• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • Kjell Präst
    Fjällbruttan skrev 2009-05-04 11:50:33 följande:
    Förresten så har vi valt vigselpsalmer, det blir 84 och 411, enl. Kjells rekomendationer.De var jättefina tyckte både jag och m2b.
    Utmärkta val!Ni måste ha goda rådgivare
  • En till präst

Kjell Präst skrev 2009-05-04 11:37:12 följande:

Hehe, jag vet ärligt talat inte vad en bolero är - det ingår tyvärr inte i prästutbildningen (en allvarlig brist, jag vet ) Men rent generellt kan man väl säga att etikettsfantasterna som är noga med det här med täckta axlar (för det är nog inte främst kyrkan som har åsikter där) menar att man ska visa respekt för kyrkorummet och inte klä sig utmanande, "sexigt" i kyrkan därför att det inte passar där. Är man utmanande klädd i en bolero (vad det nu är) där man ser huden? Jag har svårt att tänka mig det, men jag struntar å andra sidan blankt i huruvida axlarna är bara eller inte så länge kärleken finns där och respekten för att man befinner sig i ett heligt rum - och den respekten tycker jag sitter i andra saker än kläderna.
    Jag vet vad en bolero är och tycker det är ett utmärkt alternativ för den brud som vill ha täckta axlar. En genombruten spetsbolero är på alla sätt ett "finplagg" så man känner sig uppklädd och snygg, men också ett sätt att skyla sig i kyrkorummet. Låter jättefint!
  • MulleNuh

Ohh va bra! Den snor jag nästan rakt av!!

Aleta skrev 2009-05-04 10:10:46 följande:
    När prästen läser först:"Jag, NN,tar dig, NN,nu till min man/hustruatt dela glädje och sorg med digoch vara dig trogentills döden skiljer oss åt."När man läser själv:"NN, jag vill älska dig,dela glädje och sorg med digoch vara dig trogentills döden skiljer oss åt."Korta och kärnfulla. "Risken" med egna löften är väl att man fladdrar ut och skriver en lång kärleksförklaring istället. "NN, jag ska älska dig så länge jag leveringen och inget får komma emellan oss två.Solsken och regn ska vi dela genom livettills en av oss sluter sina ögon för gott.Det lovar jag dig idag."
  • Aleta

Vassego!
    Får den godkänt av prästerna då?

MulleNuh skrev 2009-05-04 12:51:37 följande:
  • Kjell Präst
    Aleta skrev 2009-05-04 13:00:05 följande:
    Vassego! Får den godkänt av prästerna då?
    Jag skulle lätt godkänna den
  • Aleta

Kjell Präst skrev 2009-05-04 13:01:02 följande:
  • MulleNuh

Aleta skrev 2009-05-04 10:10:46 följande:
    När prästen läser först:"Jag, NN,tar dig, NN,nu till min man/hustruatt dela glädje och sorg med digoch vara dig trogentills döden skiljer oss åt."När man läser själv:"NN, jag vill älska dig,dela glädje och sorg med digoch vara dig trogentills döden skiljer oss åt."Korta och kärnfulla. "Risken" med egna löften är väl att man fladdrar ut och skriver en lång kärleksförklaring istället. "NN, jag ska älska dig så länge jag leveringen och inget får komma emellan oss två.Solsken och regn ska vi dela genom livettills en av oss sluter sina ögon för gott.Det lovar jag dig idag."
  • En till präst

Kjell Präst skrev 2009-05-04 13:01:02 följande:

Jag också.

Den innehåller allt det man kan "begära" av ett vigsellöfte: Löftet om trohet, avsikten om ett livslångt äktenskap där man tillsammans möter gott och ont.
  • 27juni2009

finns det något ställe på nätet förutom märsta församling där man kan lyssna på vigsel psalmerna?
    vi tvekar mellan 84 & 411 o vill höra en variant till för att kunna betsämma oss.

• Kjell Präst
    27juni2009 skrev 2009-05-04 16:26:48 följande:
    finns det något ställe på nätet förutom märsta församling där man kan lyssna på vigsel psalmerna?vi tvekar mellan 84 & 411 o vill höra en variant till för att kunna betsämma oss.
    Inte som jag vet på rak arm
Svar på tråden Fråga prästerna 7