• viktualia

Barnkarusellen snurrar vidare

" Det är inte själva stödet från våra vänner som hjälper oss mest,
    utan den säkra övertygelsen om att de vill hjälpa! "

Glädje, inredningsfrågor, sorg, bilval, trötthet, barnmatsrecept, oro, vintips, lättnad, resplaner, förtvivlan, amning, befrielse, dagisstart,lycka fertilitetstricks - är alla delar av pratet under åkturerna!

Följ på ytterligare en åktur med vår mysiga barnkarusell!

Tack för att ni finns!

• Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare
  • Ore

Ok, gör ytterligare ett försök...

BS: Finns ingen alternativmetod som kan hjälpa din rygg? Akupunktur eller liknande?

EA: Strongt att träffa kompisen! Tror att de har full förståelse för att du inte är lika entusiastisk som andra...

Page: Heja dig! Det är BRA att folk klagar på sådant som är uppenbart fel! Och skönt att din mamma mår bättre, och har fått litet distans till det knäppa exet.

Telis: Lyxfrukost lät suveränt! Blir litet inspirerad att göra något liknande imorgon eller så. överraska maken litet...

Tinga: Låter som ni haft en jätetskön semester. Trevligt att piff och puff uppförde sig väl, och inte krånglade alltför mycket med maten... Noterar Barcelona som lämpligt resmål med barn, och tackar för tipset!

Vänner: Att ringa förra trädgårdsägaren låter som en bra idé, så du vet vad som finns där.

Snaily: Har inget tålamod att dela med mig av, men jag försöker allt vad jag kan att skicka över min 28-dagarscykel med ÄL dag 14... Den är till utlåning ett bra tag framöver, hoppas jag...

Vickan: Mycket mer än toapaus blir det nog sällan i min icke-metropol till hemort. Men berget man ser från vägen är jättefint, om man vill ta en litet längre avstickare någon gång. Vårt hus ligger strax nedanför slalombacken som man ser, så hade det varit klart hade du gärna fått komma förbi och hälsa på... Men men, någon gång ska det väl vara färdigt.

Ego: Oj oj oj vad jag tyckte synd om mig själv igår när jag låg utslagen på toa efter att ha spytt, och hade rejäla magsmärtor. (Och inte mådde jag bättre av att tänka på vad Vickan och Lappis skrev om magsmärtor vid sina mf...) Men efter knappt två timmar gick det över, inget blod. Så jag tror det är lugnt...?

Någon som sett till MrsB, har hon kryat på sig?
    Och hur har det gått med blivandefruL, hon hade väl viktigt besök på fastlandet nu i veckan?

• Ore

Frejis: Usch vilket tråkigt bemötande... Byt MVC direkt!!!

Nenne: Tycker presenterna är jättebra! Minns när min systerson för några år sedan önskade sig pengar, och när jag frågade vad han skulle köpa sa han att "jo, det finns barn som svälter så jag ska köpa mat till dem". Hur sött som helst... Hmm, kanske borde "kolla på" fadderbarn som present till mina syskonbarn???

• Fru E

Glad Påsk på er!!!

Nu ska jag snart åka hem och sedan veckohandla, städa, baka mm, puhh

• Frejis

Mm, det var ingen höjdare har nu pratat med Barnmorskorna Gamla Stan (som Liten gått på, tror jag) och de verkar ju vara mer vettiga och ska försöka få till ett byte, med läkartider och råd om vad vi ska göra av våra NUPP-resultat.

När det gäller min BM så vet jag inte, hon är dålig på att svara i telefon och inte så bra på att höra av sig heller. Har dessutom bokat lite konstiga tider. Tja, det känns att jag kan vara utan henne och så ska det nog inte vara.

1:88 innebär en förhöjd rist. Hade det varit 1 på över 200 så hade det varit låg risk

Ore - har du mått illa eller var det något annat (magsjuka)?

Blir lite avis på alla som reser. Tänker på Tingas resa till Barcelona, det verkar mysigt och småkillarna verkar också ha trivts. Kul att det fungerar och att du verkar må bättre.

• Liten med Mindre

Frejis - jag har hört flera som tycker Gamla Stan har bra BM. Sen var väl Storasystern halvimponerad.

Men för mig var det bra, lugnt och tillräcklig information. Sen gjordes alla UL på Ultragyn och inte på mottagningen. Det enda vi inte var imponerade av var föräldrautbildningen eller folket som var där. Men vi har ju guldgruvan i tråden att ösa ur istället.

Vet ju förstås inte hur de hanterar om det blir problem av något slag - allt gick ju på räls för oss.

• muggles

Frejis: åh vad tråkigt med NUPP-erfarenheten! Vår NUPP-sköterska var så himla bra - otroligt erfaren (det märktes), lugn, mkt verbal och förtroendeingivande, där hade vi verkligen tur.

Nenne: bra tänkt med presenterna! Det man iaf inte vill ha som småbarnsförälder (jag kan ju inte svara för alla men ur min synpunkt iaf) är mer kläder. ALLA köper kläder (el kramdjur) till en ny bebis så man får så himla mkt och det blir nästan inget utrymme kvar att köpa ngt själv - för det vill man ju också Jag hade önskat fler leksaker el böcker (som de givetvis får nytta av först senare) el som i ditt fall, regnskog el ngt annat "nyttigt".

Telis: aha. Jag har erfarenheter av dålig service från Frankrike men då från Alperna. Jag har ju aldrig varit i Paris (skäms på mig!). Jag har nog lite för höga förväntningar på Barca antagligen...

Liten: intressant länk du länkade till om trotset. Jag ser inte heller fram emot det... Min dotter och jag råkar nu ha samma - heta - temperament. Vet inte om det borde vara en eller en på det... Fniss.

• muggles

EA: det _kan_ vara en nidis. Nidisar inträffar ca 7 dgr efter ÄL. JAg hade ingen med Moa men jag är ganska övertygad om att jag hade en förra månaden. Sedan graviditeten verkar jag "blöda" lättare över huvud taget - förr hade jag tex aldrig ÄL-blödningar vilket jag har ibland nu. Jag kände mig verkligen gravid några dagar och sedan plötsligt var känslan borta. Hade jag inte varit gravid förut hade jag nog inte varit säker men nu kände jag igen känslan. Det som jag inte fattar är varför mensen kom tidigare än förr? För jag hade så himla tydlig ÄL den gången med både blödning och magkänningar, så jag vet vilken dag det var. Denna månaden har jag antingen inte haft ÄL el så var den inte lika tydlig för jag kan verkligen inte säga exakt vilken dag i så fall.

*hoppas att intresseklubben antecknar nu*

• fru AM

Frejis: Vilket skräckbesök på MVC! Stackars er! Jag tror att det handlar mycket om personkemi och tur/otur i den där världen. Så bytbytbyt om det känns så!

När jag väntade sonen fick jag en helfläng BM på första stället bytte till Munkbrons mödravård (numera Barnmorskorna i Gamla stan) och blev helt nöjd. Med Livia valde jg MamamMia pga närheten och har varit nöjd efter det ... tur som sagt.

1:88 är ju en förhöjd risk, visst. Men inte jätteförhöjd. (Har läst om flera på familjeliv som haft 1:2 och som gjort FVP med fint resultat) Hur är din åldersrisk? Hur såg det ut för de andra trisomierna?

Vilken vecka är du i nu? 14?

Stor kram Frejis!!!

• Frejis

Liten - Tycker själv att det som jag vill ha av MVC inte är så avancerat, dvs att ett vänligt bemötande och medicinsk trygghet (att det finns en doktor som följer upp mina myom och som BM kommunicerar med).
    Men nu har jag iaf fått byta till BM Gamla stan, fick en tid om en vecka och så pratade jag jättelänge med ett par BM om Nuppresultatet. Ska få remiss till Ultragyn ifall vi vill diskutera det mer med en läkare.
    En annan lustighet var att de inte kunde hitta någon journal på mig (gemensamt datorsystem för hela Stockholm). Mm, sade jag, kan det vara så att MamaMia inte är så bra på det här med dokumentation?

Muggles - den här människan var nog erfaren, men övrigt saknades.

Mat i Paris - blandade erfarenheter. Har ätit väldigt god mat, men har också hamnat på konstiga ställen och då försöker vi ändå undvika turistattraktioner. Fick betala multum på en rysk restaurang för mat som inte alls var bra (tur att vi lyckades komma därifrån rätt snabbt) så nu väljer jag aldrig mer det utomlands.

Till skillnad från dig Muggles, har jag aldrig varit i Alperna. Känns också lite så där fy skam...

• nennesjuttioåtta

muggles
    *spekulerar vilt*
    kanske mensen kom senare för att det just inte kunde behålla det som fastnade av någon anledning? Ingen tid att förspilla, tänkte nog din livmoder, jag tar nästa istället.

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare