• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • skille

I dag skal vi møte vår VF skal vi ta med hindersprovingen til han nå eller skal han ha den på vielsen?? er det noe annet ejg bør tenke på??

• MulleNuh

Ta med den och det andra pappret ni fick med..
    Vår ville även ha med namnbytarpappret.

skille skrev 2009-05-06 11:04:22 följande:
    I dag skal vi møte vår VF skal vi ta med hindersprovingen til han nå eller skal han ha den på vielsen?? er det noe annet ejg bør tenke på??
  • Kjell Präst

Fjälbacka 2009 skrev 2009-05-06 10:47:53 följande:

Hjälp mig:Vi har fortfarande inte fått något brev och vi tänkte åka ner nästa helg och vill ju gärna boka med fotografen, floristen, hårtjejen och prästen samma helg. Vi har ju inte så många helger att spela på att åka utan måste åka nästa helg eller sista helgen i maj men då blir det för sent att boka blommor.Idag ringde vi pastoratet igen och hon som sitter där. Hon hade faktiskt 30 brev att skicka och tänkte göra alla klart innan hon skickade och vi får inte veta något innan vi får brevet. Vad ska vi göra? Är detta så hemligt vem som är präst att det inte går att säga över telefonen eller? Vad kanjag göra? Det enda andra numret som finns är till kyrkoherden... Kan jag ringa henne?skulle kännas jättekonstigt att inte träffa prästen innan.Fjälbacka 2009 skrev 2009-04-23 11:44:09 följande:
    Löjligt hantering av församlingen, tycker jag. De måste ju veta vem som tjänstgör. Jag har tyvärr ingen lösning, är folk tjuriga så är de. Det enda jag kan säga är - tjata! Hur många präster finns det i församlingen? Kanske kan ni ringa dem perosnligen och kolla vem det är som har er vigsel? Självklart måste ni få veta!
  • Kjell Präst
    skille skrev 2009-05-06 11:04:22 följande:
    Som sagt, ta med det nu - för skulle ni glömma det på vigseldagen så blir det ingen vigsel. I övrigt är det nog inget ni behöver tänka på.
  • Floff

Exakt en månad kvar till bröllopet nu och fortfarande inte ett ljud från kyrkan/prästen.. Nu börjar jag bli lite stressad

• MulleNuh

Jag ringde vår präst 7 veckor innan.

Floff skrev 2009-05-06 13:12:38 följande:
    Exakt en månad kvar till bröllopet nu och fortfarande inte ett ljud från kyrkan/prästen.. Nu börjar jag bli lite stressad
  • ossamartin

Jag vet inte om frågan kommit upp inte orkat läsa alla sidor Men jag har hittat två alternativa texter till den blomsertid nu kommer och I denna ljuva sommartid. Texter som handlar om Bröllop. Undrar om dessa är godkända som psalmer?? Hoppas ni vet vilka jag menar!

• Kjell Präst
    Floff skrev 2009-05-06 13:12:38 följande:
    Det finns präster som hör av sig bara ett par veckor innan. Ring upp om du börjar bli stressad.
  • Kjell Präst
    ossamartin skrev 2009-05-06 13:19:59 följande:
    Jag vet inte om frågan kommit upp inte orkat läsa alla sidor Men jag har hittat två alternativa texter till den blomsertid nu kommer och I denna ljuva sommartid. Texter som handlar om Bröllop. Undrar om dessa är godkända som psalmer?? Hoppas ni vet vilka jag menar!
    De är inga psalmer eftersom de inte finns i psalmboken. Det innebär att det är upp till varje präst och musiker om de godkänner dessa sånger. Så ni får höra med er präst.
  • MulleNuh

2 frågor!!!

En av dom vet jag, men just nu minns jag inte.. Vem går in först? Brudparet eller tärnan och marshalk?

Fråga 2: När man skriver vigselprogrammet så ska man ju skriva namnet på alla som medverkar.
    Organist
    Solist

Men vad skriver man om prästen? Skriver man bara PRÄST?

Svar på tråden Fråga prästerna 7