• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • Wiggy

"Tills livet skiljer oss åt"... Haha. Snacka om att skriva in en bakdörr! Ungefär som att lova varandra trohet tills man hittar nåt bättre...

• Svanboet

Tihi, det är ju faktiskt sant. Personligen har jag alltid tyckt om just frasen "Tills döden skiljer oss åt" så den kommer givetvis att användas!

Wiggy skrev 2009-04-28 12:06:47 följande:
    "Tills livet skiljer oss åt"... Haha. Snacka om att skriva in en bakdörr! Ungefär som att lova varandra trohet tills man hittar nåt bättre...
  • JustMeAndMyLove

Tycker också om den frasen, döden är inte bara kroppslig död utan kan vara en symbol för så mycket :) Och vad om inte religion är tolkbart!

Svanboet skrev 2009-04-28 12:45:30 följande:
    Tihi, det är ju faktiskt sant. Personligen har jag alltid tyckt om just frasen "Tills döden skiljer oss åt" så den kommer givetvis att användas!
  • Sobeit

Vill bara berätta att det löst sig med vigselförrättare iallafall. Jag och sambon kom på att vi i vår bostadsrättsförening har en pensionerad präst. Så vi passade på att fråga honom och han sa ja. Så nu blir han vår vigselförrättare. Väntar nu bar apå att de ska bli klara med organist/kantor oxå.

• agtiwi

Inga frågor. Men vill passa på att önska alla en trevlig valborg!

• Imma

En trevlig Valborg önskar jag också alla snälla präster som hjälper oss reda ut våra frågor!

• Kjell Präst

Jag vill förstås hälsa detsamma
    *klarar strupen och sjunger*

"Glad såsom fågeln i morgonstunden
    Hälsar jag våren i friska natur'n,
    Lärkan mig svarar och trasten i lunden,
    Ärlan på åkern och orren i fur'n."

• Sarah1111

Hej, Jag och min man gifte oss i USA och vill ha en valsignelse hemma i Sverige for vanner och familj. Hur mycket skiljer sig cermonin ? Vi vill inte all vara gaster skall veta att vi formelt sett redan ar gifta och kanner att den kyrkliga cermonin ar var "riktiga" cermoni.
    Tack pa forhand !

• Jeez

Så här är anvisningarna i vår handbok: "En gudstjänst med kyrklig välsignelse över ett borgerligt ingånget äktenskap utformas som vigselgudstjänst med undantag av Frågorna, Löftena och ringväxlingen och Tillkännagivandet.

Ceremonin är väldigt lik i övrigt MEN det är ingen vigsel och därmed kommer man tex inte hälsa välkommen till vigsel utan till det det är.

Sarah1111 skrev 2009-04-30 19:34:54 följande:
    Hej, Jag och min man gifte oss i USA och vill ha en valsignelse hemma i Sverige for vanner och familj. Hur mycket skiljer sig cermonin ? Vi vill inte all vara gaster skall veta att vi formelt sett redan ar gifta och kanner att den kyrkliga cermonin ar var "riktiga" cermoni. Tack pa forhand !
Svar på tråden Fråga prästerna 7