Jag förstår att det känns knepigt. Omständigheterna för församlingsmusiker ser ju väldigt olika ut. Som exempel: där jag jobbar har vi tre musiker med olika inriktning. Alla spelar orgel och är duktiga men alla är inte orgel-virtouser som spelar avancerade stycken "bara så där" (-men alla gör sitt bästa!). Det är tyvärr inte självklart att man, för att man jobbar i en stor kyrka med en pampig orgel, spelar på den särskilt ofta. Om man har många körer i sitt arbete tex så dirigerar man dem i gudstjänster etc. medan en av de andra spelar orgel. Dessutom kan två veckor vara lite kort om tid att hinna träna in ett stycke man inte kan. Orgeln är kanske inte alltid ledig att träna på och arbetsbördan i övrigt kan vara hög.
Det ni kan kräva är dialog tycker jag. Skulle er musiker försöka sig på styckena? Eller dissade hon er helt? Jag tror inte att ni vill ha just dessa stycken om de spelas illa och det är väl det er musiker uttrycker rädsla för att det kommer bli. Och det ligger ju yrkesstolthet i att vilja kunna leverera kvalitet. Kanske kan musikern (om det nu inte alls går med båda dessa stycken ni valt) föreslå något hon kan i samma stil?
Fundera på hur ni kan vara tillmötesgående, och vad som är absolut okompromissbart för er. Och se till att prata med rätt person. Expeditionspersonalen är fel personer (om än de kan hänvisa er rätt) -musikern eller musikerns arbetsledare (dvs kyrkoherden) är rätt personer.
paulaner skrev 2009-05-07 17:18:59 följande:
Hej Kjell präst!Jag har precis fått namnet på, och talat med den musiker som skal spela på vårt bröllop om drygt två vekor. Vilka krav tycker du att man kan ställa? Orgelmusiken är JÄTTEVIKTIG för oss eftersom vi inte har någon musik i övrigt (förutom psalmerna). Vi har valt två stycken som finns med på
kyrkomusik.se som vi vill ha spelade på stora orgeln vid in- och utgång. Musikern hade inte spelat dem förr och blev tämligen förskräckt när jag sa att det är en basstämma med fötterna på ena stycket (Har själv spelat orgel så jag vet). Det är dock ett "vanligt" preliudium av Bach. Och hon var dessutom tveksam till att alls spela på den stora orgeln över huvud taget för det hade hon inte gjort innan. Kyrkan är jättestor! Skulle vara tacksam för lite feedback eftersom jag måste ringa församlingen i morgon och försöka reda upp detta. Vad säger du?