• viktualia

Barnkarusellen snurrar vidare

" Det är inte själva stödet från våra vänner som hjälper oss mest,
    utan den säkra övertygelsen om att de vill hjälpa! "

Glädje, inredningsfrågor, sorg, bilval, trötthet, barnmatsrecept, oro, vintips, lättnad, resplaner, förtvivlan, amning, befrielse, dagisstart,lycka fertilitetstricks - är alla delar av pratet under åkturerna!

Följ på ytterligare en åktur med vår mysiga barnkarusell!

Tack för att ni finns!

• Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare
  • Liten med Mindre

Åhå - en av dagmammorna vi kontaktade har plats för Mindre från augusti. Skönt med två val. Nu får maken ta sig iväg på studiebesök. Lite längre bort till dagmamman, men det skulle kännas bra att börja så.

Säkert är man bara så här hönsig med första barnet. Om det blir flera så får säkert nr 2 bara hänga på där syskonet är. Och det är ju inget större fel på mig - fel på mig - fel på mig heller.

• Lapinette

Superbra träning - 30 min cykel och 30 min core.

• muggles

Telis: nej inte ännu men jag funderar på att prova mest för skojs skull. Har kommit fram till att intesivgympapass + spinning ger det jag vill ha ut av träning (kondition/fettförbränning/muskler) men jag gillar att pröva nya saker. Även för att få lite nytändning när man tröttnar på sina gamla vanliga pass. Jag gillar ju step också, tycker det är skoj, även om jag inte tycker det ger tillräckligt mkt träningsmässigt. Och jag har ju inte hur många ggr som helst i veckan på mig, får ju välja mina tillfällen lite numera...

Hur kan ni tycka att blodpudding är gott???????????? Förutom att det smakar asäckligt känns det barbariskt att äta det tycker jag Men smaken är som baken...

Liten: varför tycker du att dagmamma är bättre än dagis? Jag tror du måste titta på båda alt för att veta vad som känns bäst. Som nackdel för dagis hävdas ju ofta att det är stora barngrupper och att dagmammor har mindre grupper. Men å andra sidan så är de ju fler personal på en grupp på dagis medan dagmamman bara är en. Och vad händer om dagmamman blir sjuk?
    På vårt dagis är de 3,5 personal (dvs 3 hela och 1 på halvtid) på 13 barn. Men det har aldrig varit 13 barn där samtidigt, dels pga sjukdom men även andra grejer. Som mest har de varit 12 en gång. Ofta är det 6-8 barn bara, men lika många personal...

• Lapinette

Det hårdaste passet jag går på i veckan är just step. Finns inget pass som kan mäta sig konditionsmässigt med det ... är död efter 20 minuter. Fast det beror ju även på ledaren och jag går på dance där man kör i princip kondition från början till slut (2 min strech i slutet). För mig måste passet även vara en utmaning för hjärnan dvs konstant ny koreografi ... eller så kan jag lika gärna gå på pump eller spinning (där jag inte är lika kräsen).

Det är enkelt att tycka blodpudding är gott. Men helt enkelt äter den med lingon och råriven vitkål och så blir man pigg och glad.

• muggles

Lappis: jag misstänker att steppasset jag gått på är ganska lätt. Eftersom jag aldrig gjort det förut gick jag ju såklart på step 1 och förutom att det förmodligen är enklare koreografi så kanske det även är enklare i intensitet? Skulle gärna vilja gå på ett jobbigare steppass för som sagt jag tycker det är himla roligt men förmodligen klarar jag inte koreografin då(?).

• Lapinette

muggles - prova och ge det några gånger så kommer du in i lärarens sätta att lära ut. Just danceklasserna är så beroende på vilka lärare som har dem så kolla runt lite efter en som passar dig. Den jag går hos är så jäkla bra på dans, allt flyter och så ändrar hon koreografi VARJE gång. Tyvärr har jag inte varit på hennes klasser under hösten men nu i jan-feb har jag varit ett par gånger igen.

• Liten med Mindre

Muggles - vi ska kika på båda ställena. Maken ska även kolla upp vem som är back-up för dagmamman. Brukar vara en annan dagmamma i trakten.

Det verkar, det lilla vi märkt, vara lite si och så med personaltillgång på dagiset. Men det kan ju ha varit tillfälligt. Vet inte storlek på gruppen heller. Sen måste jag säga att hemlagad mat av mycket ekologiska produkter verkar lockade för oss. Återstår att se vad det smakar.

• Lapinette

Vi har dagis i vår port. Jäkligt behändigt men jag antar att kön är lång och att man inte får ställa sig där förrän man har ett barn .

• Telemarkgrrl

Vi har också dagis i porten, vilken ironi alltså.

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare