Jag tycker inte att det är Bibeln som är problemet. Det är människors tolkningar av Bibeln som ger problem.
Jag tillhör de som menar att Gud står bakom allt som finns skrivet i Bibeln, även om det naturligtvis är människor som hållit i pennan. Det finns en anledning till allt som står där, både det jag förstår/gillar och det jag inte förstår/ogillar.
När man tolkar en text så finns det flera dimensioner. Den första är att man måste tar reda på vad det verkligen stå. Det är texten om homosexualitet (som jag skrev tidigare) ett bra exempel. Att översätta arsenokoites och malakos med "homosexualitet" är helt ohållbart, tycker jag. När man sen har tittat på vad det faktiskt står så måste man fundera över om det är tidsbundet eller evigt. Jag tror tex att det är en mycket tidsbunden sanning att det är en vanära för mannen att ha långt hår.
När man tittat på de två aspekterna av texterna så brukar ganska många saker klarna, tycker jag.
Lite OT kanske, men vi är ju ändå i prästtråden
Kjell Präst skrev 2009-05-12 08:05:46 följande:
Egentligen kan jag tycka att, ÄVEN om det stod tydligt i Bibeln att homosexualitet som vi känner den är fel - vilket det alltså inte gör - så borde vi rimligen ha kommit lite längre i utvecklingen än de människor som för 2000 år sedan skrev Nya testamentet. Gud har inte skrivit Bibeln, det är människor som har gjort det. Och dessa människor är påverkade av det samhälle i vilket de levde, och av dess värderingar.