• suzem

Pappa som ger bort?

hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??

• Svar på tråden Pappa som ger bort?
  • Emmet99

En till präst skrev 2009-01-16 22:39:22 följande:

Äsch! Har de skribenter som pratar om "präster uppstigna ur första Mosebok" eller "Gud led av ständig pms under hela första testamentet" LÄST första Mosebok eller "första testamentet" (Gissar att skribenten avser Gamla Testamentet)?Detta är en nyfiken fråga, inte elak eller "hård" utan bara vetgirig....
    Jag har läst hela gamla testamentet. I biblen alltså.

=) Sedan läste jag en bok av Alf Henriksson (tror jag) som är en sammanfattning av hela bibeln inklusive apokryferna (där författaren har skrivit alla händelser men hoppat över "den och den hade en son som hette blabla som blev si och så gammal, denne son fick en son...osv 2 sidor)

Så ja, jag har läst. =)
  • Jessie Gustav

Alla kanske inte tycker det är kvinnoförnedrande.visst måste kyrkan få bestämma vad som händer i kyrkan men jag behöver väl inte tycka att det är rätt för det?vi är ju alla olika.Du tycker att det är kvinnoförnedrande med brudöverlämning,det tycker inte jag,du tycker att det är okej att kyrkan får bestämma som dom vill,det tycker inte jag.men det är ju min högst personliga åsikt.Jag står för den men jag kan inte riktigt skriva ner varför jag tycker så.

feministbrud skrev 2009-01-17 11:18:06 följande:
    Jessie Gustav skrev 2009-01-17 11:16:05 följande:
    Tycker du inte att kyrkan ska få bestämma själv vad som ska vara tillåtet eller inte? Varför är det fel att neka någon att göra något som kyrkan anser vara kvinnoförnedrande?
  • Troll1

Bibeln kan tolkas olika, det har vi alla förstått och alla präster är inte helt överens om dem heller. Det skiljer mkt mellan prästerna har jag själv märkt. Ex för eller emot kvinnliga präster, eller hur de ställer sig till homosexuellas rätt att välsignas i kyrkan osv. 

Eftersom nu bibeln kan tolkas så olika, så måste det vara mkt svårt att vara helt säker på vad som egentligen är "rätt".

• feministbrud

Jessie Gustav skrev 2009-01-17 12:11:39 följande:

Alla kanske inte tycker det är kvinnoförnedrande.visst måste kyrkan få bestämma vad som händer i kyrkan men jag behöver väl inte tycka att det är rätt för det?vi är ju alla olika.Du tycker att det är kvinnoförnedrande med brudöverlämning,det tycker inte jag,du tycker att det är okej att kyrkan får bestämma som dom vill,det tycker inte jag.men det är ju min högst personliga åsikt.Jag står för den men jag kan inte riktigt skriva ner varför jag tycker så.
    Men hur kan du tycka att en organisation inte får bestämma själva? Det jag sa var att om KYRKAN tycker att brudöverlämning är kvinnoförnedrande, ska de då inte förbjuda det i sina lokaler?
  • Jessie Gustav

Det beror på att jag är uppfostrad med att i kyrkan är alla välkommna vad än dom har för åsikter.Bruöverlämning har som sagt varit en tradition i våran familj hur länge som helst.Min mormors bror överlämnade henne och innan dess så blev mormors mor överlämnad av sin far och det har aldrig varit nån i kyrkan som har sagt något om det.

feministbrud skrev 2009-01-17 12:36:57 följande:
    Jessie Gustav skrev 2009-01-17 12:11:39 följande:
    Men hur kan du tycka att en organisation inte får bestämma själva? Det jag sa var att om KYRKAN tycker att brudöverlämning är kvinnoförnedrande, ska de då inte förbjuda det i sina lokaler?
  • MolsonCanadian

Du missar feministbruds poäng - Varför ska du bestämma vad olika organisationer ska tycka och praktisera?

Jessie Gustav skrev 2009-01-17 12:41:34 följande:

Det beror på att jag är uppfostrad med att i kyrkan är alla välkommna vad än dom har för åsikter.Bruöverlämning har som sagt varit en tradition i våran familj hur länge som helst.Min mormors bror överlämnade henne och innan dess så blev mormors mor överlämnad av sin far och det har aldrig varit nån i kyrkan som har sagt något om det.
  • Jessie Gustav

Jag har aldrig påstått att jag ska bestämma någonting,då har ni nog missuppfattat dte hela.jag har bara sagt att jag har en viss åsikt sen är dte ju upp till prästen och kyrkan att bestämma vad den/dom tycker.

En åsikt har man väl rätt att ha även om den inte stämmer överens med vad ni andra tycker???

• Jessie Gustav

Eller jo jag ville ju bestämma över mitt bröllop men det vill väl alla och hade prästen sagt att han inte gick med på brudöverlämning så hade vi ju gått med på det även om vi hemskt gärna ville ha det.

• MolsonCanadian

Fast så där står det inte i ursprungstexten. Där står det "kvinnan" och det står i samma veva som Paulus totalsågar x antal manliga församlingsledare. Däremot blir det tokigt om man rycker texter ur sitt sammanhang, lite sekteristiskt så där.

Hammerman1 skrev 2009-01-16 23:28:54 följande:
    Visst råder det oenighet. Inte undra på. Du har en väldigt tjock bok som gör anspråk på att vara Guds lag vilken skall åtlydas ANNARS JÄVLAR och det finns många regler som går att tolka på olika sätt. Olika tolkningar i kombination med det upplevda allvaret i situationen (är det transsubstantiation eller inte?) borgar för att det blir en hel del splittring. Det må vara hur det vill med den saken, men för mig blir det bara hycklande att säga att kvinnliga präster är ok, när den bok tron grundar sig på säger att: "Liksom överallt i de heligas församlingar skall kvinnorna tiga vid sammankomsterna: de har inte lov att tala utan skall underordna sig, som också lagen säger. Om de vill ha reda på något skall de fråga sina män när de har kommit hem, för det passar sig inte för en kvinna att tala vid sammankomsten."
  • MolsonCanadian

Har du inte?

"jag tycker dte är fel i fall kyrkan eller prästen bestämmer att nån inte får gå in med sin pappa fast hon hemsk gärna vill det"

Jessie Gustav skrev 2009-01-17 12:50:50 följande:

Jag har aldrig påstått att jag ska bestämma någonting,då har ni nog missuppfattat dte hela.jag har bara sagt att jag har en viss åsikt sen är dte ju upp till prästen och kyrkan att bestämma vad den/dom tycker.En åsikt har man väl rätt att ha även om den inte stämmer överens med vad ni andra tycker???
Svar på tråden Pappa som ger bort?