Pappa som ger bort?
hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??
hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??
Haha, jag delar helt feministbruds syn på detta, oavsett att jag själv aldrig varit med i Svenska kyrkan. Jag tror att det (iallafall i mitt fall) beror på en starkt principiell syn på vad som är statens uppgift respektive samfundens roll och på värdebaserade organisationers fundament.
En till präst skrev 2009-01-17 19:08:03 följande:
En till präst: Blir fundersam och undrar varför du svarar inlägg med ordet "hata" både när du svarar mig (nr 811) och senaste svaret till Hammerman1. Är det inte lite väl starkt ord i sammanhanget? Vaddå hata? Vad har det med frågorna att göra över huvud taget?
En till präst skrev 2009-01-17 19:08:03 följande:
Jaha!! Trodde inte du störde dig på mig ang det! Det lät iaf inte så när vi pratade förut.. Men ok, då vet jag det..
Jag har inte ansett mig vara troende innan, men ändå velat gifta mig i kyrkan. På en fest satt jag och snackade med två personer som var troende, fast inom olika inriktningar så att säga. Måste säga att det var en mycket givande diskussion, och vad vi kom fram till var att jag på ett plan ÄR troende, men inte så djupt som tex präster och aktiva personer inom kyrkoväsenet. Men att jag tror på något (svårt at förklara) och att det är därför det känns rätt att gifta mig i kyrkan.
Fast jag måste säga att tråden har drivit liiiite långt från Ts fråga... :-S istället för att svara på om man har/ ska gå in med sin far, så har tråden utmynnat i en diskussion om vem som ska få gifta sig i kyrka.
Tycker att det är konstig att folk väljer att gifta sig i kyrkan om de inte är helt troende.
jag tror på en högre makt men inte på allt som har att göra med kyrkans tro..därför valde vi på att gifta oss borgerlig.
kyrkan har sina regler, en av de är att vara troende varför envisas med att gifta sig i kyrkan "om man inte tror"/ eller om man tror "så där "..eller "jag tror inte alls men min man tror därför valde vi att gifta oss i kyrkan".
jag tror inte på allt som sägs i kyrkan men jag tycker att man ska respektera deras syn så som jag vill bli respekterad
Sedan tycker jag att i Sverige(nu kommer alla hoppa på mig) ska analiceras varenda liten grej o syn ska ändras till kvinno fönedring..med mera.
brudöverlämning är en tradition som inte har en baktanke men om man går lite i djupet så hade detta sin mening under den tiden. att pappa var den som tog hand om familj. kvinnorna jobba hemma o pappa såg till att ha maten på borde.Alltås det vra han som hade ansvar för familj...med tiden detta har ändrats kvinnor är självständiga utbildade ...men traditionen i sig är vackert tycker jag.och ändras man på detta så slutar detta att bli en vackert tradition...alltså traditionen försvinner.
Hoppas på att ni förstår vad jag skriver för jag stavar mycket dålig
Dsy04, jag håller med det när det gäller överlämnandet vaid altaret. Detta betyde en annan sak för i tiden, men idag så vet vi kvinnor att vi äger oss själva och gör som vi vill.
Dock håller jag inte helt med om att man måste vara djupt troende och tro på exakt allt inom kristendomen. Som jag och de två tjejerna som jag diskuterade så är vår tro just att tro på något högre, och i mitt fall så kan jag inte sätta fingret på om det är HAN, Gud, eller om det är något annat som är gud. Men att gifta sig i kyrkan för min del gör att vårt äktenskap känns välsignat av "det" som är gud som jag tror på. Inte gubben i molnen, men något som övervakar.
och jag håller med om att mitt inlägg är rörigt, men det är svårt att förklara exakt vad jag menar när jag skriver.