• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • Kjell Präst

Kjell Präst skrev 2009-05-06 08:46:01 följande:

Ja, det skulle jag ha gjort. Det är väl en av poängerna med ett vigselprogram, om jag har förstått rätt?
    En annan dag ska jag börja läsa inläggen RIKTIGT noga Ni ska ju INTE ha vigselprogram Nej, då tycker jag inte att ni behöver skriva ut vilken musik man hör. Fast det är ju bara min privata åsikt. Kyrkan har ju ingen åsikt i det här fallet.
  • Fjällbruttan

Tur att du inte läser så noga för jag ser att jag inte kan skriva ordentligt
    Men då vet jag att kyrkan inte funderar på det i alla fall.
    Vårt värdpar fixar "bladen" med psalmerna på, vill ju att alla ska kunna sjunga med, blir ju lite tyst annars

Ser det lite tomt ut kan man ju lägga in resten av musiken som "utfyllnad".
    Själva vigselordningen håller ju vår eminenta präst rätt på, han är jätteduktig på att tala om när man ska stå och sitta osv... Vilket är tur för jag lär inte komma ihåg ett dugg den dagen

Vi ska ju desstuom vara utomhus så det kommer inte att finnas psalmböcker där man kan kolla ordningen i...

• Kjell Präst
    Fjällbruttan skrev 2009-05-06 08:58:26 följande:
    Han är jätteduktig på att tala om när man ska stå och sitta osv...
    Ja, är det inte fantastiskt vad vi får lära oss på prästutbildningen
  • Fjällbruttan

Jo, funderar på om inte ni borde vara allsångsledare på Skansen istället, kan ju lägga in rörelser också så det blir gympa

Skämt å sido, han gör det så lugnt och naturligt så alla hänger med, även de som inte är vana att vara i kyrkan.
    Har tyvärr upplevt präster som väntar och sen mer eller mindre muttrar att nu ska ni faktiskt stå upp!!
    Men jag tror att de är ovanliga!!Hoppas jag i alla fall

• MulleNuh

Kjell Präst skrev 2009-05-06 09:00:06 följande:
    Ja, är det inte fantastiskt vad vi får lära oss på prästutbildningen
  • Kjell Präst
    Fjällbruttan skrev 2009-05-06 09:04:25 följande:
    Har tyvärr upplevt präster som väntar och sen mer eller mindre muttrar att nu ska ni faktiskt stå upp!!Men jag tror att de är ovanliga!!Hoppas jag i alla fall
    Det tror jag också *håller tummarna hårt bakom ryggen*
  • En till präst
    Fjällbruttan skrev 2009-05-06 09:04:25 följande:
    Jo, funderar på om inte ni borde vara allsångsledare på Skansen istället, kan ju lägga in rörelser också så det blir gympa Skämt å sido, han gör det så lugnt och naturligt så alla hänger med, även de som inte är vana att vara i kyrkan.Har tyvärr upplevt präster som väntar och sen mer eller mindre muttrar att nu ska ni faktiskt stå upp!!Men jag tror att de är ovanliga!!Hoppas jag i alla fall
    De ÄR ovanliga. De flesta präster är vana vid kyrkligt ovana människor. På dop, vigsel, konfirmation och begravning är de flesta präster jättetydliga med när man ska stå och sitta, vilken psalm man ska sjunga och var trosbekännelsen finns om man inte kan orden. Man vill ju att alla ska kunna "vara med".
  • 27juni2009

Kontaktar alltid prästen brudparet eller är det brudparet som skall kontakta prästen?
    Träffas man en gång o diskuterar önskemål o en gång för övning elelr hur funkar det?

• Kjell Präst
    27juni2009 skrev 2009-05-06 10:28:37 följande:
    Kontaktar alltid prästen brudparet eller är det brudparet som skall kontakta prästen?Träffas man en gång o diskuterar önskemål o en gång för övning elelr hur funkar det?
    Det är prästen som kontaktar brudparet, sällan tidigare än en månad i förväg. Tycker man att det dröjer för länge kan man alltid själv ringa prästen. Man bokar tid för vigselsamtal. Det är inte alla präster som övar med sina brudpar (jag gör det till exempel aldrig), men om man gör det tror jag det är ganska vanligt att man gör det i samband med vigselsamtalet - men det kan vara olika även här. Jag har hört om präster som träffar sina brudpar en gång för samtal och en gång för övning.
  • Fjälbacka 2009

Hjälp mig:
    Vi har fortfarande inte fått något brev och vi tänkte åka ner nästa helg och vill ju gärna boka med fotografen, floristen, hårtjejen och prästen samma helg. Vi har ju inte så många helger att spela på att åka utan måste åka nästa helg eller sista helgen i maj men då blir det för sent att boka blommor.
    Idag ringde vi pastoratet igen och hon som sitter där. Hon hade faktiskt 30 brev att skicka och tänkte göra alla klart innan hon skickade och vi får inte veta något innan vi får brevet. Vad ska vi göra? Är detta så hemligt vem som är präst att det inte går att säga över telefonen eller? Vad kanjag göra? Det enda andra numret som finns är till kyrkoherden... Kan jag ringa henne?
    skulle kännas jättekonstigt att inte träffa prästen innan.

Fjälbacka 2009 skrev 2009-04-23 11:44:09 följande:

Så bra tråd! Jag hoppar in här med en fråga:Vi har inte fått namn på vår präst ännu och kan inte räkna med det förän någon gång i maj (gifter oss 13juni). När vi ringde och frågade när vi skulle få reda på det var det en otrevlig dam som inte förstod varför vi ringde, det va faktiskt inte bara vigslar utan begravningar dop och så också och hur skulle det se ut om alla ringde hela tiden. Vi berättade snällt att vi bor 60 mil från kyrkan och skulle gärna vilja ha namnet så tidigt som möjligt eftersom vi vill boka ett vigselsamtal, semester för det osv. Då svarade hon att vi absolut inte skulle räkna med att få något vigselsamtal. Hur brukar det vara? Jag vill ju träffa prästen innan vigseln! Tror ni bara hon va sur och bitter och att vi i alla fall när vi kontaktar prästen får träffa denne??
Svar på tråden Fråga prästerna 7