• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • tågjäntan

En grammatisk fundering; borde inte
    så länge ni lever
    vara
    så länge _vi_ lever

• tågjäntan

Ett tips ang om det räcker med att ha psalmtexterna utskrivna på bladet som man delar ut till gästerna.
    Vi skrev även ut orden/texten till Fader vår i vårt vigselprogram. Det tror jag kan kännas bra för den som inte brukar gå till kyrkan.

• MulleNuh

Nu har jag en ny fråga till er präster!

Ser en vigselgudtjänst ALLTID lika ut? Alltså ordningen menar jag??

• paulaner

Tack för svaret. Som det lät på henne så hade hon ALDRIG spelat på den stora orgeln. Och att spela en pedalstämma verkade hon främmande för. Så jag tvivlar på att hon ens kan några liknande stycken över huvud taget. Exempelvis Bachs preludium i C-dur är ju ändå ganska vanlig... Visst kan vi tänka oss andra liknande preludier eller stycken, det behöver inte vara exakt de två som vi valt, men vi kan inte tänka oss att komromissa bort den stora orgeln. Vad gör vi då om hon varken vill eller kan, varken spela på den stora orgeln eller ens ett flerstämmigt preludie?? (Hon ska dessutom åka utomlands och vara borta hela nästa vecka, så i praktiken har hon bara en vecka på sig, det känns inte så lovande).

Ska ringa expen i morgon och fråga, tack för info om vem som är rätt att tala med

Jeez skrev 2009-05-07 19:22:50 följande:
    Jag förstår att det känns knepigt. Omständigheterna för församlingsmusiker ser ju väldigt olika ut. Som exempel: där jag jobbar har vi tre musiker med olika inriktning. Alla spelar orgel och är duktiga men alla är inte orgel-virtouser som spelar avancerade stycken "bara så där" (-men alla gör sitt bästa!). Det är tyvärr inte självklart att man, för att man jobbar i en stor kyrka med en pampig orgel, spelar på den särskilt ofta. Om man har många körer i sitt arbete tex så dirigerar man dem i gudstjänster etc. medan en av de andra spelar orgel. Dessutom kan två veckor vara lite kort om tid att hinna träna in ett stycke man inte kan. Orgeln är kanske inte alltid ledig att träna på och arbetsbördan i övrigt kan vara hög.Det ni kan kräva är dialog tycker jag. Skulle er musiker försöka sig på styckena? Eller dissade hon er helt? Jag tror inte att ni vill ha just dessa stycken om de spelas illa och det är väl det er musiker uttrycker rädsla för att det kommer bli. Och det ligger ju yrkesstolthet i att vilja kunna leverera kvalitet. Kanske kan musikern (om det nu inte alls går med båda dessa stycken ni valt) föreslå något hon kan i samma stil?Fundera på hur ni kan vara tillmötesgående, och vad som är absolut okompromissbart för er. Och se till att prata med rätt person. Expeditionspersonalen är fel personer (om än de kan hänvisa er rätt) -musikern eller musikerns arbetsledare (dvs kyrkoherden) är rätt personer.
  • Jeez

Jepp, i princip. Vi måste ju följa vår gudstjänsthandboksordning (vilket kanonord!) för att vigseln ska vara giltig och den har förvisso några alternativ att välja på och man kan utöka med dikter, solon etc, men i stort ser det lika ut.

MulleNuh skrev 2009-05-07 20:18:07 följande:
    Nu har jag en ny fråga till er präster! Ser en vigselgudtjänst ALLTID lika ut? Alltså ordningen menar jag??
  • Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2009-05-07 20:18:07 följande:
    Nu har jag en ny fråga till er präster! Ser en vigselgudtjänst ALLTID lika ut? Alltså ordningen menar jag??
    Ja, som Jeez skriver - vi har en handbok att hålla oss till där det finns utrymme för improvisation men där ändå det mesta är reglerat. Denna handbok är ingen "rekommendation" utan en anvisning för hur en gudstjänst SKA gå till enligt Svenska kyrkans ordning. Och det är därför jag med en dåres envishet upprepar att präster som ändrar i ordningen och exempelvis godkänner vigslar utan psalmer eller bibeltexter gör fel. Vi har inte rätt att göra så. Vi kan göra en vigsel personlig och anpassad efter brudparet men inom vissa givna ramar. Man brukar säga att vi har rätt att lägga till men inte att dra ifrån.

Detta inlägg var absolut inte menat som ett ilsket svar till Mulle utan som en förklaring till varför jag envist hävdar att en vigselgudstjänst ska äga rum enligt handboken.
  • MulleNuh
    Jag tog det inte som ilsket mot mig..

Anledningen till att jag frågar är att jag ska göra vigselprogrammet och tänkte att jag kan skriva ut det nu utan att prata med vår präst igen. (har ju glömt lite hur han sa ordningen på mötet)

Kjell Präst skrev 2009-05-07 22:31:35 följande:
    Ja, som Jeez skriver - vi har en handbok att hålla oss till där det finns utrymme för improvisation men där ändå det mesta är reglerat. Denna handbok är ingen "rekommendation" utan en anvisning för hur en gudstjänst SKA gå till enligt Svenska kyrkans ordning. Och det är därför jag med en dåres envishet upprepar att präster som ändrar i ordningen och exempelvis godkänner vigslar utan psalmer eller bibeltexter gör fel. Vi har inte rätt att göra så. Vi kan göra en vigsel personlig och anpassad efter brudparet men inom vissa givna ramar. Man brukar säga att vi har rätt att lägga till men inte att dra ifrån.Detta inlägg var absolut inte menat som ett ilsket svar till Mulle utan som en förklaring till varför jag envist hävdar att en vigselgudstjänst ska äga rum enligt handboken.
  • Jeez

Då kan det vara knepigare. Faktiskt. För var man petar in solona varierar ju. Tex. Men om ni inte ska ha spnt eller minns just det så är det inget problem!

MulleNuh skrev 2009-05-07 22:33:14 följande:
    Jag tog det inte som ilsket mot mig..Anledningen till att jag frågar är att jag ska göra vigselprogrammet och tänkte att jag kan skriva ut det nu utan att prata med vår präst igen. (har ju glömt lite hur han sa ordningen på mötet)Kjell Präst skrev 2009-05-07 22:31:35 följande:
  • Jeez

Jo, för det är inte en fråga som prästen ställer utan löften man ger varandra (vare sig man använder "tills döden skiljer oss åt" eller "så länge vi lever")

tågjäntan skrev 2009-05-07 20:10:34 följande:
    En grammatisk fundering; borde inteså länge ni lever varaså länge _vi_ lever
  • MulleNuh

Ska ha sprit?! Joo alla får sig en hutt när dom går in i kyrkan...

Jeez skrev 2009-05-07 22:43:04 följande:
    Då kan det vara knepigare. Faktiskt. För var man petar in solona varierar ju. Tex. Men om ni inte ska ha spnt eller minns just det så är det inget problem!
Svar på tråden Fråga prästerna 7