• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • Kjell Präst
    Alinn skrev 2009-04-27 10:28:06 följande:
    Har en liten fråga angående att öva inför vigselcermonin. Vi träffade vår präst i förra veckan (gifter oss 23 maj) och hade ett jättebra samtal och pratade igenom vigselcermonin. Men när vi gick så var det "ses den 23e då!" - men nu undrar jag... brukar man inte öva på själva cermonin och hur man ska gå och stå i kyrkan? Vi har tärna och bestman och de var ju inte med. Kanske inte är så kompicerat - har bara varit på ett "traditionellt" bröllop innan. Var kan jag hitta lite "instruktioner"!? Kan ju öva själva också!
    Nej, jag övar aldrig med mina brudpar. I samband med vigselsamtalet brukar vi ibland "provgå" altargången upp och provläsa löftena. men ingen övning i övrigt.
  • tågjäntan

Vi hade först ett bra samtal i hans "huvudkyrka" kanske ett par månader innan, minns inte exakt, och sedan ca en vecka innan så var vi i den kyrka vi skulle vigas och gick igenom ritualet.
    Bland det sista han sa var ett råd: "Släpp nu allt det här på lördag och slappna av. Vi andra har kontrollen!" (Det var främst till mig som kommit med de mesta av idéerna )
    Men dock ett bra råd som jag vidarebefodrar till alla som vill ha kontroll på saker och ting.

• Kjell Präst

Ja, som regel hjälper det inte mycket att öva i detalj eftersom man som brudpar ofta ändå glömmer allt när man väl står i kyrkan...

• Jeez

Med tanke på att den borgeliga ceremonin är utformad av en biskp, så är det kanske snarare så att den borgerliga snudd på är kyrklig?
    Kjell Präst skrev 2009-04-27 08:22:02 följande:

Ja, för utan psalmer och bibelläsning är det ju snudd på en borgerlig vigsel i alla fall..!
  • Alinn

OK. Men då behöver jag inte oroa mig då! Tittat på för många filmer kanske....haha! Men vi ska nog klara av det. Som vår trevlige präst sa "- jag säger till er om ni missar något!" haha.

Kan ju ta med mig tärnan och bestman till kapellet innan så de får se hur det ser ut! Har för mig att det är rätt litet så de har nog inte så mycket val över var de ska stå! :)

• Sonja68
    Alinn skrev 2009-04-27 13:53:51 följande:
    OK. Men då behöver jag inte oroa mig då! Tittat på för många filmer kanske....haha! Men vi ska nog klara av det. Som vår trevlige präst sa "- jag säger till er om ni missar något!" haha.
    Det är det som är så skönt; vid vigseln behöver man egentligen inte göra annat än att koncentrera sig på altaret, prästen och sin m2b. Prästen säger precis vad man ska göra! Man kan, för en gångs skull, släppa kontrollen och bara njuta och existera i detta underbara ögonblick.
  • miac

Kan man ha psalmen " Du vet väl om att du är värdefull" på sin vigsel? Passar den in, eller är den enbart tänkt att ha på dop?

• passionsblomman

Den är ju hur fin som helst och den har jag sjungit i precis alla möjliga sammanhang sedan jag var liten, så det är verkligen inte någon dopsång så den inte passar annars!

miac skrev 2009-04-27 18:15:25 följande:
    Kan man ha psalmen " Du vet väl om att du är värdefull" på sin vigsel? Passar den in, eller är den enbart tänkt att ha på dop?
  • Kjell Präst
    miac skrev 2009-04-27 18:15:25 följande:
    Det är, som Passionsblomman skriver, inte alls någon dopsång. Skälet till att den blivit vanlig till dop kan vara att den tidigare ofta sjöngs vid konfirmationsläsning, och den tidens konfirmander är dagens föräldrar
    Alltså. Det går utmärkt att ha den till vigsel
Svar på tråden Fråga prästerna 7