• viktualia

Barnkarusellen snurrar vidare

" Det är inte själva stödet från våra vänner som hjälper oss mest,
    utan den säkra övertygelsen om att de vill hjälpa! "

Glädje, inredningsfrågor, sorg, bilval, trötthet, barnmatsrecept, oro, vintips, lättnad, resplaner, förtvivlan, amning, befrielse, dagisstart,lycka fertilitetstricks - är alla delar av pratet under åkturerna!

Följ på ytterligare en åktur med vår mysiga barnkarusell!

Tack för att ni finns!

• Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare
  • Lapinette

BS - tungt med gräl men skönt att du har fått lite egentid med härliga behandlingar. Jag behöver nog haka på en diet när jag kommer hem. Försöker varva all mat och dryck här med promenader men jag tror inte de kompenserar tillräckligt.

Ego - har mött sommaren i Strasbourg. Trodde att det skulle vara vår men det var istället 25 grader varmt och sol. Har helt fel kläder med mig men jeans och t-shirt fick duga.

Om jag ska hålla mig till trådens ämne så tror jag att min akups nålar hjälpte till för jag hade min ägglossning i torsdags för i fredags gick tempen upp. Äter lydigt mina piller jag har fått men inväntar inga mirakel. Ledsamt att aldrig lyckas men jag tror allt detta har börjat övergå till ett slags lugn och insikt att vi faktiskt inget mer kan göra utan händer det så händer det.

• Tinga

BS - vad skönt att du fick en härlig eftermiddag; det var du väl värd! Vad bevärligt att du och maken har så olika uppfattning om Iris uppfostran; ni kan inte ta något slags "samlat grepp" om ämnet, så att ni slipper gräla nu och då om det?

Lappis - åh, vad härligt med sol och 25 grader! Fast jag ska absolut inte klaga; vi har haft sol och runt 15 grader varenda dag i påskhelgen, så det har varit jättebra. Det verkar som att det ska bli fint i den kommande veckan, så isåfall ska jag inviga Piff & Puff i picknickandets konst.

Muggles - vad skönt att ha fått ordning på balkongen! Just nu ockuperar Piff & Puff vår med den liggdel vi använder för deras sovstunder på dagtid, men jag funderar på hur vi ska kunna "samsas". Den är nog drygt 5 kvm, så det borde finnas plats för oss alla.

Bluebride - jo, jag är prematurmamma, för mina söner (tvillingar) föddes i v. 27+0. Dock föredrar jag att se mig själv som mamma; inte prematurmamma. Jag vet naturligtvis att det finns en del skillnader när barn fötts för tidigt och det är en tuff resa man varit med om, men jag vill hellre fokusera på det som är bra och positivt. Anledningen till att mina killar föddes för tidigt var att Puff var tillväxthämmad, precis som din dotter. Dock inte lika illa; vid födseln i 27+0 vägde han 650 g. Längden vet jag inte, för den kollades inte förrän senare, men strax över 30 cm tror jag att han var. Nu är han en pigg och glad kille på 11 månader (8 mån korrigerat) och är utvecklingsmässigt ungefär som en 8 månaders fullgången bebis, utom på ätandefronten.

Fast Puff har faktiskt gjort stora framsteg när det gäller mat nu under påskhelgen. Nästan alla purémål har han ätit 3/4 burk, och det har aldrig hänt förut. Han har också gapat hyfsat, så det har funkat ganska smidigt. Gladast är jag för att mängden nu är helt OK; äter de 3/4 burk är jag mer än nöjd. Piff har idag ätit ett par skedar puré iallafall, och det är ett stort framsteg jämfört med den senaste veckan. Ni får ursäkta att jag tjatar så om mat och ätande, men det är verkligen ett stort problem för mig och det är så skönt att få skriva av sig.

Påskhelgen har annars varit lugn och skön; vi var på familjemiddag hos makens föräldrar i fredags och hos mina i lördags och sen har vi bara varit hemma och tagit det lugnt. Jag shoppade ett par snygga vita sneakers idag och så köpte vi lite kläder i födelsedagspresent till Piff & Puff. Usch, det är livsfarligt för mig att gå in på PO.P - jag skulle kunna köpa hela affären!

• viktualia

Tinga - det är helt tillåtet att skriva av sig! Fortsätt! Det har vi andra gjort på härsan och tvärsan!

• Lapinette

Inser att min inlägg försvann . Vet inte om det är uppkopplingen eller bt. Nå väl, i en väldigt förkortad version så skrev jag - härligt Tinga att Piff och Puff äter bättre.

• snaily

Nenne - bävrar!? Låter lite kul faktiskt! Måtte magsjukan inte bita på dig.

Izzie - jo, jag både vill ha vår, och inte! Vill att det ska vara varmt och soligt och härligt som det varit nu, men att snön ska finnas kvar. Omöjlig ekvation tyvärr Skidåkning (utför) planeras 2 maj så fram till dess kan våren hålla sig liiite lugn... Gröna träd känns rätt avlägset. Ska iaf åka på en kurs i södra Sverige i början/mitten av maj och få mig en stooor dos vår (kanske t o m försommar!).

BS - skönt att det känns lite bättre och hoppas du kan få god hjälp av både naprapat och dietist.

Nej, nu ska jag sova och samla kraft för en extra jobbig arbetsdag... första dagen efter långhelg brukar vara hemsk, är dessutom ensam på jobbet imorgon, hå hå ja ja.

• Liten med Mindre

Grattis till hittade ägg Lappis. Passaden påsktema.

BS, jobbigt med gräl. Tycker som någon innan här att ett samlat grepp kanske vore bra - om det nu går att sitta ner i lugn o ro och diskutera igenom. Tyvärr måste jag säga att vi är rätt gnälliga på varandra med. Det går väl inte en dag utan att någon blir sur eller kort i tonen. Sen går det över - men det gnager rätt bra att det händer så ofta. Går ju inte bara att skylla på eviga sjukdomar.

Jo, är fortfarande dunderförkyld, och har varit så hela helgen. Så det blev ingen Falun-resa. Tror maken har lite svårt att se hur krasslig jag känner mig, eftersom jag plockar ihop mig för att kunna vara med Mindre och hålla igång när hon är vaken. Men några extra grejor känns omöjligt, vilket han inte riktigt är med på känns det som.

Idag blir det till att ta sig samman och boka om/av ögonoperationen. Vet inte riktigt hur jag ska göra - vad jag än bokar blir det fel med avseende på ev kommande graviditet, föräldraledighet eller uppbokade helgen. Piss också! Det verkar som om det är meningen att detta INTE ska bli av. Har jag svårt att förstå eller?

Är rätt neggig idag - inte direkt utvilad efter helgens snörvlande och hostande. Har i alla fall inte ätit för mycket - inge skoj när allt smakar kartong, eller lika mycket i alla fall.

• muggles

Liten: trist att vara så förkyld så du missar saker (och god mat!). Din stackare. Detta ständiga gnabbande - kan det inte ha sin orsak i icke-lösta konflikter? Dvs att ni borde prata ut riktigt ordentligt istället för att smågnabbas (om du nu tycker att det tär menar jag). Vill inte komma med pekpinnar, utan försöker bara förstå varför det blir så...

Tinga: härligt att du ser framsteg! Och fortsätt skriva av dig så som Vix skriver för det gör absolut ingenting. Jag har ju skrivit hyllmeter om min amning tex Ofta tycker jag att det är efter ett riktigt lågvattenmärke som en förändring till det bättre kommer - som att man måste ner på botten innan det vänder?

Snaily: låter som att du trivs "där uppe"

Lappis: härligt med sommar ändå fast du hade fel kläder med! Du kanske var "tvungen" att köpa ngt nytt? Skönt om du har hittat ett lugn i att "händer det så händer det". Det sämsta är ju om detta med barnalstrandet förpestar hela livet (vilket det lätt gör).

• muggles

Jag har blivit väldigt inspirerad av en psykolog som svarar på läsarfrågor i GP: Anette Utterbäck (www.utterback.eu/Mindfulness.htm). Hon försöker hjälpa folk att "tänka om" så att de kan leva med sina problem, även om de kanske inte kan lösa dem. Tex i ditt fall Tinga, du kan ju inte "lösa problemet" att Piff och Puff inte äter som de borde. Du behöver lära dig leva med det och acceptera faktum, fast på ett "bra" sätt. Det är inte helt lätt att praktisera det hon lär ut (jag försöker själv ) men man kan hämta inspiration för det här stämmer på många olika sorters problem och situtioner i livet!

• Telis

Hnnnnngggghhhhhhhh, vad trist att komma till jobbet idag. Jag vill vara mer ledig. Men vilken otrolig helg det har varit, lång och varm och solig och alldeles, alldeles underbar.

Liten, vi var i dina hemtrakter igår och fikade på ett café som ligger på en liten ö som man kommer till via en gångbro (är du med på var vi var? ). Vad fint det var där!!

Jag har lagt till ett par nya foton i albumet på muggles och Moa.

Efterpåskkramar till alla!

• Fru E

Telis-håller med dig om att det inte var så roligt att gå upp imorse å andra sidan har vi gått upp nästan lika tidigt hela påsken eftersom de kära brorsbarnen på 1 och 3 vaknar strax innan kl sex, snark!!!!!

Bluebride-välkommen!

Tinga-klart du får skriva av dig, det är ju det vi är till för

EGO-förstår verkligen inte min kropp.......spottings fortfarande och har väl BOM kring slutet av veckan.....konstaterade att enda veckan jag varit spottingsfri denna månaden är när jag kanske eventuellt hade ÄL (då när jag var hos gyn). Jaja får se vad proverna säger...

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare