• viktualia

Barnkarusellen snurrar vidare

" Det är inte själva stödet från våra vänner som hjälper oss mest,
    utan den säkra övertygelsen om att de vill hjälpa! "

Glädje, inredningsfrågor, sorg, bilval, trötthet, barnmatsrecept, oro, vintips, lättnad, resplaner, förtvivlan, amning, befrielse, dagisstart,lycka fertilitetstricks - är alla delar av pratet under åkturerna!

Följ på ytterligare en åktur med vår mysiga barnkarusell!

Tack för att ni finns!

• Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare
  • Ore

Vickan: Ja, man är ju nyfiken... Men samtidigt så förstår jag fullständigt.

Vänner: Drömmer mig bort till när man kan plantera blommor i trädgården. Litet lagom avis... (Vår så kallade trädgård består av lera med hjulspår från lastmaskinen, plus några jordhögar som ligger kvar, och även någon stenhög) Penséer lär bli jättefint, väldigt vårigt

• BrudSommar2006

Nenne, nej, det kanske inte är någon fara med sådan där magnetröntgen, man har ju läst att det inte är samma strålning som vanlig röntgen. Dessutom är ju chansen liten att det har tagit sig i alla fall så det är nog ingen fara men för säkerhets skull så tog jag en läkartid om tre veckor och hoppas att jag klarar av den här akuta inflammationen jag har just nu ändå.

• BrudSommar2006

Har precis varit och simmat, suttit i bubbelpoolen och bastat, jätteskönt att få komma iväg en kväll i veckan och få lite lugn och ro!

• viktualia

Ore - jag kollade just på FB var du bor och insåg att jag kan vinka till dig på fredag..... kör förbi på den stooora vägen i närheten... din metropol förknippar jag mest med toapauser... fniss fniss

• Izzie

Vickan - Nja, det blir väl två kalas. Ett grillparty med mina närmsta kompisar och deras familjer på valborgsmässoafton och en middag på själva födelsedagen för släkten. Där tänkte jag nåt lite festligt men ändå lättlagat. Vi blir 20 personer skulle jag tro. Quinoa och sånt går bort när det gäller mormor och farmor... Alla tips mottages tacksamt!
    Hoppas du får en lugn och mysig påsk nu och bara kan njuta av lite ledighet efter all turbulens på jobbet på sistone! Kram!

Liten - Jo, det går hyfsat med träningen på morgonen faktiskt. Någon eller ett par ggr i veckan kommer jag iväg på morgonen och sen blir det komplettering av något em/kvällspass och nåt på helgen.
    Sötsuget är däremot massivt just nu. Måste bli av med det men just denna veckan är det ju ingen idé att införa godisförbud Men vilken dag som helst nu...
    Har du provat de där små shotsen, typ Proviva? Min syster som har problem med magen har blivit mycket bättre efter att hon dricker sådana...

Vänner - Ja det är ju en klassiker att de små liven är snälla på dagis Fast å andra sidan väljer jag hellre det än tvärtom. Men det är väl en fas som alla barn ska igenom och periodvis kommer det nog att vara minst sagt tålamodsprövande som förälder. Tipsa gärna om du kommer på nåt bra! Tids nog kommer vi nog behöva dina råd allihop

BS - Jobbigt med ryggen. När är BIM?

AM - Stackars Livia! Fnissade oxå lite åt din kommentar om ditt lilla "scarface"... Jag skulle nog låtit såren vara och inte kladda med salvor utan låta det självläka. Barn brukar ju ha bra läkande förmåga. Däremot skulle jag nog vara noga med att tvätta såret vid behov så att inte smuts kommer in och orsakar ytterligare inflammationer...

Nähä, nu är det hockey igen!

Kram på er och GLAD PÅSK till er som redan nu sticker iväg över helgen!

• Tinga

Hej, hej!

Tillbaka i gamla Svedala igen, efter några sköna dagar i Barcelona. Barnen uppförde sig exemplariskt, så vi har kunnat se allt vi velat se och på kvällarna har de sovit gott i vagnen, medan vi ätit middag på någon restaurang. Spanjorerna är väldigt barnvänliga, så de har slagit knut på sig själva i alla lägen, för att vara till bästa möjliga hjälp. Spanien är alltså ett land som rekommenderas för resor med barn. Särskilt imponerad blev jag över hur lätt det var att komma fram med barnvagnen; i vartenda gathörn (jag överdriver inte!) fanns det nersänkningar i trottoarkanten, så att det bara var att köra på med vagnen. Super! Det har ju blivit en del promenerande, så det är tur att killarna gillar att åka vagn.

När det gäller maten gjorde vi så att vi körde med välling på dagtid, när vi var ute på stan, och så såg vi till att vara på hotellet vid deras middagstid vid 17-18-tiden, så fick de ett "sked-mål" då. Puff har faktiskt förbättrat sitt vällingätande, så någon positiv effekt hade resan även på den punkten. Däremot totalstrejkar Piff att matas med sked nu. De senaste dagarna har han inte låtit oss komma i närheten av hans mun med en sked; han sätter näsan i vädret, kniper ihop munnen och vrider bort huvudet. Som tur är äter han välling någorlunda, så det går åt ovanligt mycket välling i det här hushållet just nu. Jag tänker avvakta under påsken, men blir det inte bättre sen (han är lite förkyld just nu) ska jag ringa logopeden igen, för tips och råd.

Telis - vad kul att du äntligen hittat glasögon du gillar. Jag hoppade till när jag kollade in länken, för mina nya glasögon är i princip likadana, bortsett från att själva bågen är lite kraftigare. Synd bara att skälet till en Stockholmsresa för mig nu är borta! Å andra sidan kanske du köper ett par till i så fall, för vi har ju uppenbart samma smak.

Vänner - jobbigt med trotsig Prins, men ni verkar ju redan vara på rätt spår med hur ni ska hantera det. Tack för tipset om Drikki förresten; Puff gillar den stenhårt. Känns bra att kunna ge honom något med fruktsmak som omväxling till alla grönsaker, eftersom han ratar alla fruktpuréer.

Ore - vad skönt att du fick svar från din kompis, och att hon trots allt är glad för din skull. Lite avundsjuk måste man ju också få vara.

• Tinga

Lappis - du kanske inte tittar in här något mer innan du åker, men för säkerhets skull: trevlig resa! Vinka gärna när ni passerar mina trakter. Antar att ni har bråttom, men ni får gärna titta in.

• snaily

Hej från fjällen, och glad påsk! Hoppas alla får en härlig ledig påskhelg, för det är väl ingen stackare som behöver jobba?! Jag är ledig hela veckan, väldigt skönt. Har smygläst flitigt men inte haft så många kloka råd att komma med. Känner mig lite deppig då jag är på dag 18 i cykeln men fortfarande Låg fertilitet enligt min lilla dator, verkar inte bli någon ÄL denna cykel... Extra trist då jag kommer vara bortrest utan maken under nästa månads "viktiga" dagar. Så det ser ut som vi verkligen kommer behöva gå på det där gynbesöket i början av juni... har väl haft nån slags fåfäng förhoppning om att det inte skulle behövas. Bläää vad tungt det känns just nu. Många bland släkt/vänner/arbetskamrater som börjar undra om vi inte "borde skaffa barn snart", låter lite som om det bara är att köpa dem (barnen) på ICA ungefär... vet att de inte menar illa men kan inte låta bli att känna mig lite stressad av såna kommentarer. Hoppas på glada nyheter från hunduppfödaren efter påsk, så kanske vi får koncentrera oss på att bli med valp istället för bebis...

Får besök av några vänner söderifrån imorgon, de har inte hälsat på sen vi flyttade norrut, det ska bli riktigt trevligt. De har en liten ettåring, får hoppas hon är riktigt grinig och besvärlig i helgen så kanske maken och jag kan bli lite avskräckta från hela projektet

BS - magnetröntgen är ju egentligen ingen röntgen alls, egentligen heter det väl magnetkameraundersökning eller MRI, istället för röntgenstrålning är det nåt slags magnetfält. Men, det verkar inte mycket bättre än vanlig röntgen ur graviditetssynpunkt; i alla fall enligt wikipedia så brukar man generellt inte låta gravida genomgå en sån undersökning, men det kanske finns undantag. Hoppas hur som helst på snabb bättring för din del!

• viktualia

Izzie - grillpartaj lät himla skoj! Middag med släkten på 20 pers....

Jag serverade kyckling med parmaskinka och balsamsås plus pressad potatis i helgen - smidigt att göra till många. www5.arla.se/Default____17653.aspx

Fylld fläskfilé är en annan rätt smidig lösning när det handlar om många portioner www.alltommat.se/recept

Mat som får gå färdigt i ugnen är överhuvudtaget ett tips... kanske lite lax - svamp- och baconöverbakad kanske?! www.alltommat.se/recept

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare