• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • Duchess

Haha, jag blir bara så glad när jag får prata om teologiska ting Jag har läst teologi i några år men landade till slut som administratör inom vuxenutbildningen, vilket jag trivs jättebra med, men det blir inte lika ofta tillfälle till samtal om såna här saker.

Kjell Präst skrev 2009-05-12 11:24:26 följande:

Inte OT alls, hellre den här diskussionen än ännu en vända om brudöverlämning
  • Jeez

Jag håller med. Och dessutom så finns det ju en hel del motstridiga åsikter skrivna så vad gäller då? Att tolka måste vi göra! Och som kristna är det ju inte konstigare än att tolka genom att ha Jesus Kristus som stjärna och kärna (som en viss Martin sa).

Duchess skrev 2009-05-12 10:40:15 följande:
    Jag tycker inte att det är Bibeln som är problemet. Det är människors tolkningar av Bibeln som ger problem. Jag tillhör de som menar att Gud står bakom allt som finns skrivet i Bibeln, även om det naturligtvis är människor som hållit i pennan. Det finns en anledning till allt som står där, både det jag förstår/gillar och det jag inte förstår/ogillar. När man tolkar en text så finns det flera dimensioner. Den första är att man måste tar reda på vad det verkligen stå. Det är texten om homosexualitet (som jag skrev tidigare) ett bra exempel. Att översätta arsenokoites och malakos med "homosexualitet" är helt ohållbart, tycker jag. När man sen har tittat på vad det faktiskt står så måste man fundera över om det är tidsbundet eller evigt. Jag tror tex att det är en mycket tidsbunden sanning att det är en vanära för mannen att ha långt hår. När man tittat på de två aspekterna av texterna så brukar ganska många saker klarna, tycker jag. Lite OT kanske, men vi är ju ändå i prästtråden Kjell Präst skrev 2009-05-12 08:05:46 följande:
  • Kjell Präst
    passionsblomman skrev 2009-05-12 19:34:09 följande:
    Hur tycker ni präster att de ska försöka lösa den HÄR underliga situationen? www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3409216.htm...
    Rimligen är det ju församlingens sak att fixa detta. Inte ska brudparet behöva ha stora instrument stående i vägen vid vigseln. Mitt förslag är att man ringer expeditionen och talar om detta. Har man lovat ut kyrkan till vigsel så måste man ju se till att det går att ha en vigsel där!
  • passionsblomman

Ja eller HUR!!!

Kjell Präst skrev 2009-05-12 19:45:12 följande:

Rimligen är det ju församlingens sak att fixa detta. Inte ska brudparet behöva ha stora instrument stående i vägen vid vigseln. Mitt förslag är att man ringer expeditionen och talar om detta. Har man lovat ut kyrkan till vigsel så måste man ju se till att det går att ha en vigsel där!
  • Duchess

Jag sjunger i en rätt stor kör som då och då dessutom har en symfoniorkester och andra musiker i släptåg. Det är inte alls ovanligt att man repar i en annan lokal och sedan bara gör en soundcheck i den aktuella konsertlokalen. Klart de ska flytta på sig så att ni kan ha er vigsel. De kan repa i församlingsgården eller nåt liknande.

Kjell Präst skrev 2009-05-12 19:45:12 följande:

• Rhythm

Jag undrar lite om hur det brukar fungera men musiken i kyrkan. Vi kommer att ha egen solist och musiker till två låtar, och jag antar att psalmerna spelas på orgeln. Men jag funderar lite på ingångsmarchen. Jag skulle så gärna vilja att den spelades på piano istället, kan man fråga kantorn om det går för sig?

• MulleNuh

ja det kan du fråga
    Det gjorde vi, men han sa nej..

Rhythm skrev 2009-05-13 10:39:19 följande:
    Jag undrar lite om hur det brukar fungera men musiken i kyrkan. Vi kommer att ha egen solist och musiker till två låtar, och jag antar att psalmerna spelas på orgeln. Men jag funderar lite på ingångsmarchen. Jag skulle så gärna vilja att den spelades på piano istället, kan man fråga kantorn om det går för sig?
  • Kjell Präst
    Rhythm skrev 2009-05-13 10:39:19 följande:
    Som MulleNuh skriver: Det går bra att fråga. Vissa musiker säger ja, andra nej.
  • MulleNuh

Jag har blivit riktigt hajj på saker som rör kyrkan!!

Kjell Präst skrev 2009-05-13 11:24:11 följande:

Som MulleNuh skriver: Det går bra att fråga. Vissa musiker säger ja, andra nej.
Svar på tråden Fråga prästerna 7