Bläh, idag har jag haft en riktigt låg dag.
Jag är sååå less på att inte göra annat än att plocka fram mat, mata, tvätta av kladdiga ansikten och fingrar, plocka undan, diska av, skölja av haklappar och sen börjar allting om igen. När f-n ska strulpellarna börja äta ordentligt?!?!?
Ikväll vägrade Piff äta mer välling, när han bara hade ätit 50 ml av 200. Han blev helt skogstokig, som han blivit varje kväll den senaste veckan och skrek som en vilde och spände kroppen i brygga. Till slut lade maken ner honom så att han i princip sov, och sen lyckades han få i Piff 70 ml välling till. Tidigare har han ätit runt 100 ml för det mesta, och sen har han fått resterande mängd mer eller mindre i sömnen, men nu verkar det inte funka längre. Det känns fel att ge dem mat när de inte är ordentligt vakna, men eftersom de växt så dåligt har vi fått OK från "ät-expertisen" att göra så. Det har liksom känts som en räddningsplanka att vällingen till frukost och kvällsmål har varit fulla mål, när de nu inte äter så mycket puré, men nu verkar inte ens det funka ordentligt.
Jag har nämligen haft problem att få i honom ordentligt med välling de senaste morgnarna också.
Just nu känns allt bara så j-vla tråkigt och jag har svårt att leva upp till min egen bild av hur en bra mamma ska vara. Det är jättesvårt att vara glad och busa med barnen efter att man kämpat med maten under en måltid, och det alltid slutar med att jag blir besviken över hur lite de äter.
Jag har grubblat ganska mycket de senaste dagarna, och man kan väl säga att ingenting har blivit som jag tänkt mig sen vi fick beskedet att vi väntade tvillingar; varken graviditet, förlossning, den första tiden med bebis(ar) eller att vara föräldraledig. När ska motvinden sluta blåsa? Jag är ju otroligt envis av mig och ger mig definitivt inte i första taget, men nu börjar jag känna mig utmattad. I höstas kände jag att jag kunde stå ut, eftersom de fortfarande var så små, räknat i korrigerad ålder, men nu är de ju 7.5 månader korrigerat och borde kunna äta ordentligt.
Om ett par veckor ska vi träffa en dietist, så det jag hoppas på nu är att hon ska ha tips på någon typ av berikning man kan stoppa i maten, så att de får i sig mer energi per volymsenhet. Den mängd mat de äter per dygn nu har de ju legat på i över två månader och den lär ju knappast räcka bättre framöver, när de blir mer rörliga.