• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • Fjällbruttan

Måste säga att jag åller med Jeez, den passar bättre på en fest efteråt. Ett litet förslag, om du funderat på att hålla tal till den man, varför inte säga nåt om hur mycket denna sång betytt för dig och detta är till din man och så låt nån spela den eller ha en cd, det kan vara jättefint, har varit på flera bröllop där det har hänt och inte ett öga brukar vara torrt

Jeez skrev 2009-05-15 23:50:51 följande:
    Märta81, jag tycker att den passar bättre under en ev fest efteråt. Både att det är svordomar och att jag undrar vad det där löftet är värt (självfallet en tolkningsfråga -men så är det ju alltid).Vad står sången för för er? Vad tänker ni kring den? Kring varandras historia? Kring den egna? Vad vill ni säga med den?
  • JennyoPatrik

Hej!
    Vi ska ha dop samtidigt som vi gifter oss och nu har faddrarna börjat krångla
    Måste vi utse nya eller kan man vara utan?

• passionsblomman

Man behöver inte ha faddrar.

JennyoPatrik skrev 2009-05-16 11:21:48 följande:
    Hej!Vi ska ha dop samtidigt som vi gifter oss och nu har faddrarna börjat krångla Måste vi utse nya eller kan man vara utan?
  • JennyoPatrik
    passionsblomman skrev 2009-05-16 15:58:01 följande:
    Man behöver inte ha faddrar.
    Tack, jag trodde att man var tvungen att ha det!
  • Kjell Präst
    JennyoPatrik skrev 2009-05-16 11:21:48 följande:
    Hej!Vi ska ha dop samtidigt som vi gifter oss och nu har faddrarna börjat krångla Måste vi utse nya eller kan man vara utan?
    Långt ifrån alla har faddrar
  • Kjell Präst
    Märta81 skrev 2009-05-15 23:11:36 följande:
    Hej. Tycker ni denna sång är olämplig i kyrkan under vigseln?
    Jag skulle inte tycka att den var okay i kyrkorummet
  • 4Barnsmamman

vi gifter oss på lördag asså den 23 vi har träffat prästen och så redan, men vi glömde lämna hindersprövningen som jag har hört att man ska göra men som inte prästen talade om för oss. Vi hade pappret med oss till kyrkan men prästen var så pratglad så vi glömde helt enkelt bort det och hon sa inget om det eller.
    Ska jag skicka det till dom el ska man ta med det o lämna det till dom i kyrkan el va göra?? tar tacksamt emot snabba svar då det är helg mitt i veckan nästa vecka..

• Kjell Präst
    4Barnsmamman skrev 2009-05-16 20:48:30 följande:
    vi gifter oss på lördag asså den 23 vi har träffat prästen och så redan, men vi glömde lämna hindersprövningen som jag har hört att man ska göra men som inte prästen talade om för oss. Vi hade pappret med oss till kyrkan men prästen var så pratglad så vi glömde helt enkelt bort det och hon sa inget om det eller. Ska jag skicka det till dom el ska man ta med det o lämna det till dom i kyrkan el va göra?? tar tacksamt emot snabba svar då det är helg mitt i veckan nästa vecka..
    Det som är viktigt är att prästen garanterat har hindersprövningen på vigseldagen. Skulle ni glömma ta med den då får hon absolut inte viga er (hon kan mista jobbet då).Det är därför man brukar rekommendera att ta med den redan vid vigselsamtalet. Men du kan ju kontakta henne och fråga för säkerhets skull.
  • MissDoe

Sitter och klurar med vilka psalmer vi ska ha på vår vigsel och har kommit fram till 199, 200 och 201. Vi gifter oss på midsommarafton och vill ha det ordentligt somrigt, så därför har vi valt bort dom andra typiska vigselpsalmerna. Men så kom jag på, visst finns det andra texter till Den blomstertid nu kommer?? och är dom isf "tillåtna"?

• Jeez

Det beror på präst eftersom de texterna inte är "officiella psalmer", men har ni tre psalmer borde det vara helt oproblematiskt att byta ut en och ha vigseltext.

MissDoe skrev 2009-05-17 13:02:07 följande:
    Sitter och klurar med vilka psalmer vi ska ha på vår vigsel och har kommit fram till 199, 200 och 201. Vi gifter oss på midsommarafton och vill ha det ordentligt somrigt, så därför har vi valt bort dom andra typiska vigselpsalmerna. Men så kom jag på, visst finns det andra texter till Den blomstertid nu kommer?? och är dom isf "tillåtna"?
Svar på tråden Fråga prästerna 7