• suzem

Pappa som ger bort?

hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??

• Svar på tråden Pappa som ger bort?
  • Aleta

Jodå, jag hänger med. Jag vet inte hur stor Ishtarkulten var när nya testamentet skrevs, men den borde väl ha varit på väg ut. Jag gissar att det mer var en irriterande, seglivad myt/tradition som levde kvar. (Typ vårt midsommarfirande.)
    Det var ju långt mer än 1500 år sedan Ishtar var stor när Jesus kom.
    Ingen lär få veta hur det egentligen var om vi inte skaffar en tidsmaskin skulle jag tro.
    Vi får väl läsa på om Ishtarkulten bland judarna.
    George Aaron Barton har skrivit "The Semitic Ishtar Cult" om någon har läst den så kanske vi får veta mer. Jag har inte tid, måste ju hänga på BT.

shakynose skrev 2009-01-19 19:13:08 följande:
    Det är en väldigt tveksam sanning att det alltid är den yngre religionen som tagit över och ändrat på den gamla! Ibland har två religioner levat en lång tid samtidigt och båda har influerats av varandra. Därför kan det precis lika gärna vara en nyare version av den gamla myten som präglats av en modernare religion, inte bara den nya historien som bär spår av den gamla. Om ni hänger med?
  • ario

ishtar, är det inte kopplad till den assyriska/babyloniska historian?

Aleta skrev 2009-01-20 13:04:44 följande:
    Jodå, jag hänger med. Jag vet inte hur stor Ishtarkulten var när nya testamentet skrevs, men den borde väl ha varit på väg ut. Jag gissar att det mer var en irriterande, seglivad myt/tradition som levde kvar. (Typ vårt midsommarfirande.)Det var ju långt mer än 1500 år sedan Ishtar var stor när Jesus kom.Ingen lär få veta hur det egentligen var om vi inte skaffar en tidsmaskin skulle jag tro. Vi får väl läsa på om Ishtarkulten bland judarna.George Aaron Barton har skrivit "The Semitic Ishtar Cult" om någon har läst den så kanske vi får veta mer. Jag har inte tid, måste ju hänga på BT.
  • Aleta

Jo.

ario skrev 2009-01-20 13:35:37 följande:
    ishtar, är det inte kopplad till den assyriska/babyloniska historian?
  • anne på grönkulla

Hur OT som helst - och är en mytologisk motsvarighet till Apfodite/Diana - om jag inte minns fel.

*stor är efesiernas diana*...!!1

Aleta skrev 2009-01-20 14:59:50 följande:
    Jo.
  • Hammerman

anne på grönkulla skrev 2009-01-20 15:22:35 följande:

Hur OT som helst - och är en mytologisk motsvarighet till Apfodite/Diana - om jag inte minns fel.*stor är efesiernas diana*...!!1
    Det finns mycket mytologi som har motsvarigheter på annat håll. Asaguden Tor är ett bra exempel. Samerna dyrkade en hammarbärande åskgud som kallades Horagalles vars namn kan härledas från just Tor, finnarna hade sin motsvarighet i Ukko/Perkele som även han orsakade blixtar med just en hammare. Slaverna hade Perun, tyskarna Donar, kelterna Taranis, romarna Jupiter, grekerna Zeus, de vediska indierna hade Indra. Alla liknar varandra lite väl mycket för att det ska kunna härledas åt slumpen.

Men nu är jag förskräckligt OT.
  • shakynose
    Hammerman1 skrev 2009-01-20 15:30:56 följande:
    anne på grönkulla skrev 2009-01-20 15:22:35 följande:Det finns mycket mytologi som har motsvarigheter på annat håll. Asaguden Tor är ett bra exempel. Samerna dyrkade en hammarbärande åskgud som kallades Horagalles vars namn kan härledas från just Tor, finnarna hade sin motsvarighet i Ukko/Perkele som även han orsakade blixtar med just en hammare. Slaverna hade Perun, tyskarna Donar, kelterna Taranis, romarna Jupiter, grekerna Zeus, de vediska indierna hade Indra. Alla liknar varandra lite väl mycket för att det ska kunna härledas åt slumpen.Men nu är jag förskräckligt OT.
    Nej, knappast slumpen, men det är vanskligt att dra slutsatser om myternas originalitet när ingen egentligen vet hur de berättats från början.

Men att man ger åskguden tillhyggen för handgemäng eller smide är väl egentligen inte särskilt påhittigt? Och att han är en arg lirare med brinnande spjut och pilar kan ju vem som helst se!
    Jag vill verkligen inte vara den som tar sig sista ordet denna roliga diskussion, men mer OT kan det knappast bli.
  • anne på grönkulla

Absolut! Tyckte det var ganska lustigt nu i detta OT-sammanhang bara, då Paulus i Apostlagärningarna möts av ett upplopp till förmån för gudinnan Diana i Efesos.

När jag tänker efter är nog dock den direkta motsvarigheten till Diana Artemis på grekiska (och inte Afrodite), men som ändå är Astarte/Ishtar i semitisk mytologi.

• Hammerman

shakynose skrev 2009-01-20 15:41:47 följande:

Nej, knappast slumpen, men det är vanskligt att dra slutsatser om myternas originalitet när ingen egentligen vet hur de berättats från början. Men att man ger åskguden tillhyggen för handgemäng eller smide är väl egentligen inte särskilt påhittigt? Och att han är en arg lirare med brinnande spjut och pilar kan ju vem som helst se! Jag vill verkligen inte vara den som tar sig sista ordet denna roliga diskussion, men mer OT kan det knappast bli.
    Hehe, nej, originalitet är nog svårt att utröna och antagligen omöjligt att någonsin ge ett exakt svar på. Att ge åskguden tillhyggen är kanske inte så originellt, men att han slår ihjäl en stor orm eller drake och tycker om rusdrycker är kanske lite för specificerat trots allt (för det gör i princip alla dom jag räknat upp)? Jag vet inte, spekulerar bara.
  • shakynose
    Hammerman1 skrev 2009-01-20 15:47:13 följande:
    shakynose skrev 2009-01-20 15:41:47 följande:
    Hehe, nej, originalitet är nog svårt att utröna och antagligen omöjligt att någonsin ge ett exakt svar på. Att ge åskguden tillhyggen är kanske inte så originellt, men att han slår ihjäl en stor orm eller drake och tycker om rusdrycker är kanske lite för specificerat trots allt (för det gör i princip alla dom jag räknat upp)? Jag vet inte, spekulerar bara.
    ALLA hårdingar dödar drakar eller ormar eller andra stora vidunder Inte bara åskgudarna.
Svar på tråden Pappa som ger bort?