• viktualia

Barnkarusellen snurrar vidare

" Det är inte själva stödet från våra vänner som hjälper oss mest,
    utan den säkra övertygelsen om att de vill hjälpa! "

Glädje, inredningsfrågor, sorg, bilval, trötthet, barnmatsrecept, oro, vintips, lättnad, resplaner, förtvivlan, amning, befrielse, dagisstart,lycka fertilitetstricks - är alla delar av pratet under åkturerna!

Följ på ytterligare en åktur med vår mysiga barnkarusell!

Tack för att ni finns!

• Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare
  • Ore

Förresten, tänkte jag bara kommentera stackars kokos matförgiftning, eller gjorde jag det? Låter inte trevligt i alla fall. Lustigt att det var så "på gränsen" ändå, annars brukar man ju märka om det är dåligt...

• Tinga

Hej svejs! Sticker bara in näsan en snabbis för att säga hej innan vi drar iväg till Barcelona. Piff & Puff ska strax äta tidig lunch och sen åker vi.

Vi träffade ju logopeden och dietisten igår, och dietisten var nöjd med Puffs totala dagsintag (200 ml välling, 1 dl lunchpuré, 1 dl mellanmålspuré, 1 dl middagspuré och 200 ml välling), medan Piff får bakläxa (äter samma, fast mindre till lunch och middag). Hans lunch och middag ska därför förstärkas med välling när han ätit för lite.

Angående deras bristande teknik när det gäller ätande fick vi ytterligare ett par förklaringar igår. Den ena är att barn som föds så tidigt får mycket kortare tid i magen till att träna sväljning. Fostren börjar svälja i 11:e veckan och om man föds efter 27 v får man ju bara halva träningstiden jämfört med ett fullgånget barn. Att få mat i sond ger tyvärr ingen sväljträning. Den andra förklaring är att sväljande och andning är nära förknippat med varandra och eftersom Piff och Puff föddes så tidigt hade de problem med andningen ganska länge, i form av apnéer, och då kan det bli så att man är rädd för att svälja, därför att man då inte kan andas samtidigt.

Det känns bra att ha fått några sådana här förklaringar, så kan jag förhålla mig lite mer "vetenskapligt" till killarnas matvägran.

Ha det så gott så ses vi i början på nästa vecka! Kram på er!

• _koko_

Åh, tinga, du låter så mycket gladare nu! Hoppas ni får en underbar resa!!! Kram!

Ore - Ja, kanske hade jag känt konstig smak/lukt om jag inte varit förkyld?

• Liten med Mindre

Kängu - mina favoritmammabyxor + jeans kom från Tête à tête, som tydligen går under namnet Valja numera. Men jag kunde inte hitta mina "höga" byxor längre - kanske bara finns såna med mudd.

Kostar lite mer, vet inte om de bara finns på postorder.

• Liten med Mindre

Tinga - trevlig resa! Förklaringar som går ut på att jag inte gör fel själv gör det hela lättare - i alla fall för mig.

• fru AM

Men Tinga så skönt att få lite "svart på vitt" varför killarna krånglar med maten! Kram!

• kängu

Ha en underbar resa till mitt favoritställe Tinga!!
    Åh... drömmer mig tillbaka till vilda somrar...

• muggles

Tinga: ha så kul i Barca - drick ett glas Cava för mig också!!!

AM: vad synd med antiklimax igår. Hoppas du får bättre svar idag! Stå på dig ang skolan! (Du verkar vara bra på att stå på dig annars...)

koko: jobbigt med magen.

Ore: jag tar gärna en lunch när du dyker upp i Götet!!! Hör av dig bara.

Bliv FruL: skönt med ett inbokat besök. Förstår att du nojar över simmarna men jag hoppas att de kan välja ut några som rör sig tillräckligt iaf.

Nenne: uj verkar komplext det där med sprutandet, vilken TUR att du har experter här att fråga. Konstigt att de inte ger bättre instruktioner!

Jag har precis bokat in mig och maken på Grythyttan för romantikhelg i slutet av maj - vi åker alltid iväg på övernattning när han fyller år. Ska bli kul!

• muggles

kängu: jag köpte schyssta mammabyxor på Mums på S.Larmgatan i Göteborg, kommer inte ihåg märke dock. Jeans köpte jag på HM men det kan hända att de inte har samma utbud nu.

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare