• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • passionsblomman
    Fjällbruttan skrev 2009-05-04 11:50:33 följande:
    Tack Nu är jag med igen!Då kan jag sluta fundera på det och återgå till att grubbla på om en hängbjörk hänger redan som liten...
    *skrattar rakt ut och skrämmer katten*
    Inte så värst mycket hänger den nog...
  • Kjell Präst
    passionsblomman skrev 2009-05-04 18:01:57 följande:
    *skrattar rakt ut och skrämmer katten*Inte så värst mycket hänger den nog...
    Men du, Passionsblomman, måste väl veta detta! Och samtidigt om en Flitig Lisa är född flitig eller om den uppfostras i blomsteraffären?
  • passionsblomman

Jo akta´re vad väl tuktade mina är när de lämnar butiken efter fullgjord träningsperiod! Deras enda inställning då är "blomstra och glädja i fullt mått"

Kjell Präst skrev 2009-05-04 18:05:35 följande:

Men du, Passionsblomman, måste väl veta detta! Och samtidigt om en Flitig Lisa är född flitig eller om den uppfostras i blomsteraffären?
  • Fjällbruttan

Här dog just vår undulat när jag gapskrattade!
    Flitig lisa var ny för mig

Tack för att ni förgyller min vardag!

passionsblomman skrev 2009-05-04 18:01:57 följande:
    *skrattar rakt ut och skrämmer katten*Inte så värst mycket hänger den nog...
  • passionsblomman

Detsamma!

Fjällbruttan skrev 2009-05-04 18:36:24 följande:
    Här dog just vår undulat när jag gapskrattade!Flitig lisa var ny för mig Tack för att ni förgyller min vardag!
  • Frukenob

Kan man be kyrkan göra vigselprogramen?

• Kjell Präst
    Frukenob skrev 2009-05-04 18:59:57 följande:
    Nej, det har jag aldrig hört talas om.
  • Jeez

En del församlingar har lagt ut mallar, men de kommer inte göra själva programmet (går att hitta via googling). Vill man ha det gjort finns också flertalet tryckerier (online inte minst) som erbjuder dessa tjänster.

Frukenob skrev 2009-05-04 18:59:57 följande:
  • Fjällbruttan

En stilla undran till....
    Vi tänker inte ha något vigselprogram utan bara ettett tryckt blad där våra fina psalmer står, ni vet de som Kjell rekomenderade

I alla fall, bör man skriva in ut och ingångsmarsch, solosånger osv?
    Jag menar inte hela texterna utan bara vad det är som de hör??

• Kjell Präst
    Fjällbruttan skrev 2009-05-06 08:42:54 följande:
    En stilla undran till....Vi tänker inte ha något vigselprogram utan bara ettett tryckt blad där våra fina psalmer står, ni vet de som Kjell rekomenderade I alla fall, bör man skriva in ut och ingångsmarsch, solosånger osv?Jag menar inte hela texterna utan bara vad det är som de hör??
    Ja, det skulle jag ha gjort. Det är väl en av poängerna med ett vigselprogram, om jag har förstått rätt?
Svar på tråden Fråga prästerna 7