• viktualia

Barnkarusellen snurrar vidare

" Det är inte själva stödet från våra vänner som hjälper oss mest,
    utan den säkra övertygelsen om att de vill hjälpa! "

Glädje, inredningsfrågor, sorg, bilval, trötthet, barnmatsrecept, oro, vintips, lättnad, resplaner, förtvivlan, amning, befrielse, dagisstart,lycka fertilitetstricks - är alla delar av pratet under åkturerna!

Följ på ytterligare en åktur med vår mysiga barnkarusell!

Tack för att ni finns!

• Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare
  • Fru E

Tinga-det är först denna månaden som de kommit konstigt men allt såg ju bra ut på VUL på dag 15 så antar att cykeln fungerar ändå. Får se vad blodprovet visar på, är lite nervös för dem........

Snaily-rosenroten kan stabilisera ens cykel lite och framförallt ge ÄL en kick så att cykeln blir bättre. Det är ett naturläkemedel som man även kan äta för att bli piggare. Jag provade det ett par månader och det fungerade bra första månaden men sen fick min kropp spel vilket den verkar få av alla konstgjorda hormoner......Men å andra sidan har jag provat det nu och har du inte ÄL alls nu så är det kanske värt att prova. Man äter dem från tantens början till ÄL.
    Hehe ja kanske det är en nidblödning men vet inte om jag tror på det här med nidblödning egentligen.....Kan ändå inte påverka vad kroppen vill göra nu så orkar inte ödsla energi på det. Mer än att studera trosorna vid varje toalettbesök

• fru AM

EA: men en liten ÄL-blödning är väl inte helt ovanligt?

Snaily: Även bidrottninggelé ska få fart på ÄL ...

Tinga: Coolt att ni åker till storstäder med Piff & Puff. I H-fors finns det väl en botanisk trädgård och säkert lekparker också där de kan rasa av sig.

Med sonen var jag i Paris, Dublin, Florens, Bologna. Brasilien, Indien ... Men har blivit så feg med Livia (och med min stigande ålder förmodar jag). Önskar att jag börjar våga lite mer igen!

• nennesjuttioåtta

F ö tyckte jag så med Paris, att mer otrevligt bemött än där har jag inte blivit, av folk som jobbar med s k seeeervice.

Barcelona var väl mest fantastiskt för att vi hade så himla mysigt där, och hade precis börjat planera bröllopet...

Men om det är något ställe som jag verkligen förälskade mig i så är det faktiskt New York.

Fast å andra sidan, alla ställen där jag får vara med P brukar bli favoriter. *kärlek*

• Fru E

Nenne-det kommer inget rött utan bara lite lite lite brunt tillsammans med allmänt grejs som kommer annars med så jag skulle egentligen inte kalla det vanliga spottings heller utan kanske 20 % spottings och 80 % vanligt.
    Jag har gjort påskägg till barnen men eftersom de inte får äta något godis alls (inte ens en liten tablettask mutter mutter) så har jag fyllt dem med böcker, strumpor, leksak samt russin

• kängu

Godmorgon i tråden! Idag lät lillen i magen mig sova länge, superskönt. Även jag har ätit hembakt bröd på morgonen, havrebaguetter! Också Anna& Fanny Bergströms recept. Man behöver inte knåda det alls, vilket jag tycker är skönt...

Telis, jag älskar både Paris & Barcelona, fast på olika sätt!

• nennesjuttioåtta

EA
    aahaa... men när ska du ha mens då? För mina spottings är bara bruna bromsspår. Inget annat guckelimuck. Kan det vara nidis?? men hur mycket brukar det blöda då...? Spännande är det, hur som helst. Kanske bara ite känsliga sleminnor för att du är.. ja du vet. På tjocken .-D

• fru AM

Nenne: Jag tycker det är bra och originellt att INTE komma dragande med "vanliga" presenter. Mässlingsvaccin och nötcreme (men vem är det som får den?) låter väl bra. Eller att rädda en noshörning, få ett fadderbarn, ge trettio barn skolgång i en månad istället för ytterligare en snart urvuxen liten klänning. Heja Nenne!

• nennesjuttioåtta

Får väl ge Paris en chans igen, med P den här gången (fast han vill inte åka dit alls). För staden var väldigt fin!

• Telis

Här kommer brödreceptet!

Bröd från sommarlivet

1/2 paket (25 gr) jäst
    2 tk salt + 1 msk honung
    5 dl fingervarmt vatten + 1 dl mjölk
    2 msk rapsolja eller olivolja
    eller valnötsolja till valnötsbröd
    2 dl (100 gr) grahamsmjöl eller rågmjöl
    150 gr hasselnötter eller valnötter
    eller 2 dl solrosfrön
    10-10,5 dl (600 gr) vetemjöl
    1 dl sesamfrön och/eller solrosfrön till utbakningen

Smula ner jästen i en bunke, strö över salt och klicka i honung. Slå på lite av vattnet och rör ut jästen. Häll i resten av vattnet, mjölken och allt övrigt utom sesamfrön eller solrosfrön till utbakningen.
    Arbeta samman degen och låt den jäsa 1-1,5 timme i rumsvärme (eller väl täckt i kylskåpet över natten).
    Värm ugnen till 260 grader. Strö ut lite mjöl och sesamfrön eller solrosfrön på bakbordet, tippa ut degen och forma den till en stor limpa.
    Grädda först i 260 grader i 10 minuter, sänk sedan värmen till 180 grader och grädda i 30 minuter till.
    Låt sedan helst brödet svalna på galler.

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare