• viktualia

Barnkarusellen snurrar vidare

" Det är inte själva stödet från våra vänner som hjälper oss mest,
    utan den säkra övertygelsen om att de vill hjälpa! "

Glädje, inredningsfrågor, sorg, bilval, trötthet, barnmatsrecept, oro, vintips, lättnad, resplaner, förtvivlan, amning, befrielse, dagisstart,lycka fertilitetstricks - är alla delar av pratet under åkturerna!

Följ på ytterligare en åktur med vår mysiga barnkarusell!

Tack för att ni finns!

• Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare
  • Liten med Mindre

Muggles - krya på dig!

FruLlis - märkligt att psykologen bedömde dig för frisk utan att ha träffat dig. Stå på dig! Och med tanke på era allergier i familjen så tycker jag (om jag får bestämma) att bvc får göra en allergiutredning av borren på en gång, innan han ev halkar efter mer.

BS - vad härligt med längdskidåkning! Det är ju en av de skonsammare träningsformerna så länge som man inte ramlar. Är Iris ute på skidor med?

• fru AM

Hej och godmorgon i tråden!

Frullis: Bra att du ska prata med NÅGON om än "bara" BM. Ventilera, vrid och vänd på tankar och känslor. Oavsett om det är en pojke eller flicka du väntar så behöver dina känslor sättas ord på. (Dessutom: detta med hjärtljuden är ingen vetenskap: min lillkille hade 158 i måndags)

Sweet: tack för bilderna! De är beundrade av mig och mailet sedan raderat. Ärret är jättefint och lugnade mig (har ju mest sett skräckexempel förut utom på 17-åringar som fortfarande har bra läkkött ... )

• muggles

Jag frågade min BM om det finns ngt vetenskapligt i det här med hjärtljuden men hon sa att det är rent nonsens och vidskepelse. Jag tror att hjärtljuden mer beror på hur stort barnet är. Dessutom kan frekvensen ändras om barnet känner sig stressat av ngn anledning, om det rör på sig mkt just när de mäter etc. Jag tror inte ett skit på att det har med kön att göra.

AM: usch, du har verkligen ett tufft beslut att ta. Men som de andra säger, när du har fått måtten på bäckenet så kanske det klarnar?

Nenne ska väl ha druvsylten till att bjuda sin P på en lyxfrukost a la NYC.

• fru AM

Tågjäntan förresten: Visst hade du problem med förkylning och nässprayen räcker inte till längre...? Du vet väl att du måste pröva nässköljning!!!? Nasaline heter produkten (spruta) som du köper på Apoteket t ex. Det är hur bra & skönt som helst efter första skräckgången!

• fru AM

Muggles: ja - jag funderar på förlossningssätt dygnet runt ... Vacklar än hit än dit. Har nu bestämt mig för att försöka inte tänka så mycket på det tills jag vet hur skelettet ser ut.

Angående Nennes användning av grape jelly ... Tja det är det hon SÄGER att hon ska ha den till (lyxfrukost a la NYC) men jag misstänker något SNUSKIGT! Eller hur, Nenne!? Nenne!?

• Fru FruLLan

Mugglan: Vi har också funderat på om borren är laktosöverkänslig och han får numer bara låglaktos produkter. Det vore ju inte konstigt om han var det då hela min sida av släkten är laktosöverkänsliga och syrrans ungar har ju även varit allergisa mot mjölkprotein.
    Men han är ändå "lite för bra" i magen för att det ska vara mjölkprotein och laktos har vi som sagt dragit enr på.

Hoppas att vi får resultat av minskningen av fibrer.
    Angående en allergiutredning så är viktraset tydligen inte så alarmerande för den här åldern. Barn runt 1-1,5 är ju så super aktiva. Och han har inte så mycket andra symptom. men kanske borde jag strida för att iallafall få ta ett blodprov för gluten?...

Hmmmm
    BVC tanten var dock inte orolig alls.

AM: Jag har sett snygga ärr efter snitt på folk som snittats mellan 35-40 så det finns absolut chans för det.
    MEN sen skulle jag själv göra allt i hela världen för att slippa snittas eftersom jag ju sååååå gärna vill få föda barn och jag försöker undvika alla sorters ingrepp som inte är absolut nödvändiga.

MEN för din del så blir det ju nödvändigt om bäckenet skulle vara för trångt. Har ni redan bokat in koll av bäcken? man mäter vel bebisen också va?
    Såg att det fanns planer på tidigare igångsättning om mätningarna såg bra ut och det låter vel kanon.
    Men hur känner du då "psykiskt" är du lite orolig inför en förlossning med tanke på att du tidigare haft det jobbigt? (för visst har du det?)

lappis: Skönt att penicillinet hjälper!
    Konstigt med tempen! fast jag är inte så insatt i det där emd hur kroppens temp svänger under cykeln då jag aldrig mätt själv. Men flera av er verkar ju ha full koll.
    fick du nåt bakifrån igår då

Hjärtljud.... hmmm jag tror nog på det trots allt....

AM: jag ska träffa BM på måndag för samtal och då ska jag verkligen försöka se till att ändå få träffa psykologen tror jag.

• Liten med Mindre

FruLlis - är det bara ett blodprov för att kolla gluten så tycker jag de kan boka in det. Märkligt annars. Annars är det väl bara att ställa fram det energirikaste ni kommer på och hoppas att det smakar.

Får jag vara nyfiken på vikt o längd? Har ju en liten tunnis hemma.

• fru AM

Frullan: Mitt bäcken ska röntgas 30 mars. Efter det en träff med doktorn igen. Bebisen mäter man inte - man utgår från att huvudet har en viss standardstorlek (tror de räknar på fullgången storlek även om jag skulle bli igångsatt flera veckor innan BF). Mina barn hittils har ju vägt 4,1 resp 4,5 och den här lär inte bli mindre (om han nu inte kommer i förtid).

Psykologiskt känns det helt ok att föda vaginalt. Mina förlossningar har varit snabba (öppningsskedet) men tagit stopp på själva krystandet (2 timmar med sonen, 1 timma på Livia - sedan sugklocka + klipp vid båda förlossningarna). Det enda orosmolnet är ju om en igångsatt förlossning drar ut på tiden och blir väldigt plågsam. Jag har hittills klarat mig utan bedövning (förutom lustgas vid Livias förlossning) och vill gärna fortsätta på det spåret. Enligt min idiotläkare ska dock omföderskar svara bättre på igångsättningsmetoderna än förstföderskor och igångsatta förlossningar hos omföderskor inte ta fullt så lång tid (som för förstföderskor).

Jag vet ju att barnen "mår bättre" av en vaginal förlossning och att jag som mamma återhämtar mig snabbare - givet att allt går någorlunda bra.

Ärrproblematiken känner jag att jag får släppa - för det går inte att förutspå! Dessutom går ett fult ärr att fixa i efterhand. (Men jag vore oärlig om jag låtsades som om jag inte tänker på det också.)

• Tinga

Mrs B - grattis till jobbet! Kul att du får ge dig ut i arbetslivet igen nu.

EA - så trist med minus och ändå ingen tant!

Ore - supergrattis till plusset! Kul med ännu ett plus i tråden!

Lappis - grattis till minus och o-grattis till halsfluss! Fy, så trist att du åkt på det nu när kroppen äntligen börjat samarbeta på andra håll.

Muggles - krya på dig!

BS - vad härligt det låter med längdskidåkning! Du kanske har påbörjat en god motionsvana nu, även om det inte kan bli just längdåkning när du kommer hem. Isåfall får det kanske bli rullskidor!

AM - jag blev ju också snittad och får jag säga det själv ser ärret väldigt fint ut. Inte minsta tillstymmelse till valkar och särskilt rött är det inte heller. Det är lagt precis i kanten av behåringen, så även om man har lågt skurna bikinibyxor syns det inte. Jag har också full känsel i hela området. Själva läkeprocessen gick snabbt för min del; 10 dagar efter snittet cyklade och gick jag obehindrat.

• FruCicci

Godmorgon i tråden!

Men lappis, har du fått halsfluss! Det var ju inte alls roligt gumman! Krya på dig! hoppad du kan gå på torsdag, kan du inte få tiden lite senare på dagen ist? Så du verkligen hinner krya på dig, man mår ju oftast bättre på kvällen...

Frullan: Fasen vad bra att du har kommit en bit på vägen ag vad som gömmer sig i magen! Hoppas psykologen kan ta emot dig, tycker det lät väldigt oproffsigt att säga att du är för frisk.
    Sen tror jag också på Hjärtljud Stenhårt och enligt min BM så har det visst en inverkan. Sen tror jag att det givetvis kan bli höga hjärtljud om barnet rör sig extra mycket vid tillfället. MEN min BM lyssnade efter alla mätningarna sist och hon sa att den till o med sparkade när hon lyssnade på hjärtljuden och ändå var de låga.... men 140 kan ju lika gärna vara tjej UNDER 140 är kille

Hoppas Borren får en utredning! Det är väl bättre att ta tag i det för säkerhets skull?
    Victor vägde vid 18 månader prick 11 kg, sen 78 lång.

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare