• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • MulleNuh

Jag skulle nog aldrig vilja korta ner vigseln även fast vår börjar så sent och vi är "stressade" till middagen.. Man kommer aldrig mer stå där och ha det så fint!!! Så då blir jag hellre lite sen till en middag!

Åååååå va jag längtar nu!!

• Tooticki

Vigseln gick så snabbt så det kan ni inte ana. När man väl står där så rinner tiden iväg och snart är det över. Den stunden kommer aldrig tillbaka så att korta ner den tycker jag nog inte man ska göra.

• miss u

Meningen är väl inte att vi ska stressa igenom vigseln, utan ha ett humm om vilken tid vi ska skriva på inbjudan när gästerna får komma till kyrkan. Sen spelar det inte så jättestor roll om det tar 15 min eller 20 min.

• Sonja68

Vigseln var en underbar stund i vårt liv och jag upplevde den INTE som lång. Den var precis lagom. Men i slutet, när prästen höll sitt vigseltal, så vet jag inte om jag fick black out eller om jag bara var så lättad att allt gått bra, så jag minns inte ETT ENDA ORD av vad han sa i sitt vigseltal. Lite synd!

• Kjell Präst
    Sonja68 skrev 2009-04-23 08:40:14 följande:
    Vigseln var en underbar stund i vårt liv och jag upplevde den INTE som lång. Den var precis lagom. Men i slutet, när prästen höll sitt vigseltal, så vet jag inte om jag fick black out eller om jag bara var så lättad att allt gått bra, så jag minns inte ETT ENDA ORD av vad han sa i sitt vigseltal. Lite synd!
    Hade du haft mig som vigselpräst hade du fått vigseltalet skriftligt efteråt - för du är långt ifrån ensam om att inte minnas
  • MulleNuh

Du har nån månad på dig att söka jobb i gustaf vasa!!

Kjell Präst skrev 2009-04-23 08:50:41 följande:

Hade du haft mig som vigselpräst hade du fått vigseltalet skriftligt efteråt - för du är långt ifrån ensam om att inte minnas
  • Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2009-04-23 09:08:05 följande:
    Du har nån månad på dig att söka jobb i gustaf vasa!! Kjell Präst skrev 2009-04-23 08:50:41 följande:
    Hahahaha Jag vill nog inte ha jobb där - men tack för tipset
  • MulleNuh

är det inge bra där???

Kjell Präst skrev 2009-04-23 09:14:28 följande:

Hahahaha Jag vill nog inte ha jobb där - men tack för tipset
  • Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2009-04-23 09:18:26 följande:
    är det inge bra där??? Kjell Präst skrev 2009-04-23 09:14:28 följande:
    Jag har hört att det är en usel vigselförsamling, alla präster hittar på egna inslag i vigslarna och glömmer brudparens namn och byter överskomna psalmer hej vilt. Hoppas det inte är DÄR ni ska gifta er???

Skämt åsido (för detta var -obs - ett SKÄMT!!!), jag har ingen aning om hur det är där, säkert alldeles utmärkt - men jag trivs så bra i min lilla kyrka och vill inte byta för allt i världen...
  • MulleNuh

haha ja du är så lustig!!
    Nä det är nog bra där.. Det är jag helt övertygad om!!

Men jag har ju liksom blivit lite "kär" i dig!!!

Kjell Präst skrev 2009-04-23 09:21:18 följande:

Jag har hört att det är en usel vigselförsamling, alla präster hittar på egna inslag i vigslarna och glömmer brudparens namn och byter överskomna psalmer hej vilt. Hoppas det inte är DÄR ni ska gifta er??? Skämt åsido (för detta var -obs - ett SKÄMT!!!), jag har ingen aning om hur det är där, säkert alldeles utmärkt - men jag trivs så bra i min lilla kyrka och vill inte byta för allt i världen...
Svar på tråden Fråga prästerna 7