• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • miac

Tack! Då ska vi nog välja den som en av psalmerna vid vår vigsel. Texten är ju verkligen jättefin!

• ängsblomma

Hej! Vi ska gifta oss i sommar, kyrkligt, ska man ha vittnen? Vi skulle vilja ha våra två syskon....

• Kjell Präst
    ängsblomma skrev 2009-04-27 19:48:00 följande:
    Hej! Vi ska gifta oss i sommar, kyrkligt, ska man ha vittnen? Vi skulle vilja ha våra två syskon....
    Det behövs bara vittnen om ni är ensamma med prästen i kyrkan. Har ni bröllopsgäster så behövs inga vittnen
  • JustMeAndMyLove

Finns det någon sida där man kan bläddra igenom och kankse ladda ner/lyssna på psalmer som passar för bröllop?
    Och då menar jag ladda ner laglig väg :)

• Kjell Präst
    JustMeAndMyLove skrev 2009-04-27 20:38:03 följande:
    Finns det någon sida där man kan bläddra igenom och kankse ladda ner/lyssna på psalmer som passar för bröllop? Och då menar jag ladda ner laglig väg :)
    Här finns en del vigselpsalmer: www.svenskakyrkan.se/marsta/vigsel/psalmer.htm
    Tyvärr finns ingen sida där man kan lyssna på samtliga psalmer i psalmboken - ganska uselt med tanke på att hela Bibeln finns på Internet sedan länge.
  • Kjell Präst
    Jeez skrev 2009-04-27 13:38:59 följande:
    Med tanke på att den borgeliga ceremonin är utformad av en biskop Kjell Präst skrev 2009-04-27 08:22:02 följande:
    Vilken svikare
  • MulleNuh

Jaa men det är bara att sätta igång då Kjell!!

Kjell Präst skrev 2009-04-27 21:27:07 följande:

Här finns en del vigselpsalmer: www.svenskakyrkan.se/marsta/vigsel/psalmer.ht...Tyvärr finns ingen sida där man kan lyssna på samtliga psalmer i psalmboken - ganska uselt med tanke på att hela Bibeln finns på Internet sedan länge.
  • JustMeAndMyLove

tackar!

Kjell Präst skrev 2009-04-27 21:27:07 följande:

Här finns en del vigselpsalmer: www.svenskakyrkan.se/marsta/vigsel/psalmer.ht...Tyvärr finns ingen sida där man kan lyssna på samtliga psalmer i psalmboken - ganska uselt med tanke på att hela Bibeln finns på Internet sedan länge.
  • JustMeAndMyLove

Oj.... insåg just en sak. I alla psalmer som är vanlig vid vigsel står det om mannen och kvinnan. Vi är ju kvinna och kvinna och det blir lite konstigt att ha texten man och kvinna då. Känns i alla fall för mig fel. :/

Nä det blir till att leta upp en psalmbok, tycker det borde finnas på biblioteket och hitta andra som kanske passar!
    Kom gärna med tips om ni vet nån :)

• MissLovely82

Kjell Präst: Om man vill viga sig utomhus, vid en sjö eller i hemmet med en präst, går det och hur funkar det som med sång som psalmer, ingångs- och utgångsmusik m.m.

Jag förstår att upplägget isf blir precis som i kyrkan, men nu tänkte jag mer på det praktiska som ljud, sittplatser, psalmböcker,.. åsså prästen såklart.

Svar på tråden Fråga prästerna 7