• viktualia

Barnkarusellen snurrar vidare

" Det är inte själva stödet från våra vänner som hjälper oss mest,
    utan den säkra övertygelsen om att de vill hjälpa! "

Glädje, inredningsfrågor, sorg, bilval, trötthet, barnmatsrecept, oro, vintips, lättnad, resplaner, förtvivlan, amning, befrielse, dagisstart,lycka fertilitetstricks - är alla delar av pratet under åkturerna!

Följ på ytterligare en åktur med vår mysiga barnkarusell!

Tack för att ni finns!

• Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare
  • fru AM
    Ore skrev 2009-03-31 14:39:43 följande:
    AM: Meeeen, du skulle ju ha blivit klokare på vad som var bäst nu när du röntgat dig och allt... Måste det då komma en annan och ställa till oreda i alla tankarna?*morrar litet och stärker mina åsikter om att svensk sjukvård, även om det finns många kompetenta personer där, inte fungerar som den borde*
    Hon VAR bättre än förra läkaren men eftersom de sjabblat bort röntgensvaret så var allt ju bara hypotetiskt ...
    JAg blir galen.
  • fru AM

Ore: Bara så att du vet: tar ni blodprov och ul på samma gång så kommer du inte få svaret i handen direkt utan bara en riskbedömning beräknad på ultraljudet - vilket är 80% säkerhet på. Ni får vänta på det sammanräknade svaret (90 % säkerhet) (får du det per post då - det kan ju vara lite svårtolkat/svårhanterat?)

• MSW

AM: åh suck! hoppas det blir bra när du väl får provsvaren!

Läste lite i en blogg jag följer då det är en kompis kompis typ som skriver! Men blev irriterad, hon klagade och var orolig över att barnet inte reser sig och går mot saker som alla andra och inte heller går när de håller i hennes händer "som alla bebisar älskar".. Barnet i fråga är 10 dagar äldre än A och är alltså inte ens åtta månader ännu!
    Jaja..

lite ego nu: Vi har klarat av sthlms färden och det var super trevligt och gick jättebra!
    KLippte mig och det blev jättebra, men tycker ändå att håret känns KORT, även om andra knappt ser skillnad på längden!
    Nu har vi inlett första fasen i nattsömnsförbättringen, vilket innebär att jag nu försöker väcka honom innan jag lägger tillbaka honom i sängen! Men det är knappt att det går.. har gjort det i två nätter, men ännu så länge har det inte haft någon effekt alls! Imorgon får jag förhoppningsvis en bok om sömn jag beställt från bibblan, så då blir det kanske hårdare tag!

• Ore

Bra fråga AM, den ska jag ställa till den jag pratar med imorgon. Vet att jag fick skriva in min vanliga MVC, så det kanske skickas till min vanliga BM?

Får kolla upp detta... Det är ju inte katastrof för mig att behöva åka ner till Göteborg två gånger

• BrudSommar2006

Jag fick ju göra blodprov och nupp samtidigt och jag har för mig att provsvaren kom hem i brevlådan sedan. Tror att de sade att de skulle ringa om det blev ett dåligt svar.

Suck, nu har jag precis fått veta att min kusin är gravid med sin trea. Nu ska både min bästa väninna och min kusin ha sina treor till sommaren och vi som kämpar och inte kan få till en tvåa. Blä, jag som också ville ha en 09:a och nu blir det inte så.

• Liten med Mindre

MSW - Mindre ställde sig inte upp själv förrän runt 10 månader. "Gick", eller snarare flyttade fötterna och höll i händerna dryga 8 månader. Hon satt inte själv heller förrän vi började träna ordentligt dryga 8 månader. Så din väninna hetsar verkligen upp sig i onödan stackarn.

Vad bra att resan gick fint förresten!

• MSW

Liten med Mindre skrev 2009-03-31 15:28:24 följande:

MSW - Mindre ställde sig inte upp själv förrän runt 10 månader. "Gick", eller snarare flyttade fötterna och höll i händerna dryga 8 månader. Hon satt inte själv heller förrän vi började träna ordentligt dryga 8 månader. Så din väninna hetsar verkligen upp sig i onödan stackarn.Vad bra att resan gick fint förresten!
    ja verkligen! Enligt growing people så räknas det som sent att gå utefter möbler vid 14-16 månader! Alltså kan bebisen bli dubbelt så gammal och ändå räknas det inte som onormalt! Skrev en kommentar om att hon ska njuta av sin bebis i nuet lite mer ist för att oroa sig om saker som bebisen inte ens räknas som sen för! Se om det kommer med (hon har spärr så att hon måste godkänna kommentarerna), iaf läser hon juh den, och det är det viktigaste!
    Nahe nu ska jag göra mig i ordning för att hinna med buss till stan!
  • Ore

Är det inte också så att barn som är tidiga med en grej "ofta" är sena med något annat? Har ett vagt minne av att jag hört att barn gärna fokuserar på att utveckla sin motorik eller sitt språk... Båda kommer så småningom, men en del barn pratar bra tidigt, och andra går bra tidigt... Mina systerdöttrar, som kunde gå själva vid 10 respektive 11 månaders ålder, kom inte igång att prata ordenligt på ganska lång tid. Några enstaka ord som de använde i ålder 1-2 år, och framemot 2-2,5 år så kom helt plötsligt massa prat, jättetydligt dessutom!

Låter hursomhelst jobbigt att jämföra alltför mycket...

• Grodan12

Förstår inte alls denna hets med barnen, de är ju små så kort tid, det är ju bättre att försöka njuta av tiden istället för att jämföra framsteg.

• Frejis

Lappis - hemskt med chefens cancer usch, vilken jobbig sjukdom. Hoppas att det går bra för honom. Och vad bra att makens knöl var ofarlig.

Liten - hoppas att du kommer att må lite bättre när den riktiga våren kommer. Stora och små bekymmer tenderar att bli mindre då.
    Förresten - vad var det för mascara som plötsligt kostade 50 kronor mer?

Muggles - det var en obehaglig överraskning med vattenskadan, men tur i oturen med försäkringen.

Piggelin - grattis till flytten, härligt

Tinga - skönt med en rationell förklaring och med er nära förestående resa. Det vänder kanske snart

A M - hm, märkligheter, vad ska man säga. Två doktorer, fler opinions, ingen röntgenundersökning och en massa gissningar. Det låter tyvärr typiskt sjukvården *grrr*

Ore - vad jag har hört görs Nupp mellan v 11 och v 14. Det verkar att de har blandat ihop något, men det går kanske att mejla och reda ut på ett smidigt sätt?

Ego - fick svar från min barnmorska att doktorn inte tyckte att man behövde kontrollera myom som inte växer inne i livmodern. Måste säga att det känns "professionellt" med tanke på att hon inte ens sett patienten Nåja, får ta Nuppen först, sedan får vi se.

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare