• viktualia

Barnkarusellen snurrar vidare

" Det är inte själva stödet från våra vänner som hjälper oss mest,
    utan den säkra övertygelsen om att de vill hjälpa! "

Glädje, inredningsfrågor, sorg, bilval, trötthet, barnmatsrecept, oro, vintips, lättnad, resplaner, förtvivlan, amning, befrielse, dagisstart,lycka fertilitetstricks - är alla delar av pratet under åkturerna!

Följ på ytterligare en åktur med vår mysiga barnkarusell!

Tack för att ni finns!

• Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare
  • nennesjuttioåtta

Frejis
    Jag har ju ingen koll på de där sannolikhetssiffrorna, men AM skriver så klokt!

Muggles
    *pffff* hahah jag som gärna hellre köper kläder i present för att jag trott att de inte vill ha vilka leksaker som helst. Eller böcker, kan jag också köpa. Det är ju alltid bra att ha.

Förhoppningsvis får jag egen erfarenhet i ämnet.

• Frejis

Hej A M!
    Har fått de här siffrorna:
    Trisomi 21 åldersrisk 1:288 korr risk (min alltså) 1:88
    Trisomi 13+18 åldersrisk 1:430 korr risk 1:719

Nackuppklarning 2,3mm

Enligt senaste beräkningen så var jag i 13+6 igår fast jag borde ha varit 13+1. Hon tyckte annars att fostret såg stort ut och det kan vara så att det växer så att det knakar. Så - antingen v 14 eller v 15.

Den risk för DS som jag fick är ju nästan samma som risken för MF vid FVP. Får se om vi kommer fram till någonting tillsammans med den nya BM på nästa fredag.

• Frejis

Nenne - jag håller med om att A M är jätteklok och resonerar precis på samma sätt som de barnmorskorna som jag pratat med.

Jag tror att du får erfarenhet i ämnet rätt så snart. Med betoning på positiv erfarenhet dock

• Ore

Frejis: Jag har mått illa, men inte så farligt att jag spytt. Har också insett att akupressurband tar udden av illamåendet. (Hade dem liggande, för åksjukeillamående, vet inte varför jag glömde bort dem tills nu...) Hjälpte inte igår dock

Men men, jag kan bara hoppas att det inte upprepar sig varje kväll.

• Ore

Frejis (och andra): Vad är skillnaden mellan de två. Litet lustigt att ena värdet ger en högre risk och det andra ett lägre... Ska de tolkas var för sig, eller tillsammans?

• kängu

Frejis, jag är inte så insatt i detta med Nupp, då jag inte gjorde det själv. Men tänker att om man ska göra FVP eller ej kanske har lite att göra med hur man tänker OM det skulle visa sig att barnet har DS, till exempel. Om man tänker att man skulle göra abort då så är det väl kanske bra att göra FVP för att säkert veta? *spekulerar vilt* Är nog bra att diskutera det med en läkare kanske. Skönt att det du fått bytt MVC nu, viktigt att man trivs ju då man är där så många ggr.

Ore- usch för magsmärtor Hoppas du känner dig bättre nu!!

• Frejis

Ore - jag kan nog inte svara på dina frågor varför det ena värdet ger högre risk än det andra trots att man använder samma parametrar. Bäst att jag lägger det på minnet ifall vi vill träffa en doktor för att gå genom resultaten.

Kängu - jag skulle nog göra abort om det visade sig att barnet hade allvarliga missbildningar, men i så fall vill jag iaf prata med experterna i området och lyssna på flera rekommendationer. Det finns ju andra funktionshinder som ger minst lika allvarliga konsekvenser som DS som visar sig först när barnet är fött eller tom senare.
    Problemet med NUPP på samma sätt som med FVP är att man inte har facit innan man ska göra det. Risk för DS vid det ena provet och risk för MF vid det andra som ändå är bara risker som inte är verklighet. Nä, som vi sade någon tidigare, är människans hjärna inte skapad för att hantera sannolikheter och det känner jag tydligt när det gäller min hjärna iaf Å andra sidan, känner jag ingen panik att jag absolut måste få veta så det är ju bra.

• Frejis

Ore - det är ju bra att akupressurbandet hjälper något vid illamående. Kom illamåendet igår kväll plötsligt eller föranleddes det av någonting (t ex lukt av någonting som man tycker är äckligt)?

• kängu

Frejis, förstår att det är ett klurigt beslut att fatta. Får man reda på hur allvarlig skadan är vid FVP, eller bara att barnet har DS? Ja som du säger så finns det ju många funktionsnedsättningar som är betydligt "värre" och som visar sig senare, eller vid födseln.Hoppas att du kan få bra stöd i att fatta ett beslut från BM/läkare!

• Liten med Mindre

Frejis - på så vis tyckte jag min BM var väldigt bra, även om jag tyckte hon var jobbig när det begav sig. Hon "ifrågasatte" vår önskan att göra KUB, i den mening att hon ville veta vad vi tänkte göra om vi fick de ena eller de andra värdena. Så att vi var på det klara med varför vi gjorde det och hur vi skulle gå vidare.

Men så var jag ju under 35 den gången, och fick tigga lite.

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare