• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2009-05-06 22:37:45 följande:
    Kjell.. Visst var det psalm 84 och 411 vi skulle ha???
    Haha, om du har lyssnat på mig så var det säkert det för dem föreslår jag alltid
  • Kjell Präst
    passionsblomman skrev 2009-05-06 22:33:10 följande:
    Nejdå, det räcker om du sjunger sådär fint som du gjorde häromdagen så får du tillbaka tråden omedelgenast! Kjell Präst skrev 2009-05-06 22:29:06 följande:
    Vad sjöng jag då? *letar febrilt i minne, texter och trådar*
  • bongen80

Kjell Präst skrev 2009-05-06 22:39:58 följande:

Ordningen för vigsel är likadan i hela landet, i alla församlingar. Den följer en relativt tydlig och detaljerad ritual i Kyrkohandboken."Så länge ni båda lever" borde fungera bra, det betyder ju samma sak som "tills döden skiljer oss åt". Däremot fungerar det inte, som jag nämnt tidigare, med exempelvis "För evigt".
    Oj va snabbt svarat! nu kan jag sova gott inatt.
  • MulleNuh

haha ja då så..

Kjell Präst skrev 2009-05-06 22:40:29 följande:

Haha, om du har lyssnat på mig så var det säkert det för dem föreslår jag alltid
  • gotmoh

Jag och min sambo ska gifta oss i sommar och nu har jag en fråga om musiken på bröllopet. Vi har en hel hop musikaliska vänner som ska hjälpa oss. Bland annat ska några grabbar framföra en skottsk kärlekssång. Min sambo, som också är mycket musikalisk, och som arrat visan är nu sugen på att själv delta i sånggruppen och sjunga melodin. Jag har aldrig hört talas om att brudgummen själv sjunger vid vigselceremonin. Är det okej?

• passionsblomman

Det var på Valborgsmässoafton, om den glada fågeln i morgonstunden eller hur det var...

Kjell Präst skrev 2009-05-06 22:41:32 följande:

Vad sjöng jag då? *letar febrilt i minne, texter och trådar*
  • Jeez

Den som är fri från synd ska kasta den första stenen...
    Kjell Präst skrev 2009-05-06 22:29:06 följande:

Hjälp, polis! Tråden är kapad! Snart kräver de lösensumma!
  • Jeez

Det är okej, om än ovanligt.

gotmoh skrev 2009-05-06 22:48:23 följande:
    Jag och min sambo ska gifta oss i sommar och nu har jag en fråga om musiken på bröllopet. Vi har en hel hop musikaliska vänner som ska hjälpa oss. Bland annat ska några grabbar framföra en skottsk kärlekssång. Min sambo, som också är mycket musikalisk, och som arrat visan är nu sugen på att själv delta i sånggruppen och sjunga melodin. Jag har aldrig hört talas om att brudgummen själv sjunger vid vigselceremonin. Är det okej?
  • Kjell Präst
    Jeez skrev 2009-05-06 23:11:12 följande:
    Den som är fri från synd ska kasta den första stenen...Kjell Präst skrev 2009-05-06 22:29:06 följande:
    Kan man kapa sin egen tråd?
  • Fjällbruttan
    f´låt att jag var in och lyste upp med min röda näsa
    Tänker inte kräva lösensumma, håller med blomman, det räcker om du sjunger

Jag har varit på en vigsel där bruden sjöng för sin man,
    otroligt vackert, mascaran rann på mig så jag såg ut som en tvättbjörn sen!
    Men bruden sa efteråt att hon kunde inte titta på sin man utan stirrade stint i väggen för att klara det, och hon ångrade sig nästan för det blir så känslosamt, kanske nåt att tänka på.
    Och hon är en van kyrkosångerska...

Lycka till
Svar på tråden Fråga prästerna 7