Nåja, tydligt och tydligt... Det är (som så mycket) annat en tolkningsfråga. Jag tar mig friheten att klippa in ett stycke som jag skrivit om den frågan på ett annat debattforum.
När det t ex talas om att "ingen som lever i homosexualitet ska få ärva Guds rike" så används orden "arsenokoitai och malakos" på koiné. Frågan är då vad de betyder. Handlar det om dagens samkönade relationer, eller något annat?
Arsenokoitai är sammansatt av två grekiska ord, arsen och koites (grundformen av koitai, som är ett verb). Arsen betyder man, och koites betyder ligga. Det är ett unikt ord som inte finns på något annat ställe i samtida grekisk litteratur, så vi vet inte mer än så.
Malakos är däremot ett vanligt ord. Det betyder helt enkelt mjuk. Det används t ex i Matt 11:8 och Luk 7:25 när Jesus talar om kläder, då i betydelsen mjukt tyg. I samtida litteratur används ordet om bl a unga pojkar som inte nått puberteten eller män som ansågs sakna mod (vara "omanliga".
En vanligt förekommande företeelse i den hellenistiska kultursfären var att äldre rika män hade unga gossar som älskare. Den manliga kärleken ansågs vara en högre form av kärlek, så det var accepterat att dessa män (som naturligtvis hade fru och barn) hade unga gossar vid sidan om. Detta krockade totalt med vad den judiska och kristna läran stod för.
Paulus var en lärd apologet, till födeseln jude och senare kristen. När han skriver orden malakos och arsenokoitai tillsammans finns det all anledning att tro att det han syftar på inte är vår tids samkönade relationer, utan den hellenistiska företeelse jag just beskrev. Jag tror också att vi alla kan vara överens om att det är fel att gifta män har sex med pojkar som inte nått puberteten. Pedofili kallar vi det idag (ett ord som inte heller finns på koiné). Pedofili är helt förkastligt, och det tror jag att vi kan vara överens om oavsett om vi är kristna, ateister eller tillhör någon annan religion.
JustMeAndMyLove skrev 2009-05-09 00:04:02 följande:
Nja asså i och med att det står tydligt i bibeln att homosexuallitet inte är acceptabelt vore det ju nästan ett brott mot religionsfriheten att tvinga alla präster att viga homosexuella. Dessutom tror jag inte det skulle komma något possetivt ur ett tvång..Men det är många präster som gärna viger/håller ceremonier för homosexuella, frågan är ju bara vilka. Jag själv vet ju inte alls hur prästerna här ser på saken och jag tar så jäkla illa vid mig när jag råkar ut för den typen av situationer där jag inte accepteras enbart pga min läggning.