Pappa som ger bort?
hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??
hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??
Enligt Svenska kyrkan är äktenskapet ett heligt förbund.
"Den kyrkliga vigseln präglas av tanken att äktenskapet är en Guds gåva och ett heligt förbund."
www.svenskakyrkan.se/default.aspx&refdi=23712
En till präst skrev 2009-01-18 23:38:47 följande:
Du har alldeles rätt att det var Oscar Wilde som införde de sju slöjorna i sin pjäs Salome, den uppfördes första gåmngen i Paris 1896.
Man kan läsa mer om allt detta i "Serpent of the Nile, women and dance in the arab world" av Wendy Buonaventura. En välskriven avhandling med gott om källstudier.
Salomes historia bygger på myten om frukbarhetsgudinnan Ishtar. I en allegori om årstidernas skiftande (naturen dör och återföds) så dör Ishtars älskare och förs till underjorden. Ishtar beger sig ner dit för att få honom tillbaka. Hon måste passera genom sju gånger sju portar och vid varje lämna en juvel och en slöja i pant. När hon är i underjorden blir det vinter på jorden och först när hon återvänder blir det vår igen.
Den här dansen blev känd som välkomstdansen och välkommen heter som bekant shalom på hebreiska. Den kallades alltså shaloms dans.
I bibeln så namnges inte ens Salome utan det är alltså shaloms dans som det pratas om, just den dans som före bibeln var Ishtars!
(Var det inte Flavius Josephus född 37 som var den första som sa att hon hette Salome?)
Att den namnlösa dansösen från bibeln sedan har fått namnet av sin egen dans och även så småningom slöjor och annat är en muntlig tradition. Jag skrev Salome med de sju slöjorna eftersom då vet folk vad man menar. Säger jag dansösen i bibeln med välkomstdansen så är nog de flesta som frågetecken.
Hur som helst: Betydelsen av dansen inverteras i bibeln. Från att vara en dans som bringar liv blir det en dans som bringar död. Den nya berättelsens syfte är förmodligen att visa på kvinnlighetens destruktiva kraft istället för den livsbringande som det ursprungligen symboliserar och även att få bort en ritual och myt som kanske var populär från en tidigare tro.
För att få full klarhet i detta så får vi nog be någon som har läst bibeln på originalspråk om hjälp!
Det är väl Duchess som brukar veta sån't?
inom den ortodoxa kyrkan har båda två en krona under vigseln.
Som betyder att de är oskuld båda två?
Jag menar inte att det har något med Johannes döparens att göra. jag menar att man har använt den berättelsen för att ta död på en gammal myt från en annan religion. Det gjordes antagligen inte av författaren/na utan av andra. Däremot tror jag inte att det är så himla sent. När kyrkan bildades så hade den en hel del traditioner, myter och seder att kämpa mot.
Man kan se spår av sådant överallt där en ny religion har dragit fram. Inte bara kristendomen.
Vissa saker förbjuds och andra inlemmas eller förklaras på ett nytt sätt.
Burre Präst skrev 2009-01-19 12:40:41 följande:
Eller så är frågan: Varför inneha ett ämbete vars uppgifter du själv inte tror på?
Behandlar man äktenskapet som något romantiskt mumbojumbo så kanske man har hamnat fel?
En till präst skrev 2009-01-18 23:54:33 följande: