• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • MulleNuh

Jo men så var det nog.. Han visade upp de löften och dom 2 översta var nog inte samma.

Kjell Präst skrev 2009-05-04 04:11:49 följande:

Njaaa, inte riktigt så. Det finns mycket riktigt en variant där prästen läser före och paret efter och en där paret läser själva - men dessa löften skiljer sig åt, det är totalt olika formuleringar i de löften som prästen läser före och de som paret läser själv. Och så, i variant tre, utformar - som du säger - brudparet själva löftena. Detta ska vara just löften, inte kärleksförklaringar till varandra och löftena ska innehålla detsamma som de färdiga löftena, dvs brudparets vilja att leva tillsammans resten av livet, "tills döden skiljer oss åt". Man kan, som påpekats ovan, inte formulera det "älska varandra för evigt" eller "Älska varandra tills livet skiljer oss åt" eller något sådant.
  • Aleta

När prästen läser först:

"Jag, NN,
    tar dig, NN,
    nu till min man/hustru
    att dela glädje och sorg med dig
    och vara dig trogen
    tills döden skiljer oss åt."

När man läser själv:

"NN, jag vill älska dig,
    dela glädje och sorg med dig
    och vara dig trogen
    tills döden skiljer oss åt."

Korta och kärnfulla. "Risken" med egna löften är väl att man fladdrar ut och skriver en lång kärleksförklaring istället.

"NN, jag ska älska dig så länge jag lever
    ingen och inget får komma emellan oss två.
    Solsken och regn ska vi dela genom livet
    tills en av oss sluter sina ögon för gott.
    Det lovar jag dig idag."

• bria

En kanske fånig fråga men jag undrar vad som räknas som täckta axlar? Räcker det med breda axelband, hur breda(i cm eller procent)? Är en bolero täckande även om den är i spets och man kan se huden?

• Fjällbruttan

Alltså... nu har jag grubblat sen påsk och vet att detta är lite OT, men...

Påsk, vi firar ju Jesus död och uppståndelse ( ja, alltså firar ju inte att han dog, men ni förstår vad jag menar).

Men påsken flyttar ju sig, vet att det har med månen att göra, men känns det inte konstigt att han "dog" på olika dagar...
    Hur funkar det?? Blir inte riktigt klok på det!

• Kjell Präst
    bria skrev 2009-05-04 11:18:10 följande:
    En kanske fånig fråga men jag undrar vad som räknas som täckta axlar? Räcker det med breda axelband, hur breda(i cm eller procent)? Är en bolero täckande även om den är i spets och man kan se huden?
    Hehe, jag vet ärligt talat inte vad en bolero är - det ingår tyvärr inte i prästutbildningen (en allvarlig brist, jag vet ) Men rent generellt kan man väl säga att etikettsfantasterna som är noga med det här med täckta axlar (för det är nog inte främst kyrkan som har åsikter där) menar att man ska visa respekt för kyrkorummet och inte klä sig utmanande, "sexigt" i kyrkan därför att det inte passar där. Är man utmanande klädd i en bolero (vad det nu är) där man ser huden? Jag har svårt att tänka mig det, men jag struntar å andra sidan blankt i huruvida axlarna är bara eller inte så länge kärleken finns där och respekten för att man befinner sig i ett heligt rum - och den respekten tycker jag sitter i andra saker än kläderna.
  • Kjell Präst
    Fjällbruttan skrev 2009-05-04 11:25:58 följande:
    Alltså... nu har jag grubblat sen påsk och vet att detta är lite OT, men...Påsk, vi firar ju Jesus död och uppståndelse ( ja, alltså firar ju inte att han dog, men ni förstår vad jag menar).Men påsken flyttar ju sig, vet att det har med månen att göra, men känns det inte konstigt att han "dog" på olika dagar...Hur funkar det?? Blir inte riktigt klok på det!
    Det är ju inte en speciell dag man firar, utan en händelse. Vi kan vara nästan helt säkra på att när än Jesus föddes så inte var det på juldagen - men ändå känns det helt okay att fira Jesu födelsedag varje år. Någon gång föddes han ju, och det måste ju firas. På samma sätt är det med påsken. Ingen vet exakt när han uppstod, men det måste ändå firas. På vilken dag spelar ingen större roll, bara det blir ett hejdundrande kalas
  • En till präst
    Fjällbruttan skrev 2009-05-04 11:25:58 följande:
    Alltså... nu har jag grubblat sen påsk och vet att detta är lite OT, men...Påsk, vi firar ju Jesus död och uppståndelse ( ja, alltså firar ju inte att han dog, men ni förstår vad jag menar).Men påsken flyttar ju sig, vet att det har med månen att göra, men känns det inte konstigt att han "dog" på olika dagar...Hur funkar det?? Blir inte riktigt klok på det!
    Påsken och månen. Det har judiska rötter, alltså att Jesus dog under den judiska påsken som firas så att den följer månen i månaden nisan. Alltså kommer vår påsk också att följa månen.

Kan inte säga att det känns konstigt att påsken flyttar på sig. Vi firar ju ATT det hände - inte en "årsdag" av NÄR det hände.

I så fall ligger ju julen helt fel - vi firar ATT Jesus föddes på den dag då romarriket förr firade "Den obesegrade solens dag", men Jesus föddes troligen INTE i december (med tanke på att herdarna var ute med sina får då det hände).
  • Kjell Präst

En till präst skrev 2009-05-04 11:43:38 följande:

Påsken och månen. Det har judiska rötter, alltså att Jesus dog under den judiska påsken som firas så att den följer månen i månaden nisan. Alltså kommer vår påsk också att följa månen. Kan inte säga att det känns konstigt att påsken flyttar på sig. Vi firar ju ATT det hände - inte en "årsdag" av NÄR det hände.I så fall ligger ju julen helt fel - vi firar ATT Jesus föddes på den dag då romarriket förr firade "Den obesegrade solens dag", men Jesus föddes troligen INTE i december (med tanke på att herdarna var ute med sina får då det hände).
    Yesss, vi var överens!
  • Fjällbruttan

Tack

Nu är jag med igen!
    Då kan jag sluta fundera på det och återgå till att grubbla på om en hängbjörk hänger redan som liten...

Bra att ni skrev om julen också, för det hade jag inte ens hunnit komma på, men nu har jag lärt mig två nya saker idag, känns bra!

Förresten så har vi valt vigselpsalmer, det blir 84 och 411, enl. Kjells rekomendationer.
    De var jättefina tyckte både jag och m2b.
    Det är tur att denna tråden finns!

Svar på tråden Fråga prästerna 7