• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • älskarlivet

Man måste ha minst 2 psalmer.

Pxia skrev 2009-04-26 20:00:45 följande:
    Hej!Jag har en fråga ang kyrkligt bröllop. Måste man ha psalmer? Kan man avstå helt från det? Har en väninna som ska gifta sig i sommar och hon undrar och har inte fått något svar på detta så jag hjälper till och frågar här.Tackar för svar
  • Ida o Mille

Det kanske är från präst till präst eller församling..
    Vi behövde inte ha någon psalm om vi inte ville, men vi kommer att ha en och så en som prästen kommer att läsa istället.

Pxia skrev 2009-04-26 20:00:45 följande:
    Hej!Jag har en fråga ang kyrkligt bröllop. Måste man ha psalmer? Kan man avstå helt från det? Har en väninna som ska gifta sig i sommar och hon undrar och har inte fått något svar på detta så jag hjälper till och frågar här.Tackar för svar
  • Aleta

Enligt prästen i vår församling så får man absolut inte plocka bort mer än max en psalm och det brukar han helst inte vilja göra. Däremot tillåter han att en av de tre psalmerna kan komma från en annan psalmbok än den vanliga.

(Gifte ni er i Svenska kyrkan? frikyrkorkan ju ha andra vigselordningar.)
    Ida o Mille skrev 2009-04-26 22:05:34 följande:

Det kanske är från präst till präst eller församling..Vi behövde inte ha någon psalm om vi inte ville, men vi kommer att ha en och så en som prästen kommer att läsa istället.
  • Aleta

Frikyrkorna ska det stå om man inte slinter på tangenterna.

Aleta skrev 2009-04-26 22:10:24 följande:
    Enligt prästen i vår församling så får man absolut inte plocka bort mer än max en psalm och det brukar han helst inte vilja göra. Däremot tillåter han att en av de tre psalmerna kan komma från en annan psalmbok än den vanliga.(Gifte ni er i Svenska kyrkan? frikyrkorkan ju ha andra vigselordningar.)Ida o Mille skrev 2009-04-26 22:05:34 följande:
  • Ida o Mille

De är genom svenska kyrkan vi gifter oss.
    För när jag frågade henne så sa hon att man inte behöver ha någon men helst vill dom att man iaf har två psalmer.
    Vi vill ju iaf ha en psalm med, och så hittade vi en psalm som var med en jätte fin text men tyckte inte om melodin så mycket, så blev jätte glad när hon sa att hon kunde läsa den istället

Aleta skrev 2009-04-26 22:10:24 följande:
    [citat]
    Gifte ni er i Svenska kyrkan? frikyrkorkan ju ha andra vigselordningar.)
  • Aleta

Konstigt, prästen här säger att man kan anmäla en präst som inte följer vigselordningen.
    Ida o Mille skrev 2009-04-26 22:20:17 följande:

De är genom svenska kyrkan vi gifter oss. För när jag frågade henne så sa hon att man inte behöver ha någon men helst vill dom att man iaf har två psalmer. Vi vill ju iaf ha en psalm med, och så hittade vi en psalm som var med en jätte fin text men tyckte inte om melodin så mycket, så blev jätte glad när hon sa att hon kunde läsa den istället [citat]Gifte ni er i Svenska kyrkan? frikyrkorkan ju ha andra vigselordningar.)
  • Kjell Präst

Jag tror inte att man som präst kan bli anmäld för att man låter någon gifta sig utan psalmer, det måste vara allvarligare fel för detta. Men det är utan tvekan f-e-l att godkänna en vigsel utan psalmer. Enligt vigselordningen ingår, vilket för övrigt påpekas i trådstarten, minst två psalmer. Det finns plats även för en tredje men den kan man däremot ta bort om man vill. Sedan finns det förstås präster som gör vad som helst för att vara till lags, men detta är alltså f-e-l.

• caa

Varför kan inte blivande brudpar bara acceptera hur svenska kyrkans vigselordning ser ut? Om man inte "köper" konceptet rakt av så kan det vara!

• Kjell Präst
    caa skrev 2009-04-27 08:05:41 följande:
    Varför kan inte blivande brudpar bara acceptera hur svenska kyrkans vigselordning ser ut? Om man inte "köper" konceptet rakt av så kan det vara!
    Att fråga om man inte vet är förstås okay. Jag tar för givet att de flesta brudpar vet mindre om vigslar än prästen, som bland annat har vigslar som yrke. Däremot har jag mindre förståelse för om man, sedan man fått besked om vad som gäller, börjar bråka och argumentera.
  • Sonja68

Vill man inte ha psalmer o bibelläsning kan man ju välja en borgerlig vigsel och få det som man vill, om man nu inte vill ha psalmer och bibeltexter.

Svar på tråden Fråga prästerna 7