• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • Kjell Präst
    Sonja68 skrev 2009-04-27 08:20:03 följande:
    Vill man inte ha psalmer o bibelläsning kan man ju välja en borgerlig vigsel och få det som man vill, om man nu inte vill ha psalmer och bibeltexter.
    Ja, för utan psalmer och bibelläsning är det ju snudd på en borgerlig vigsel i alla fall..!
  • Imma

Jo, men i den tjusiga lokalen, men den schyssta akustiken. Det är ju den man vill åt.

Sorry, OT!

Kjell Präst skrev 2009-04-27 08:22:02 följande:

Ja, för utan psalmer och bibelläsning är det ju snudd på en borgerlig vigsel i alla fall..!
  • Kjell Präst
    Imma skrev 2009-04-27 08:25:05 följande:
    Jo, men i den tjusiga lokalen, men den schyssta akustiken. Det är ju den man vill åt. Sorry, OT!Kjell Präst skrev 2009-04-27 08:22:02 följande:
    Jo, så är det säkert ofta - men rimligen bör det ju finnas vackra lokaler att gifta sig i som inte är kyrkor? Och som också har bra akustik
  • Sonja68

Ja, eller hur... Varför propsa på att ändra på vigselordningen i kyrkan, när det redan finns ett alternativ (borgerlig vigsel) som motsvarar just det önskemålet om att inte vigselakten inte ska innehålla psalmer och bibelläsning?! Det där har jag aldrig förstått.
    JAG är dock GLAD att det även finns ett alternativ där just psalmer och bibelläsning ingår! Så jag valde det
    Men jag kanske borde ha valt borgerlig vigsel och propsat på att vigselförrättaren skulle lägga in de momenten i vigseln?!
    OBS! Jag är smått ironisk...så här på morgonkvisten.
  • Imma

Jag håller helt och hållet med dig. Jag har bara gått och blivit lite obstinat den senaste tiden och känner ett behov av att göra mig lustig över andras beslut. Jag ska genast sluta med detta.

Kjell Präst skrev 2009-04-27 08:29:24 följande:

Jo, så är det säkert ofta - men rimligen bör det ju finnas vackra lokaler att gifta sig i som inte är kyrkor? Och som också har bra akustik
  • Kjell Präst
    Imma skrev 2009-04-27 08:42:25 följande:
    Jag ska genast sluta med detta. Kjell Präst skrev 2009-04-27 08:29:24 följande:
    Nej, gör inte det! Bara du inte gör dig lustig över MINA beslut
  • Imma

Jag lovar ingenting bestämt.

Kjell Präst skrev 2009-04-27 08:52:10 följande:

Nej, gör inte det! Bara du inte gör dig lustig över MINA beslut
  • Kjell Präst
    Sonja68 skrev 2009-04-27 08:32:06 följande:
    Men jag kanske borde ha valt borgerlig vigsel och propsat på att vigselförrättaren skulle lägga in de momenten i vigseln?!OBS! Jag är smått ironisk...så här på morgonkvisten.
    Hahaha
  • Alinn

Har en liten fråga angående att öva inför vigselcermonin. Vi träffade vår präst i förra veckan (gifter oss 23 maj) och hade ett jättebra samtal och pratade igenom vigselcermonin. Men när vi gick så var det "ses den 23e då!" - men nu undrar jag... brukar man inte öva på själva cermonin och hur man ska gå och stå i kyrkan? Vi har tärna och bestman och de var ju inte med. Kanske inte är så kompicerat - har bara varit på ett "traditionellt" bröllop innan. Var kan jag hitta lite "instruktioner"!? Kan ju öva själva också!

• MulleNuh

Det där är nog lite olika..
    Vi fick göra hela vigselcermonin när vi träffade prästen.. Det kändes skönt för det är ändå en del moment man gör..

Han visade och sa: först går ni direkt hit och står precis så här. Sen vänder ni er i 25 grader dit för att visa solisten att ni uppmärksammar henne.
    Sen gör du så med din klänning, och SKULLE du snubbla på den så gör du så här!
    Ja han var alltså väldigt tydlig.. Och jag tyckte det var väldigt skönt för jag är så nipprig och nervös av mig..

Alinn skrev 2009-04-27 10:28:06 följande:
    Har en liten fråga angående att öva inför vigselcermonin. Vi träffade vår präst i förra veckan (gifter oss 23 maj) och hade ett jättebra samtal och pratade igenom vigselcermonin. Men när vi gick så var det "ses den 23e då!" - men nu undrar jag... brukar man inte öva på själva cermonin och hur man ska gå och stå i kyrkan? Vi har tärna och bestman och de var ju inte med. Kanske inte är så kompicerat - har bara varit på ett "traditionellt" bröllop innan. Var kan jag hitta lite "instruktioner"!? Kan ju öva själva också!
Svar på tråden Fråga prästerna 7