• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • Svanboet

Lärare har nästan lika lång utbildning och de tjänar inte ens i närheten av dessa summor! Själv är jag civ.ing i grunden och våra löner är olika beroende på ämnesområdet, inte hur lång utbildning vi har - tyvärr!

MulleNuh skrev 2009-04-21 10:48:44 följande:
    Men med sån lång utbildning är det inte mer än rätt! Så allt är bra!
  • Kjell Präst
    skille skrev 2009-04-21 11:02:06 följande:
    Hvor sent kan man ha samtale med presten som skal vie oss?? vi gifter oss 23 maj og fikk vite id ag hvilken prest som skal vie oss, men min m2b er ikke tilbake i sverige før i starten av maj (håper jeg)
    För min egen del tycker jag att det bästa är att träffa paret ungefär en månad före vigseln - men jag har haft samtal med betydligt kortare varsel också (samtal på måndag, vigsel på torsdag). För prästens del kan man ju egentligen ha samtalet bara någon dag innan, vi har ju ett ritual att följa - men brudparet kanske har önskemål kring musik, extrainslag som solosånger, diktläsningar etc och då behövs tid att planera det. Men hinner ni träffa prästen i början av maj och sja gifta er den 23 så borde den tiden räcka.
  • Kjell Präst
    Svanboet skrev 2009-04-21 11:05:46 följande:
    Lärare har nästan lika lång utbildning och de tjänar inte ens i närheten av dessa summor! Själv är jag civ.ing i grunden och våra löner är olika beroende på ämnesområdet, inte hur lång utbildning vi har - tyvärr!
    Läraryrket är ju också, precis som vårdyrkena, sorgligt underskattat.
  • MulleNuh

Jo det är förjäkligt! Faktiskt..

Svanboet skrev 2009-04-21 11:05:46 följande:
  • MV85

Detta har säkert kommit upp tidigare, men jag orkar faktiskt inte leta igenom alla trådarna:
    Frågar man mannen eller kvinnan först i frågorna? Och vem läser löftena först?

• MulleNuh

Mannen gör det först sa vår präst idag!

MV85 skrev 2009-04-21 20:15:14 följande:
    Detta har säkert kommit upp tidigare, men jag orkar faktiskt inte leta igenom alla trådarna:Frågar man mannen eller kvinnan först i frågorna? Och vem läser löftena först?
  • MV85
    MulleNuh skrev 2009-04-21 20:18:15 följande:
    Mannen gör det först sa vår präst idag!
    Se där ja! Bra att veta *springer o ändrar i vigselprogrammet*
  • MulleNuh

men hjälp! Låt en präst här också svara!!!
    Vad ska du skriva i vigselprog??

MV85 skrev 2009-04-21 20:22:32 följande:
    Se där ja! Bra att veta *springer o ändrar i vigselprogrammet*
  • MV85
    MulleNuh skrev 2009-04-21 20:23:23 följande:
    men hjälp! Låt en präst här också svara!!! Vad ska du skriva i vigselprog??
    hehehe går så enkelt o ändra om prästen här säger något annat...
    Oj.. hmm jag har massa text i vårt vigselprogram.. Alla punkterna, psalmtexterna, löftena (alla orden) frågorna (alla orden) solosångerna, vem som skrivit dem och vad prästen heter...
  • Jeez

I ordningen står mannen först, men det är inte viktigt i vilken ordning det sker.

Jag är själv kluven till vigselprgoram och särskilt de med mycket text (om det inte handlar om just översättning till annat språk) -fundera ett varv kring om ni vill att de (församlingen, dvs gästerna) ska hänga med med näsan i programmet eller få vara i nuet och lyssna till det som sägs (oasett om det sker i exakt den ordning det var planerat med de exakta orden -eller om det nånstans blir annorlunda).

Svar på tråden Fråga prästerna 7