• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2009-05-08 07:11:37 följande:
    Ska ha sprit?! Joo alla får sig en hutt när dom går in i kyrkan...
    Du tror inte att det ska stå "Sånt"?
  • MulleNuh

nej det tror jag verkligen inte min herre..

Kjell Präst skrev 2009-05-08 07:13:09 följande:

Du tror inte att det ska stå "Sånt"?
  • elsi

Kjell Präst,
    Jag gifta mig imorgon och vill bara tacka dig för ditt råd snälla ord och härlig humör...
    ... keep up the good work!!

• Kjell Präst
    elsi skrev 2009-05-08 07:39:03 följande:
    Kjell Präst,Jag gifta mig imorgon och vill bara tacka dig för ditt råd snälla ord och härlig humör...... keep up the good work!!
    Tack! Stort grattis, lycka till, och - om du tillåter - Guds välsignelse över ert äktenskap!
  • Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2009-05-08 07:16:59 följande:
    nej det tror jag verkligen inte min herre..Kjell Präst skrev 2009-05-08 07:13:09 följande:
    Förlåt min inskränkthet! Självklart ska gästerna ha sig en liten hutt vi ingången!
  • MulleNuh

Ja jag tänkte väl det..

Kjell Präst skrev 2009-05-08 07:44:41 följande:

Förlåt min inskränkthet! Självklart ska gästerna ha sig en liten hutt vi ingången!
  • Jeez

Vid ingången? Serveras det då hos er där borta i församlingen något utanför stan? Här i innerstan serveras det mer mot slutet...
    Kjell Präst skrev 2009-05-08 07:44:41 följande:

• capu

Kan träffa vår präst på tis. Har funderat på vad jag ska ta upp med henne. Det jag kommit fram till är:

Riskastning
    Sång
    Pslamer

Har jag glömt något vi borde fundera på innan?

( vi ska inte ha egna löften )

• capu
    capu skrev 2009-05-08 10:59:11 följande:
    Kan träffa vår präst på tis. Har funderat på vad jag ska ta upp med henne. Det jag kommit fram till är:RiskastningSångPslamerHar jag glömt något vi borde fundera på innan?( vi ska inte ha egna löften )
    Kan träffa?! Menade ska träffa...
  • Pitebrud 090801

Jag undrar i hur god tid skall man komma till kyrkan? (Brudparet). Vi har en vigsel innan oss (1 timma innan) och vi måste in i kyrkrummet för att komma ner till "brudrummet". Vi vill ju vara i tid så inte folk ser oss men vi vill inte stampa in när den andra vigseln kanske håller på? Skulle vara så pinsamt om man kom instövlandes mitt under deras stora stund.
    Har ni några tankar om detta.

Svar på tråden Fråga prästerna 7