Pappa som ger bort?
hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??
hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??
En till präst skrev 2009-01-16 22:39:22 följande:
Alla kanske inte tycker det är kvinnoförnedrande.visst måste kyrkan få bestämma vad som händer i kyrkan men jag behöver väl inte tycka att det är rätt för det?vi är ju alla olika.Du tycker att det är kvinnoförnedrande med brudöverlämning,det tycker inte jag,du tycker att det är okej att kyrkan får bestämma som dom vill,det tycker inte jag.men det är ju min högst personliga åsikt.Jag står för den men jag kan inte riktigt skriva ner varför jag tycker så.
Bibeln kan tolkas olika, det har vi alla förstått och alla präster är inte helt överens om dem heller. Det skiljer mkt mellan prästerna har jag själv märkt. Ex för eller emot kvinnliga präster, eller hur de ställer sig till homosexuellas rätt att välsignas i kyrkan osv.
Eftersom nu bibeln kan tolkas så olika, så måste det vara mkt svårt att vara helt säker på vad som egentligen är "rätt".
Jessie Gustav skrev 2009-01-17 12:11:39 följande:
Det beror på att jag är uppfostrad med att i kyrkan är alla välkommna vad än dom har för åsikter.Bruöverlämning har som sagt varit en tradition i våran familj hur länge som helst.Min mormors bror överlämnade henne och innan dess så blev mormors mor överlämnad av sin far och det har aldrig varit nån i kyrkan som har sagt något om det.
Du missar feministbruds poäng - Varför ska du bestämma vad olika organisationer ska tycka och praktisera?
Jessie Gustav skrev 2009-01-17 12:41:34 följande:
Jag har aldrig påstått att jag ska bestämma någonting,då har ni nog missuppfattat dte hela.jag har bara sagt att jag har en viss åsikt sen är dte ju upp till prästen och kyrkan att bestämma vad den/dom tycker.
En åsikt har man väl rätt att ha även om den inte stämmer överens med vad ni andra tycker???
Eller jo jag ville ju bestämma över mitt bröllop men det vill väl alla och hade prästen sagt att han inte gick med på brudöverlämning så hade vi ju gått med på det även om vi hemskt gärna ville ha det.
Fast så där står det inte i ursprungstexten. Där står det "kvinnan" och det står i samma veva som Paulus totalsågar x antal manliga församlingsledare. Däremot blir det tokigt om man rycker texter ur sitt sammanhang, lite sekteristiskt så där.
Har du inte?
"jag tycker dte är fel i fall kyrkan eller prästen bestämmer att nån inte får gå in med sin pappa fast hon hemsk gärna vill det"
Jessie Gustav skrev 2009-01-17 12:50:50 följande: