känns det vettigt att inte göra det personligt, men är det vanligt att hoppa över det helt?
    I ritualet/handboken vill jag minnas att det står "Vigseltal kan hållas här", vilket alltså innebär att vigseltal inte MÅSTE hållas. Men jag skulle själv aldrig ha en vigsel utan vigseltal - och jag gör det alltid personligt trots att jag inte känner brudparet. Det är ju ett av skälen till att man har vigselsamtal, att man ska få veta lite om brudparet.
    Så jag vet inte om det är vanligt - jag tror faktiskt inte att det är det, de allra flesta präster tycker mycket om att prata
  • Kjell Präst
    passionsblomman skrev 2009-04-24 09:21:29 följande:
    Hej Kjell och alla andra präster!Jag vet att överlämningstrpdarna lämnas lite åt sitt öde v dig Kjell, men nu dök där upp en fråga som faktiskt riktar sig direkt till de präster som inte tillåter överlämning. Nämligen om det är "för att det inte är tradition" eller om man faktiskt kopplar överlämning till kvinnoförtryck.Kanske är någon intresserad av att svara? Så det blir i första hand menar jag. Annars, sorry att jag besudlar prästtråden med överlämningsbaciller. www.brollopstorget.se/Forum-1-67/m3377545.htm...
    Gjort... tyvärr
  • Imma

Intressant! Då blir ju vår vigsel så där härligt unik som man vill. Vi har inte tänkt att propsa på att få något vigseltal, utan utgår ifrån att prästen kan sina "grejer". Dessutom kommer vi att ha en väldigt blandad församling rent språkmässigt, så utifrån det perspektivet kanske det är bra. Jag är bara rädd att det blir opersonligt, men det löser vi med bibelläsningar, solosång och jonglering (OBS, det sista var ett skämt!).

Tack för ditt svar!

Kjell Präst skrev 2009-04-24 09:42:06 följande:

I ritualet/handboken vill jag minnas att det står "Vigseltal kan hållas här", vilket alltså innebär att vigseltal inte MÅSTE hållas. Men jag skulle själv aldrig ha en vigsel utan vigseltal - och jag gör det alltid personligt trots att jag inte känner brudparet. Det är ju ett av skälen till att man har vigselsamtal, att man ska få veta lite om brudparet.Så jag vet inte om det är vanligt - jag tror faktiskt inte att det är det, de allra flesta präster tycker mycket om att prata
  • Kjell Präst
    Imma skrev 2009-04-24 09:51:22 följande:
    Jag är bara rädd att det blir opersonligt, men det löser vi med bibelläsningar, solosång och jonglering (OBS, det sista var ett skämt!). Tack för ditt svar!Kjell Präst skrev 2009-04-24 09:42:06 följande:
    Det kan ju hända att prästen kan steppa också, om ni ber snällt
Svar på tråden Fråga prästerna 7