• viktualia

Barnkarusellen snurrar vidare

" Det är inte själva stödet från våra vänner som hjälper oss mest,
    utan den säkra övertygelsen om att de vill hjälpa! "

Glädje, inredningsfrågor, sorg, bilval, trötthet, barnmatsrecept, oro, vintips, lättnad, resplaner, förtvivlan, amning, befrielse, dagisstart,lycka fertilitetstricks - är alla delar av pratet under åkturerna!

Följ på ytterligare en åktur med vår mysiga barnkarusell!

Tack för att ni finns!

• Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare
  • FruCicci

Hej hej

Nu är jag i sthlm. Tror ni inte att jag hade hunnit sitta på tåget i 15 minuter så får jag mitt affärsmöte avbokat! FUCK
    Hoppade av i Hallsberg (vilken håla) och fick ta ett segt intercity tåg tillbaka till kontoret. Så Mugglan - har jag inte fött barn till GBG varvet kommer jag då, annars får det kanske bli någon annan dag med möten... fast igentligen vill jag inte åka ner för möten...

Har inte heller hängt med i senaste diskussionerna, men noterade en bild i huvudet av Telis med damsugarslangen som boa och så vidare....

AM vi har köpt babytraveler, de sa att den fortfarande var på kampanj denna veckan till oss, bara det att nu hade de sänkt den och man fick köpa till liggdelen, vi fick liggdelen på köpet, men summan blir samma... ja ja
    Fördelen med den tvillingvagnen är att man får en sprillans ny för halvaprit mot UJ och sen är den inte så bred, bara 70 cm mellan hjulen, så man kommer in lätt i portar och på bussar etc. Suffleten var också rejäl, vilket jag inte tycker den är på UJ.
    P&T gick helt bort för oss, jag tycker den är hård, ful och opraktiskt, och omysig helt enkelt. barnet där bak släpar vid äldre ålder i sinna händer i bakhjulen och sen ha en lite bebis i den där påsen som dinglar under sittdelen är inte hur jag föreställer mig det hela... knäppt kanske.... (men den är ju inte så bred.... praktiskt på så sätt)
    Vi ville bara ha en tvillingvagn som funkar och som inte är så förbannat dyr
    Kommer köra på min singelvagn med ståbräda mest misstänker jag, men det är skönt att ha en tvillingvagn i fall i fall...
    Sen som jag sagt innan, så är det lättare att sälja en som man köpt ny, ist för att köpa en begagnad som man kanske vill sälja en omgång till sen.....
    Vi är jätte nöjda.

OJ nu måste jag jobba lite till.... tittar in igen.

Frullan, skicka dem med billigare biljett till Rom eller ta en annan stad som inte kostar lika mycket. Utomlands är alltid utomlands och lite mer "födelsedagsaktigt"...

• fru AM

Cicci: förstår att ni är nöjda med ert vagnköp. Jag är sugen på en likadan. Maken är lite oförstående - men det är ju jag som kommer lämna och hämta på dagis mest hela tiden. Skönt att ha en vagn att kunna spänna fast ett eftermiddagstrött storasyskon i också (istället för att ha ett dito löst stående på ståbräda)

• nennesjuttioåtta

Grodan
    wooaah läskigt med lillgrodan bland sladdar, nålar och ström *picture in my had - young Einstein*

På tal om tvillingvagnar. Fanns det förr (till andra än just tvillingföräldrar, såklart) eller är det en ny grej? Kommer inte ihåg att jag sett någon sån förrän på senare år. Folk fick väl barn tätt förr med. Eller kunde barnen gå själva längre sträckor då?

• fru AM

Nenne: i alla fall när jag var liten (ca 100 år sedan) fanns det sittbrädor som man monterade på liggvagnarna. Där fick syskonen sitta och vingla. De är inte tillåtna idag. Och så fanns de där trevliga långskeppen där barnen satt mittemot varann och kunde konversera (gick visserligen inte att åka buss med men i alla fall).

• fru AM

Så fort jag lärde mig kommunicera så jagade jag bort min bror från sittbrädan. Min rättvisa mamam bestämde då att såna fasoner inte gick an och hon tvingade även mig att gå. Så efter ett - ett och ett halvt års ålder åkte jag inte vagn. Det var hårda tider ...

• nennesjuttioåtta

fru AM skrev 2009-03-04 15:15:41 följande:

Nenne: i alla fall när jag var liten (ca 100 år sedan) fanns det sittbrädor som man monterade på liggvagnarna. Där fick syskonen sitta och vingla. De är inte tillåtna idag. Och så fanns de där trevliga långskeppen där barnen satt mittemot varann och kunde konversera (gick visserligen inte att åka buss med men i alla fall).
    *pling*
    jaa kanske det var så! Sittbräda känns bekant (i beige galon till den fina bruna manchestervagnen, kanske?) Jag minns inte. jag var ju den som fick åka vagn eftersom jag var yngst. Men de bilder vi har så går syrran bredvid. Hon är iofs två år äldre än mig.
  • nennesjuttioåtta

fru AM skrev 2009-03-04 15:17:14 följande:

Så fort jag lärde mig kommunicera så jagade jag bort min bror från sittbrädan. Min rättvisa mamam bestämde då att såna fasoner inte gick an och hon tvingade även mig att gå. Så efter ett - ett och ett halvt års ålder åkte jag inte vagn. Det var hårda tider ...
  • fru AM

Det var precis så! Min bror är två år äldre han med. Jag var ganska bestämd när jag var liten (kallades av min pappa för Adolf ...) Men min mamma var mer bestämd.

• Ore

Min mormor som var dagmamma hade en vagn där två barn fick plats, när jag var liten... Men det var ju inte tänkt att funka som vagn både för en liggande och en sittande bebis, utan det var mer "dubbelsulky"...

Annars så fick vi snällt gå när vi blev större... Och hålla i vagnen på varsin sida, så att mamma skulle ha koll på oss

• fru AM

Vi kanske daltar för mycket med barnen nu? Är för bekväma och har för bråttom. Därför alla dessa lösningar för att alla barn ska kunna åka vagn tills de typ börjar skolan ... Bara en liten tanke. eller så är det en innovationsutveckling som faktiskt gagnar oss (och som kanske har att göra med att fler o fler pappaor är pappalediga )

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare