Pappa som ger bort?
hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??
hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??
bra poäng..
om jag hade varit emot den ortodoxa läran/reglerna, så hade jag också lämnat kyrkan då. Varför ska man vara kvar om man inte är troende eller vill följa kyrkans regler?
Generellt sett kan man väl säga att det har att göra med om man ser traditionen som jämställd med skriften. Så är det ju inom t ex ortodoxa och katolska kyrkan.
Inom lutherska kyrkor menar man att det är bara Bibeln som är grunden för läran, inte traditionen. Man kan naturligtvis lära sig mycket viktigt från traditionen, men traditionen i sig är inte helig.
Jag tilhör de som menar att både Gud och Bibeln är oföränderlig. Det kan man dock inte säga om oss människor och vårt samhälle. Du och jag vet mer om hur världen fungerar än vad en bonde i Mecklenburg gjorde på 1400-talet. Därför kan vi också förstå en del saker i Bibeln på ett bättre sätt.
När man studerar de få bibeltexter som brukar tas upp som argument emot samkönade äktenskap så anser jag inte att de är hållbara. De handlar om tempelprostiution, pedofili och avgudadyrkan - något som de flesta kristna (och ateister, för den delen) tycker är fel.
Om man haft fel väldigt länge så blir inte situationen bättre av att man fortsätter att ha fel. Då är det bättre att erkänna sitt misstag och göra rätt i fortsättningen. Så ser jag på frågan om kyrkan och samkönade äktenskap.
Vad menar du då?? Att man ska fortsätta vara medlem i Svenska kyrkan enbart av den orsaken?
Måste man ha präst och kyrka, det finns väl en borgerlig variant också om jag inte fattat det hela fel?
Klart att det kostar pengar att nyttja SvKy till en begravning om man inte varit medlem. Men varför skulle man vilja ha en kyrklig begravning om man inte varit medlem?
Fast det är där du snurrar till det. Att vara välkommen till kyrkan är inte detsamma som att vara välkommen att göra vad du vill i kyrkan. Du får t ex inte ta emot nattvard om du inte är döpt, inte predika om du inte har fått det förordnandet, inte kicka undan kantorn och spela orgel - det finns en hel del saker som du inte får göra, men du är fortfarande välkommen TILL kyrkan.
Jo, men det är ju precis det jag menar.
Att man är välkommen TILL kyrkan - troende eller ej. Och att man är välkommen att gifta sig I kyrkan - troende eller ej. Bara man är medlem.
Att man sedan inte får utföra vissa saker eller bete sig hur som helst är väl ganska självklart.
Ja, fast så är det för att SvK styrs partipolitiskt.
Aleta
jag tror att budskapet från förr har ändrats så mycket
förr var det mannen som tog hand om familjen därför överlämnar pappa sin dotter till mannen.
men jag tror att alla ser detta på olika sätt jag ser inte detta som "gullig" som du skrev utan jag ser det som en tradition som kyrkan har och som är fortfarande kvar än idag en tradition och inte mer än det, och man kan säga så här att den traditioenen håller på att försvinna det är inte så ofta man ser pappa överlämna bruden
Sedan alla ger en betydelse enlig vad de själv tycker som du skrev innan
några tycker att de själva är inte jämtlika
andra ser det mer som en tradition.
andra ser der som kvinno förtryck
Att bruden bär en vitt klänning vad betyder den vita klänning egentligen?....förr i tiden så gav man sin oskuld till mannen man skulle gifta sig med och det vita klänning betyden renhet oskuldhet, nu de flesta har sex före äktenskap det är normal tiden har ändrat man har ett annat syn på det..för tiden har ändrats för vi formas o ändras hela tiden det blir
en naturlig proccesutveckling, den vita klännings bärs endå för att det är snyggt för att det är en del av traditionen att gifta sig med vit sen har oxå det förändrat nu gifter man sig med röda, svarta, violet, klänningar men den vita klänning är fortfarande en starktradition när man ska gifta sig, och vare sig vi vill eller inte den har sin grund på varför den är vit ...ingen fördjupar sig i det ..o konstig att ingen tycket att det är hemsk att gifta sig med vita klänning...trötts sin betydelse ...för obs.....inte kan vi säga att manen bärde vita eller svarta kostym för han var oxå oskuld...för det var han inte....så ...ja
jag ser det som en tradition..hackar mig inte på att det betyder ojämlighet mellan man o kvinnan eller någon sånt
förlåt än en gång jag stavar mycket dålig har dyslexi...pratar mycket bättre än vad jag stavar ..men man kan inte låta o bli o vara med i intressanta forum
Fast det är ju tvärtom. Det har aldrig varit en tradition i kyrkan. Särskilt inte i Sverige. Traditionen som kyrkan har och som är kvar är att man går in tillsammans.