• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • Twixiee
    MulleNuh skrev 2009-05-08 19:00:47 följande:
    Nä man får 2 papper om det där.. På ett står hindersprövning och på det andra vigselintyg.
    Herrejösses! Mitt hjärta hoppade ur bröstet där ett tag. Jag har båda papperna här hemma, trodde att det ena var om efternamnet och det andra var hindersprövningen. Men har också ett vigselintyg. Puh!
  • JustMeAndMyLove

Okej, ja man får komma ihåg att fråga sen när det är dags att träffa en präst :)

Jo en sa till!
    När man ringer till en församling för att få tag på en präst och allt det. Hur gör man som homosexuell?

Låter kankse skitlöjligt men jag är livrädd att bemötas av nån som inte vill viga oss, skulle vara en sån onödig grej att uppleva. Finns det nånstans där.. präster typ "skriver upp sig på" att de vill eller inte vill viga homosexuella eller kommer det finnas det efter att man valt om kyrkan behåller vigselrätten.
    Och hur gör man OM ens egen församling säger nej? Kostar det då att få en präst från en annan stad (det blir ju resa etc.) och om man gärna vill gifta sig i "sin" kyska, kan församlingen vägra en att använda kyrkan så man måste leta efter en ny plats eller är det bara prästen i sig som har rätt att säga nej?

Sonja68 skrev 2009-05-08 18:53:49 följande:
    Fråga prästen. Våran hade inget emot att vår kompis tog foton under vigselakten men att resten tog under ingång, utgång och att vi stod en stund därframme o lät dem fotografera innan vi gick ut.
  • tågjäntan

Angående vigselordning
    Förr var jag på några vigslar där vigseltalet kom först och sedan vigselakten. Följande vigslar jag var med på kom vigselakten först och och vet att jag tänkte första gången att det var mycket trevligare så. (med vigselakten först alltså)
    Nu var det visserligen inom frikyrkan, men skulle det finns någon sådan möjlighet om någon skulle få för sig det?
    Jag är bara nyfiken eftersom ni samtalat om vigselordningen nyligen i tråden.

• mammatilltvå

undrar över detta med att gästerna ska sitta på var sin sida om mittgången, alltså mannens på ena sidan och kvinnans på andra...
    är det fortfarande så?
    vanligt/ovanligt?

• 20090725

det måste ju vara diskrimenering då väll?

JustMeAndMyLove skrev 2009-05-08 19:04:51 följande:
    Okej, ja man får komma ihåg att fråga sen när det är dags att träffa en präst :)Jo en sa till!När man ringer till en församling för att få tag på en präst och allt det. Hur gör man som homosexuell?Låter kankse skitlöjligt men jag är livrädd att bemötas av nån som inte vill viga oss, skulle vara en sån onödig grej att uppleva. Finns det nånstans där.. präster typ "skriver upp sig på" att de vill eller inte vill viga homosexuella eller kommer det finnas det efter att man valt om kyrkan behåller vigselrätten. Och hur gör man OM ens egen församling säger nej? Kostar det då att få en präst från en annan stad (det blir ju resa etc.) och om man gärna vill gifta sig i "sin" kyska, kan församlingen vägra en att använda kyrkan så man måste leta efter en ny plats eller är det bara prästen i sig som har rätt att säga nej?
  • JustMeAndMyLove

Nja asså i och med att det står tydligt i bibeln att homosexuallitet inte är acceptabelt vore det ju nästan ett brott mot religionsfriheten att tvinga alla präster att viga homosexuella. Dessutom tror jag inte det skulle komma något possetivt ur ett tvång..

Men det är många präster som gärna viger/håller ceremonier för homosexuella, frågan är ju bara vilka. Jag själv vet ju inte alls hur prästerna här ser på saken och jag tar så jäkla illa vid mig när jag råkar ut för den typen av situationer där jag inte accepteras enbart pga min läggning.

20090725 skrev 2009-05-08 22:39:11 följande:
    det måste ju vara diskrimenering då väll?
  • Duchess

Nåja, tydligt och tydligt... Det är (som så mycket) annat en tolkningsfråga. Jag tar mig friheten att klippa in ett stycke som jag skrivit om den frågan på ett annat debattforum.

När det t ex talas om att "ingen som lever i homosexualitet ska få ärva Guds rike" så används orden "arsenokoitai och malakos" på koiné. Frågan är då vad de betyder. Handlar det om dagens samkönade relationer, eller något annat?

Arsenokoitai är sammansatt av två grekiska ord, arsen och koites (grundformen av koitai, som är ett verb). Arsen betyder man, och koites betyder ligga. Det är ett unikt ord som inte finns på något annat ställe i samtida grekisk litteratur, så vi vet inte mer än så.

Malakos är däremot ett vanligt ord. Det betyder helt enkelt mjuk. Det används t ex i Matt 11:8 och Luk 7:25 när Jesus talar om kläder, då i betydelsen mjukt tyg. I samtida litteratur används ordet om bl a unga pojkar som inte nått puberteten eller män som ansågs sakna mod (vara "omanliga".

En vanligt förekommande företeelse i den hellenistiska kultursfären var att äldre rika män hade unga gossar som älskare. Den manliga kärleken ansågs vara en högre form av kärlek, så det var accepterat att dessa män (som naturligtvis hade fru och barn) hade unga gossar vid sidan om. Detta krockade totalt med vad den judiska och kristna läran stod för.

Paulus var en lärd apologet, till födeseln jude och senare kristen. När han skriver orden malakos och arsenokoitai tillsammans finns det all anledning att tro att det han syftar på inte är vår tids samkönade relationer, utan den hellenistiska företeelse jag just beskrev. Jag tror också att vi alla kan vara överens om att det är fel att gifta män har sex med pojkar som inte nått puberteten. Pedofili kallar vi det idag (ett ord som inte heller finns på koiné). Pedofili är helt förkastligt, och det tror jag att vi kan vara överens om oavsett om vi är kristna, ateister eller tillhör någon annan religion.

JustMeAndMyLove skrev 2009-05-09 00:04:02 följande:
    Nja asså i och med att det står tydligt i bibeln att homosexuallitet inte är acceptabelt vore det ju nästan ett brott mot religionsfriheten att tvinga alla präster att viga homosexuella. Dessutom tror jag inte det skulle komma något possetivt ur ett tvång..Men det är många präster som gärna viger/håller ceremonier för homosexuella, frågan är ju bara vilka. Jag själv vet ju inte alls hur prästerna här ser på saken och jag tar så jäkla illa vid mig när jag råkar ut för den typen av situationer där jag inte accepteras enbart pga min läggning.
  • En till präst

Hur man än ställer sig till frågan så har vi ännu inte en verklighet där präster varken får eller är tvugna att viga homosexuella par.

Min erfarenhet i saken är inte jättestor. Men de homosexuella par jag mött hittills som velat ha kyrklig välsignelse över registererat partnerskap har varit så pass kyrkligt aktiva att de haft järnkoll på vilka präster som med glädje skulle be för dem och vilka präster som inte vill göra det.

För egen del hoppas jag fortfarande att Kyrkan ska avsäga sig vigselrätten så alla par gör en civilrättslig vigsel på rådhuset och de som sen önskar det gör en religiös välsignelsehandling på det sätt som är rätt för den, oavsett sexuell läggning.

• Burre Präst

JustMeAndMyLove: Om man nu ska föregripa något som ännu inte finns när det gäller vigsel av samkönade par så är min gissning ungefär såhär: Om och när kyrkomötet tagit beslut om kyrklig vigsel för samkönade par (vilket verkar vara det troligaste just nu), kommer det troligen att bli ungefär som det är när det gäller vigsel av frånskilda, dvs varje enskild präst är inte tvungen att viga frånskilda, men kyrkoherden är tvungen att se till att frånskilda kan vigas i församlingen.

Om det alltså blir som jag tror så är det församlingens (kyrkoherdens) sak att fixa fram en präst som kan tänka sig att viga samkönade par oavsett kyrkoherdens eller andra prästers åsikter i frågan.

• JustMeAndMyLove

Okej, ja det är ju inte dags en på ett tag, det lir efter att beslutet om vigselrätten fattats, därför jag går och tänker på det.
    Jag är inte kyrkligt aktiv på det sättet att jag deltar ofta i församlingens gudtjänster mm. men känner en präst som jag nog tror skull kunna hålla en ceremoni för homosexuella. Han tillhör dock min församling och inte M.

Ducsess:
    Jag kan tyvärr inte läsa bibeln i dess ursprungliga språk så jag har bara de Isländska och Svenska översättningen att gå på. Har ofta funderat på hur mycket som skilljer sig från orginalspråket.. Jo det är klart det r en tolkningsfråga, hade citatet: En man skall icke ligga med en man så som han ligger med en kvinna" i huvudet. (nu har jag säkert felciterat men det var som jag minns det i alla fall)

Själv tvekar jag ännu på om jag kan kalla mig kristen eller inte. Har fått en allt starkare tro på Gud, men kan inte säga att jag är säker på vem den här Guden är, om jag tror på Jesus, (som annat än en stor profet och god människa). Men ja det är ju en annan diskussion.

Svar på tråden Fråga prästerna 7