• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • MulleNuh

Garvade åt det lilla rimmet som slank in..
    Luucie skrev 2009-04-30 23:07:58 följande:
    Nä precis! Har inget med raser att göra alls bara att man faktiskt vill hänga med i det som sägs..Jag bryr mig inte om prästen är lång eller kort, tjock eller smal, från yttre mongoliet eller södra sudan eller kanske till och med en indian.. Bara den kan svenska, lite grann i allafall Och OT: men absolut viktigt när det gäller läkare också!
  • Luucie
    MulleNuh skrev 2009-05-01 10:57:11 följande:
    Garvade åt det lilla rimmet som slank in..
    Mmm ibland får man till det!
  • MulleNuh

och att du skrev: bara den kan svenska!!! hahaha

• 14e november

Hur fungerar det om vi vill vigas av en präst, men i annan lokal är i kyrkan? Vi har bokat tid i kyrkan men funderar på att vara i en enkel lokal och där både vigas och ha festen (vi vill vigas av en präst och inte borgeligt).

Jag har hört så mycket olika, t ex att om man bokar tid som inte är i kyrkan, så avgör prästen om han vill göra det på sin fritid. Stämmer det?

• Jeez

Ni kan fråga församlingen om det finns möjlighet för prästen att följa er till lokalen och ha vigseln där. Det är prästen själv (om inte församlingen har en uttalad policy kring detta) som avgör om h*n då kan göra detta.

Om församlingen säger att de inte har möjlighet till detta (om ni gifter er i en annan församling än den ni bor så utgår tex ingen clearingavgift) så kan ni gå vidare och fråga er hemförsamling om de kan ställa upp med präst. Men det är samma där.

Och för att förtydliga: präster har sin huvudsakliga arbetsplats (vad gäller gudstjänster) i kyrkorummet och det är upp till dem om de vill ha vigsel utomhus eller på annan plats. Men det är upp till arbetsgivaren, dvs varje församling, om de får och kan ha en sådan vigsel i sin tjänst. Ofta är det inget problem, förutsatt att paret bor i församlingen och prästen tjäönstgör den helgen och inte är uppbokad på annat samtidigt eller i anslutning till den tiden.

14e november skrev 2009-05-01 11:07:51 följande:

Hur fungerar det om vi vill vigas av en präst, men i annan lokal är i kyrkan? Vi har bokat tid i kyrkan men funderar på att vara i en enkel lokal och där både vigas och ha festen (vi vill vigas av en präst och inte borgeligt). Jag har hört så mycket olika, t ex att om man bokar tid som inte är i kyrkan, så avgör prästen om han vill göra det på sin fritid. Stämmer det?
  • MulleNuh

Ohh denna fråga har jag sett nånstans här förut.. Men jag läste nog inte så noga då.

Vi ska ju skriva egna löften till varandra, men det ska ju inte bli världens dikt för det!

Är det något man måste/bör ha med?

Kan någon ge ett litet exempel på nåt löfte som era brudpar haft???

• Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2009-05-02 13:01:23 följande:
    Ohh denna fråga har jag sett nånstans här förut.. Men jag läste nog inte så noga då.Vi ska ju skriva egna löften till varandra, men det ska ju inte bli världens dikt för det!Är det något man måste/bör ha med?Kan någon ge ett litet exempel på nåt löfte som era brudpar haft???
    De egna löftena ska uttrycka detsamma som de färdiga, dvs brudparets vilja att leva tillsammans hela livet. Man kan inte skriva "för evigt" eller "till livet skiljer oss åt"
  • MulleNuh

Hmm men varför sa inte prästen något alls om det?! Han sa bara: använd era egna ord. Det blir mer personligt då!

Kjell Präst skrev 2009-05-02 18:18:04 följande:

De egna löftena ska uttrycka detsamma som de färdiga, dvs brudparets vilja att leva tillsammans hela livet. Man kan inte skriva "för evigt" eller "till livet skiljer oss åt"
  • Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2009-05-02 19:22:21 följande:
    Hmm men varför sa inte prästen något alls om det?! Han sa bara: använd era egna ord. Det blir mer personligt då! Kjell Präst skrev 2009-05-02 18:18:04 följande:
    Vet inte. Han kanske inte är så noga med att följa reglerna
Svar på tråden Fråga prästerna 7