• viktualia

Barnkarusellen snurrar vidare

" Det är inte själva stödet från våra vänner som hjälper oss mest,
    utan den säkra övertygelsen om att de vill hjälpa! "

Glädje, inredningsfrågor, sorg, bilval, trötthet, barnmatsrecept, oro, vintips, lättnad, resplaner, förtvivlan, amning, befrielse, dagisstart,lycka fertilitetstricks - är alla delar av pratet under åkturerna!

Följ på ytterligare en åktur med vår mysiga barnkarusell!

Tack för att ni finns!

• Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare
  • MSW

Liten med Mindre skrev 2009-03-31 10:07:50 följande:

msw - ljumskarna sitter väl på framsidan? Eller du menar längre ner på låren?Det är väldigt lätt att involvera höftböjarmuskeln, som går från framsida lår till baksidan av bäckenets överdel (i ryggen). Om du är för kort i denna muskel, eller för spänd i lår och kanske än mer rumpa, kan du nog få krampande höftböjare. Mer stretch av rumpa skulle jag tippa på. Samt att aktivt försöka låta bli att använda höftböjare. Går du för högt upp jobbar denna muskel mycket.
    Tack!
    Det låter rimligt... Får alltså göra övningarna jobbigare och inte gå lika högt upp! Har du något tips på hur man stretchar dessa muskler?
  • MSW
    muggles skrev 2009-03-31 10:15:28 följande:
    Nu slänger jag ut en brandfackla men jag tror inte ett skit på feng shui. Jag menar man får inte har randiga gardiner/tapeter och man måste ställa sängen i norr (el fick inte ställa den mot norr). Näe, hokus pokus går bort för mig
    Det jag mest har anammat med fengshui är att man ska omge sig med saker som man tycker om och ger en positiv känsla..
  • Ore

Hej allihop!

Tinga: Skönt med en förklaring, även om det egentligen inte gör något praktiskt lättare Härligt att du helt på eget bevåg varit inne på rätt spår, att låta dem "äta själva" så mycket som möjligt!

BS: Låter som en jobbig natt för er...

Inget nytt från MrsB-sjukstugan där? Fast hon jobbar väl idag.

EA: Bra gjort att hoppa på maken. Med litet tur skrämmer det iväg tanten för ett bra tag, och inte bara litet spottings

Page: Hoppas att gruppcoachingen går bra!

Brunettbruden: Det där med ÄL är litet av en gåta. Har du en regelbunden cykel, som du vet hur lång den är? Allra vanligast är att man har 14 dagar mellan ÄL och mens, dvs ÄL är 14 dagar innan man får sin mens. Med en 28 dagarscykel så hamnar ÄL alltså precis mitt i cykeln. Det lättaste sättet är nästan att köpa ett paket med ÄL-stickor och testa. Kanske man inte behöver göra precis de första månaderna, men tar det sig inte och man börjar grubbla när man har ÄL och om man har det över huvud taget kan det vara värt de pengarna för att få litet sinnesfrid...
    Simmarna kan förresten leva i flera dagar, så hade du ÄL i helgen så kan du ändå blivit gravid om ni fick till det typ torsdag-fredag...

Om blivandefruL tittar in och smygläser vill jag för övrigt gärna höra hur det går för henne och maken med allt. Är det jobbig väntan som gäller nu, eller?

Ego: Ett litet oväntat symptom. Brösten är ju litet ömma, men det märks mest när man trycker på dem. Men även om jag "studsar nerför trappor" litet snabbt, eller om jag går riktigt fort... Mina små boobs studsar till litet, så att det känns ganska tydligt. Såpass att jag hellre saktar ner.

Sen behöver jag litet experthjälp. Vilken vecka gör man KUB/NUPP-test? Trodde det var typ vecka 10-13 eller nåt. Är ju i vecka 8 nu (7+0) och blev helt konfys när de lämnat ett meddelande på min mobil att jag fått tid 6 april... Det är ju på måndag!!! De måste väl menat 6 maj??? Då är jag i vecka 12+2 ialla fall...

Jaja, får ta reda på det. Telefontid efter 8 imorgon...

• Liten med Mindre

Lappis - jag har dock plåtkoll på ÄL, för den visste jag kommer när jag opererar ögonen. Bara tanten som jag ville ha för tidigt.

MSW:
    höftböjare - stort kliv isär (framåt/bakåt), sjunk ner mitt mellan fötterna och försök "dra upp svansen mellan benen". Du har säkert gjort det förut. Att luta sig åt någon sida eller vrida överkroppen lite kan hjälpa till lite extra.

Sträcka låret - som vanligt - lyfta foten mot rumpan, hålla ihop knäna. Alternativt stå som ovan men med bakre knät i golvet och pressa upp den foten mot rumpan. Ajajaj!

Rumpa, liggande på rygg, sätt ena fotknölen ovan för knäet på andra benet, dra upp båda benen mot magen tills det stramar där bak. Alternativt sitt på golvet, mer klassiskt.

Håll stretcherna 20-30 sek, pausa eventuellet och sträck sen igen om du har tid. Lite är bättre än inget.

• Liten med Mindre

ore - jag tror jag gjorde blodprov innan ul, men hur mycket innan minns jag inte. Bäst att du frågar doktorn.

• Fru E

Ja men glömde ju att hälsa från Mrs B
    hon har fått det jobb som hon sökte från början dvs heltid i so och sv under majmånad *tjohooooo*

• Ore

Men vad roligt!

Då säger jag GRATTIS till MrsB!!!

• Grodan12

Oh vilken fin katt Nenne! Var också tvungen att googla lite, men hittade snabbt fina bilder. Spännande med IVF-start, nu jädrar måste det bara fungera och det snabbt också!

Mysigt med hundvalpar också, skulle egentligen vilja ha både hund och katt men det fungerar inte medtanke på att vi dels är borta mycket på dagarna och dels vill ha friheten att kunna segla mycket på sommaren.

Vad tråkigt med mormor Vickan, även om det var väntat.

Låter besvärligt med alla sjuka barn, hoppas lillgrodan håller sig frisk med tanke på hur ledsen han blir av en vanlig förkylning, det märks verkligen att han är kille.

Det var intressant att läsa om mat och prematurbarn Tinga, det lät väldigt logiskt. Hoppas du hittar ett bra sätt att förhålla dig till deras matproblem, det låter jättejobbigt.

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare