• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2009-05-13 11:26:42 följande:
    Jag har blivit riktigt hajj på saker som rör kyrkan!! Kjell Präst skrev 2009-05-13 11:24:11 följande:
    Välkommen dit även efter vigseln
  • MulleNuh

ja tackar!

Kjell Präst skrev 2009-05-13 12:27:21 följande:

Välkommen dit även efter vigseln
  • 20090725

nu har jag två frågor till!

jag va iväg till bibloteket idag å lånade en psalm bok så vi kan bestämma vilka psalmer vi hellt vill ha! men nu när jag kom hem uptäckte jag att utgåvan e från 1986, är det den senaste utgåvan eller finns det någon nyare?

sedan nu när jag suttit å kollat lite i den så känner jag inte igen en enda psalm som står under vigsel, kan man välja 2 stycken från årstiderna, sommar, tex 199 och 200? eller måste man välja de psalmer under vigsel?

• allehanda

Du har den nya den gamla var från 1937? tror jag.

• Jeez

Det stämmer. Det finns ytterligare en ny med tillägg av "o-officiella" psalmer samt den nya evangelieboken från 2000. Men alla officiella psalmer (nästan 700 st) är de samme.

allehanda skrev 2009-05-14 17:57:39 följande:
    Du har den nya den gamla var från 1937? tror jag.
  • 20090725

hehe...okej... tyckte det lät så gammalt, den e ju lika gammal som jag! för att vara en "bok"

• 20090725

men det e bra, då har jag den nya av dem då!

någon som kanske vet svare på min andra fråga oxå?
    nu när jag suttit å kollat lite i den så känner jag inte igen en enda psalm som står under vigsel, kan man välja 2 stycken från årstiderna, sommar, tex 199 och 200? eller måste man välja de psalmer under vigsel?

• Kjell Präst
    20090725 skrev 2009-05-14 18:02:46 följande:
    men det e bra, då har jag den nya av dem då!någon som kanske vet svare på min andra fråga oxå?nu när jag suttit å kollat lite i den så känner jag inte igen en enda psalm som står under vigsel, kan man välja 2 stycken från årstiderna, sommar, tex 199 och 200? eller måste man välja de psalmer under vigsel?
    Visst kan man välja årstidspsalmerna. Annars är exempelvis vigselpsalmerna 84 och 411 lättsjungna även om man inte hört dem förr. Och vackra också!
  • MulleNuh

Kjell Präst skrev 2009-05-14 18:32:21 följande:
    Visst kan man välja årstidspsalmerna. Annars är exempelvis vigselpsalmerna 84 och 411 lättsjungna även om man inte hört dem förr. Och vackra också!
  • Evepeve

Har en fråga! Jag är troende men inte min blivande man. Vi ska ha ett kyrkligt bröllop eftersom han vet att det e viktigt för mig och han tycker att det e tradition att gifta sig i kyrkan. Vet inte riktigt vad min fråga är men det känns lite tråkigt att jag men inte han tror på det som sägs där framme (den religösa delen)...

Vet att det är många som gifter sig kyrkligt utan att vara troende alls vilket jag tycker är lite märkligt (förlåt alla!).

Vad tänker man som präst om det här? Behöver ett bollplank. Ehh, e bara lite förvirrad. Ska man försöka enbart fokusera på parets löfte till varandra. Det är ju en vacker handling att lova varandra trohet osv oavsett om man är troende eller inte...

Vill ha en massa tankar, vad tänker ni om detta?

Svar på tråden Fråga prästerna 7