Tack för svaret. Som det lät på henne så hade hon ALDRIG spelat på den stora orgeln. Och att spela en pedalstämma verkade hon främmande för. Så jag tvivlar på att hon ens kan några liknande stycken över huvud taget. Exempelvis Bachs preludium i C-dur är ju ändå ganska vanlig... Visst kan vi tänka oss andra liknande preludier eller stycken, det behöver inte vara exakt de två som vi valt, men vi kan inte tänka oss att komromissa bort den stora orgeln. Vad gör vi då om hon varken vill eller kan, varken spela på den stora orgeln eller ens ett flerstämmigt preludie?? (Hon ska dessutom åka utomlands och vara borta hela nästa vecka, så i praktiken har hon bara en vecka på sig, det känns inte så lovande).
Ska ringa expen i morgon och fråga, tack för info om vem som är rätt att tala med 
Jeez skrev 2009-05-07 19:22:50 följande:
Jag förstår att det känns knepigt. Omständigheterna för församlingsmusiker ser ju väldigt olika ut. Som exempel: där jag jobbar har vi tre musiker med olika inriktning. Alla spelar orgel och är duktiga men alla är inte orgel-virtouser som spelar avancerade stycken "bara så där" (-men alla gör sitt bästa!). Det är tyvärr inte självklart att man, för att man jobbar i en stor kyrka med en pampig orgel, spelar på den särskilt ofta. Om man har många körer i sitt arbete tex så dirigerar man dem i gudstjänster etc. medan en av de andra spelar orgel. Dessutom kan två veckor vara lite kort om tid att hinna träna in ett stycke man inte kan. Orgeln är kanske inte alltid ledig att träna på och arbetsbördan i övrigt kan vara hög.Det ni kan kräva är dialog tycker jag. Skulle er musiker försöka sig på styckena? Eller dissade hon er helt? Jag tror inte att ni vill ha just dessa stycken om de spelas illa och det är väl det er musiker uttrycker rädsla för att det kommer bli. Och det ligger ju yrkesstolthet i att vilja kunna leverera kvalitet. Kanske kan musikern (om det nu inte alls går med båda dessa stycken ni valt) föreslå något hon kan i samma stil?Fundera på hur ni kan vara tillmötesgående, och vad som är absolut okompromissbart för er. Och se till att prata med rätt person. Expeditionspersonalen är fel personer (om än de kan hänvisa er rätt) -musikern eller musikerns arbetsledare (dvs kyrkoherden) är rätt personer.