• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • MulleNuh

Hmmm vår präst sa att han skulle hålla ett tal som han själv skrivit till vigseln, men vad ska han säga?? Han har inte frågat något om oss..

• Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2009-04-23 11:32:02 följande:
    Hmmm vår präst sa att han skulle hålla ett tal som han själv skrivit till vigseln, men vad ska han säga?? Han har inte frågat något om oss..
    Man kan ju göra olika här - en del präster håller allmänna tal om livet och kärleken och Gud, andra väver in personliga saker om brudparet i talet. Jag försöker alltid få med åtminstone några personliga saker, men det kräver ju förstås att jag frågar ut brudparen lite vid vigselsamtalen.
  • MulleNuh

ja då blir det nog ett allmänt då...
    Det duger bra det också...

PS jag har skrivit av mig i överlämningstråden nu! ;-(

Kjell Präst skrev 2009-04-23 11:38:46 följande:

Man kan ju göra olika här - en del präster håller allmänna tal om livet och kärleken och Gud, andra väver in personliga saker om brudparet i talet. Jag försöker alltid få med åtminstone några personliga saker, men det kräver ju förstås att jag frågar ut brudparen lite vid vigselsamtalen.
  • Fjälbacka 2009

Så bra tråd!
    Jag hoppar in här med en fråga:
    Vi har inte fått namn på vår präst ännu och kan inte räkna med det förän någon gång i maj (gifter oss 13juni). När vi ringde och frågade när vi skulle få reda på det var det en otrevlig dam som inte förstod varför vi ringde, det va faktiskt inte bara vigslar utan begravningar dop och så också och hur skulle det se ut om alla ringde hela tiden. Vi berättade snällt att vi bor 60 mil från kyrkan och skulle gärna vilja ha namnet så tidigt som möjligt eftersom vi vill boka ett vigselsamtal, semester för det osv. Då svarade hon att vi absolut inte skulle räkna med att få något vigselsamtal. Hur brukar det vara? Jag vill ju träffa prästen innan vigseln! Tror ni bara hon va sur och bitter och att vi i alla fall när vi kontaktar prästen får träffa denne??

• MulleNuh

Vilken trevlig dam!!!

Fjälbacka 2009 skrev 2009-04-23 11:44:09 följande:
    Så bra tråd! Jag hoppar in här med en fråga:Vi har inte fått namn på vår präst ännu och kan inte räkna med det förän någon gång i maj (gifter oss 13juni). När vi ringde och frågade när vi skulle få reda på det var det en otrevlig dam som inte förstod varför vi ringde, det va faktiskt inte bara vigslar utan begravningar dop och så också och hur skulle det se ut om alla ringde hela tiden. Vi berättade snällt att vi bor 60 mil från kyrkan och skulle gärna vilja ha namnet så tidigt som möjligt eftersom vi vill boka ett vigselsamtal, semester för det osv. Då svarade hon att vi absolut inte skulle räkna med att få något vigselsamtal. Hur brukar det vara? Jag vill ju träffa prästen innan vigseln! Tror ni bara hon va sur och bitter och att vi i alla fall när vi kontaktar prästen får träffa denne??
  • Kjell Präst

Så bra tråd! Jag hoppar in här med en fråga:Vi har inte fått namn på vår präst ännu och kan inte räkna med det förän någon gång i maj (gifter oss 13juni). När vi ringde och frågade när vi skulle få reda på det var det en otrevlig dam som inte förstod varför vi ringde, det va faktiskt inte bara vigslar utan begravningar dop och så också och hur skulle det se ut om alla ringde hela tiden. Vi berättade snällt att vi bor 60 mil från kyrkan och skulle gärna vilja ha namnet så tidigt som möjligt eftersom vi vill boka ett vigselsamtal, semester för det osv. Då svarade hon att vi absolut inte skulle räkna med att få något vigselsamtal. Hur brukar det vara? Jag vill ju träffa prästen innan vigseln! Tror ni bara hon va sur och bitter och att vi i alla fall när vi kontaktar prästen får träffa denne??
    Alltså...jag har hört om vigslar som inte har föregåtts av något samtal alls - men jag hoppas och tror att de är ovanliga. Själv skulle jag absolut inte vilja viga någon som jag aldrig hade träffat. Det känns väldigt oseriöst, tycker jag.
  • Sonja68

Kjell Präst skrev 2009-04-23 11:38:46 följande:

Vår präst frågade i princip INGENTING om OSS, utan berättade om vigseln, vad som kommer att hända, vilka texter han tänkte läsa och om vi hade några frågor, muski o psalmer hade vi redan gjort upp med musikern och han tyckte det var okej.
    Det var mer VI som själva började berätta lite om oss.
  • Sonja68

Låter som en bitter dam som hade en dålig dag!
    Fy vad trist när det är den första kontakten man får med kyrkan inför sin vigsel
  • Fjälbacka 2009

mmmm det värsta för henne va att posten hade bytt alla postnummer i området också så hon visste inte var vi skulle skicka hindersprövningen.
    Får hoppas att hon hade en dålig dag. Önskar verkligen ett samtal.

• Ida o Mille

Största delen av vårat vigselsamtal var om oss, prästen frågade vilka vi var och bakgrund, och hur vi träffades och vad vi kände för varandra osv Var ju ganska nära att tårarna skulle rinna, när min kära berättade om varför just jag!
    Vi ska även ha ett till möte två dagar innan vigseln, och då på de stället som vigselgudstjänsten skall vara. Och de känns jätte skönt att få ha de, så man själv har lite hum på hur de ska gå till, de är ju trots allt första gången man ska göra något sånt här

Svar på tråden Fråga prästerna 7