• viktualia

Barnkarusellen snurrar vidare

" Det är inte själva stödet från våra vänner som hjälper oss mest,
    utan den säkra övertygelsen om att de vill hjälpa! "

Glädje, inredningsfrågor, sorg, bilval, trötthet, barnmatsrecept, oro, vintips, lättnad, resplaner, förtvivlan, amning, befrielse, dagisstart,lycka fertilitetstricks - är alla delar av pratet under åkturerna!

Följ på ytterligare en åktur med vår mysiga barnkarusell!

Tack för att ni finns!

• Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare
  • BrudSommar2006

MSW, hoppas att det löser sig med allt.

Mrs B, hur går det på jobbet?

• Ore

JustMe: Lät litet komplicerat det där... Lycka till!

MSW: Litet surt att behöva ändra tid när man tänkt sig något... Hoppas du får må bra fram till op. i alla fall.

Snabba kolhydrater är det nog bara jag och andra konditionsidrottare som mår bra av, misstänker jag. Men jag behöver dem!

BS: Jippi för att Iris snart blir av med gipset! Hoppas att handen har läkt som den ska.

Ego: Fick en bröllopsinbjudan idag! Kul!!! Är redan bjudet på ett annat bröllop då... Mindre kul. Nu måste jag ju väääälja. Blä för det. Fast makens bror får nog gå före kompis, särskilt som kompisen har vigseln och middag med enbart familjen och sedan party med alkohol som flödar på kvällen. Skitkul i alla fall, om man kunnat dricka dårå...

• Tinga

Bläh, idag har jag haft en riktigt låg dag. Jag är sååå less på att inte göra annat än att plocka fram mat, mata, tvätta av kladdiga ansikten och fingrar, plocka undan, diska av, skölja av haklappar och sen börjar allting om igen. När f-n ska strulpellarna börja äta ordentligt?!?!?

Ikväll vägrade Piff äta mer välling, när han bara hade ätit 50 ml av 200. Han blev helt skogstokig, som han blivit varje kväll den senaste veckan och skrek som en vilde och spände kroppen i brygga. Till slut lade maken ner honom så att han i princip sov, och sen lyckades han få i Piff 70 ml välling till. Tidigare har han ätit runt 100 ml för det mesta, och sen har han fått resterande mängd mer eller mindre i sömnen, men nu verkar det inte funka längre. Det känns fel att ge dem mat när de inte är ordentligt vakna, men eftersom de växt så dåligt har vi fått OK från "ät-expertisen" att göra så. Det har liksom känts som en räddningsplanka att vällingen till frukost och kvällsmål har varit fulla mål, när de nu inte äter så mycket puré, men nu verkar inte ens det funka ordentligt. Jag har nämligen haft problem att få i honom ordentligt med välling de senaste morgnarna också.

Just nu känns allt bara så j-vla tråkigt och jag har svårt att leva upp till min egen bild av hur en bra mamma ska vara. Det är jättesvårt att vara glad och busa med barnen efter att man kämpat med maten under en måltid, och det alltid slutar med att jag blir besviken över hur lite de äter.

Jag har grubblat ganska mycket de senaste dagarna, och man kan väl säga att ingenting har blivit som jag tänkt mig sen vi fick beskedet att vi väntade tvillingar; varken graviditet, förlossning, den första tiden med bebis(ar) eller att vara föräldraledig. När ska motvinden sluta blåsa? Jag är ju otroligt envis av mig och ger mig definitivt inte i första taget, men nu börjar jag känna mig utmattad. I höstas kände jag att jag kunde stå ut, eftersom de fortfarande var så små, räknat i korrigerad ålder, men nu är de ju 7.5 månader korrigerat och borde kunna äta ordentligt.

Om ett par veckor ska vi träffa en dietist, så det jag hoppas på nu är att hon ska ha tips på någon typ av berikning man kan stoppa i maten, så att de får i sig mer energi per volymsenhet. Den mängd mat de äter per dygn nu har de ju legat på i över två månader och den lär ju knappast räcka bättre framöver, när de blir mer rörliga.

• Ore

Åh, Tinga. Vad jobbigt. Kan inte ens föreställa mig hur jobbigt det måste vara, inga referenser för det...

Hoppas, hoppas att dietisten har några bra tips. Och att motvinden vänder.

Sen så bör du försöka hitta på något att göra för dig själv också, tycker jag. Så att du får vara Tinga ett tag, och inte bara Piff och Puffs mamma... Tycker det är jättestrongt att orka ta hand om två småttingar, med allt vad det innebär. Inte minst när det är så struligt...

KRAAAAM!!!

• Fru E

EGO forts på tjejkompisens outande om graviditet- tjejkompisarna vet om att vi försöker och ungefär hur länge men samtidigt kan de ju inte ta hänsyn till huruvida jag kommer att bli deppig eller inte om de outar en sådan nyhet som M nu gjorde i lördags. Har insett att det nog var jag som överreagerade och det får jag lära mig att hantera på bästa sätt eftersom vi alla är i mer eller mindre skaffa barn åldern. Jobbigt men sant

Klurar annars fortfarande på om jag ska ta den sista Pergokuren så ÄL får skjuts eller låta kroppen bestämma takten eftersom jag normalt har ÄL ändå även om längden på cykeln kan variera. Tanten är inte här än men kommer de närmaste dagarna.......
    Egentligen tror jag inte att något är fel utan att kroppen bara reagerar på hormonerna som tillförts i onödan kanske......

Kommer nog inte att kunna titta in förrän tidigast på fredag eftersom jag åker till Gbg imorgon och inte öppnar en dator förrän på fredag

Tinga-KRAM på dig!! Tror som du att kroppen egentligen fungerar men trilskas lite pga extra hormoner

• fru AM

Tinga: låter jobbigt med killarnas matstrul. Plus att jag vet hur det kan kännas när man är hemma med bebis (i ditt fall två bebisar) som vill ha stimulans - förutom full markservice ... Finns det öppen förskola i din stad? För mig var det något av en räddning att gå dit och träffa andra barnlediga, låta barnet bli stimulerat av andra personer - om så bara under en liten sångsamling. Ofta är ju personalen på öppna förskolan väldigt taggade på barn och sugna på att hålla, bära, vyssja och hjälpa till.

Mammakompisarna var ju också bra att träffa och promenera/leka med ... Har du någon mammagrupp?

• Liten med Mindre

Godmorgon alla!
    Lite stillsam kvällsaktivitet igår ser jag. Själv satt jag mest o njöt av fotmassage i soffan medan vi såg någon halvkass film med Jim Carrey. Var rätt nöjd med mitt halvtrista jobb när man såg hur de i filmen blev av med både jobb, pension och ägodelar inklusive gräsmatta.

Tinga - jag vet inte om du vill ha mer hejarrop angående maten, men Anna Wahlgrens forum har ju en hel hoper med "mamma-expertis" på barn och bekymmer med mat, sov och annat. En massa bra tips kan man få i alla fall, om du vill ha. Kanske något nytt att pröva, eller bara lite stöttning.

Jag brukar hämta inspiration i andras AW-trådar när det strular hemma. Tycker inte BVCs "duka fint o ät tillsammans" räcker i alla lägen.
    Länkar till mat o mage-forumet:

www.annawahlgren.com/forum/viewforum.php&sid=7c58ca339aeadbc0fdd52d1f6ea99abb

• muggles

Var snälla och håll tummarna för mig idag mellan 11.45 - 12.30 när jag håller mitt föredrag på seminariet (110 st anmälda)!

• Liten med Mindre

Tummhållning beställd Muggles!

Ha det så skoj!

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare