• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • xmarsan

vilke tid är vigseln? jag måste vara i Engelbrekt kl 16
    passionsblomman skrev 2009-05-06 21:55:32 följande:
    Kanske blir det fråga om rena brud-inlämningen...
  • MulleNuh

Men ligger inte den ett litet stenkast bort bara???

xmarsan skrev 2009-05-06 21:57:15 följande:
    vilke tid är vigseln? jag måste vara i Engelbrekt kl 16
  • MulleNuh

haha kanske ska skriva att vi kör i Gustaf Vasa vid odenplan..

• Fjällbruttan

Hmmm... visst gifter du dig i juni??

Ni kanske ska åka på bröllopsresa till Lappland och bevista en utevigsel där solosångarna ackompanjeras av helikopterstora myggor och Blomman kanske kan ge mig nya buketter på löpande band när de andra frusit til is...
    Här har det snöat idag

Alla blir vita av rimfrost så det gör inget om ni är brudklädda, dessutom kan vi lysa väg till festen med våra röda näsor!
    Och Kjell, du måste komma och sjunga med i "dina" psalmer

Lite OT så här på kvällskvisten....

MulleNuh skrev 2009-05-06 22:09:00 följande:
    haha kanske ska skriva att vi kör i Gustaf Vasa vid odenplan..
  • MulleNuh

Flåååt..

Kjell Präst skrev 2009-05-06 22:29:06 följande:

Hjälp, polis! Tråden är kapad! Snart kräver de lösensumma!
  • bongen80

Tänkte börja skriva lite på vigselprogrammen...nu undrar jag om upplägget för vigslar se lika ut oavsett vart man gifter sig eller om det är olika i församlingarna.

Sen undrar jag också om du tror prästen skriker rakt ut om jag blinkar snällt med ögat o ber honom ändra på raden "tills döden skiljer er åt" till "så länge ni båda lever", eller nåt annat lämpligt som ändå talar om att vi vill vara tillsammans för alltid

är väl i känsligaste laget, men döden känns inte upphetsande att ens nämna på bröllopsdagen...

• passionsblomman

Nejdå, det räcker om du sjunger sådär fint som du gjorde häromdagen så får du tillbaka tråden omedelgenast!

Kjell Präst skrev 2009-05-06 22:29:06 följande:

Hjälp, polis! Tråden är kapad! Snart kräver de lösensumma!
  • MulleNuh

Kjell.. Visst var det psalm 84 och 411 vi skulle ha???

• Kjell Präst
    bongen80 skrev 2009-05-06 22:32:14 följande:
    Tänkte börja skriva lite på vigselprogrammen...nu undrar jag om upplägget för vigslar se lika ut oavsett vart man gifter sig eller om det är olika i församlingarna.Sen undrar jag också om du tror prästen skriker rakt ut om jag blinkar snällt med ögat o ber honom ändra på raden "tills döden skiljer er åt" till "så länge ni båda lever", eller nåt annat lämpligt som ändå talar om att vi vill vara tillsammans för alltidär väl i känsligaste laget, men döden känns inte upphetsande att ens nämna på bröllopsdagen...
    Ordningen för vigsel är likadan i hela landet, i alla församlingar. Den följer en relativt tydlig och detaljerad ritual i Kyrkohandboken.
    "Så länge ni båda lever" borde fungera bra, det betyder ju samma sak som "tills döden skiljer oss åt". Däremot fungerar det inte, som jag nämnt tidigare, med exempelvis "För evigt".
Svar på tråden Fråga prästerna 7