• suzem

Pappa som ger bort?

hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??

• Svar på tråden Pappa som ger bort?
  • Aleta

Scalibregma och Dsy04:
    Även om ni själva är jämställda och tycker att det är gulligt att bli överlämnad så är en brudöverlämning väldigt tydlig i sitt budskap för den som ser på.
    En man överlämnar kvinnan i en annan mans vård.
    Många är vi som ser denna symbol på detta vis och vi tror även att detta i längden urholkar vårt jämlika samhälle (även om det tar en generation eller två).
    Läs gärna lite längre tillbaka i tråden. Minst 10 sidor tror jag. Så finns det många bra inlägg från båda håll.

Det finns de tjejer här som har valt överlämning för att de inte VILL vara jämlika, så man kan inte säga att det inte betyder det längre när det finns brudar som redan idag väljer denna symbol för att visa upp just denna betydelse.

Det vi motståndare vänder oss emot är att man inte accepterar vad det faktiskt uppfattas som utan blundar och säger att det bara är gulligt för att man själv tycker det.
    Att man väljer att genomföra det är ens eget val, men det är ju bra om man är informerad och förstår vad det är man visar inför andra innan man tar beslutet.

• ario

Visst kan det kännas konstigt att vissa som inte är troende men som absolut vill gifta sig i kyrkan, men det är ju samma sak med homosexuella, kyrkan är emot detta, men endå är det många homosexuella som vill gifta sig i kyrkan..Inte alls logiskt!

feministbrud skrev 2009-01-18 10:54:51 följande:
    Jag stör mig inte på dig! Jag stör mig på bridezillas som absolut måste gifta sig i kyrkan fast de inte tror på gud och inte vill ställa upp på kyrkans värdegrund bara för att det är fint. Dessutom tror dessa personer ofta att kyrkan är en församling där man kan - och bör - göra precis som man vill!
  • Duchess

När du skriver att "kyrkan är emot detta", vilken kyrka syftar du då på?

ario skrev 2009-01-18 13:21:31 följande:
    Visst kan det kännas konstigt att vissa som inte är troende men som absolut vill gifta sig i kyrkan, men det är ju samma sak med homosexuella, kyrkan är emot detta, men endå är det många homosexuella som vill gifta sig i kyrkan..Inte alls logiskt!
  • ario

jag följer den ortodoxa läran.

katolikerna tycker väl samma sak.

Duchess skrev 2009-01-18 13:22:40 följande:
    När du skriver att "kyrkan är emot detta", vilken kyrka syftar du då på?
  • Duchess

Ah, okej. Ja, jag tror att katoliker och ortodoxa generellt sett är överens om detta.

Svenska Kyrkan har en annan uppfattning, som du kanske vet. Just nu cirkulerar ett förslag till vigselordning för samkönade par, som antagligen kommer att godkännas ungefär när riksdagen klubbar en ny könsneutral äktenskapsbalk.

ario skrev 2009-01-18 13:24:35 följande:
    jag följer den ortodoxa läran.katolikerna tycker väl samma sak.
  • ario

okey, låter intressant.

Men mitt syfte med detta är att, hur kan man ändra kyrkans regler/lagar?

mkt intressant, får den ortdoxa läran som även betyder den sanna/rätta läran har aldrig ändrat sina regler.

Duchess skrev 2009-01-18 13:26:57 följande:
    Ah, okej. Ja, jag tror att katoliker och ortodoxa generellt sett är överens om detta. Svenska Kyrkan har en annan uppfattning, som du kanske vet. Just nu cirkulerar ett förslag till vigselordning för samkönade par, som antagligen kommer att godkännas ungefär när riksdagen klubbar en ny könsneutral äktenskapsbalk.
  • ario

men har den svenska kyrkan alltid tyckt det är okey med att homosexuella gifter sig, eller är det något nytt?

Duchess skrev 2009-01-18 13:26:57 följande:
    Ah, okej. Ja, jag tror att katoliker och ortodoxa generellt sett är överens om detta. Svenska Kyrkan har en annan uppfattning, som du kanske vet. Just nu cirkulerar ett förslag till vigselordning för samkönade par, som antagligen kommer att godkännas ungefär när riksdagen klubbar en ny könsneutral äktenskapsbalk.
  • feministbrud
    ario skrev 2009-01-18 13:21:31 följande:
    Det är väl väldigt logiskt eftersom de homosexuella som vill gifta sig i kyrkan är troende (får man förmoda). Men som Duschess skrev så kommer de får gifta sig i kyrkan från och med maj i år (om allt går som det ska). Visst kan man försöka förändra kyrkan, engagera sig och propagera för brudöverlämning om man vill ändra på det. Min poäng vara bara att man inte kan kräva en förändring om man varken är troende eller engagerad i kyrkan.
  • ario

jo sant. det finns olika kyrkor, vissa emot, andra inte alls.

feministbrud skrev 2009-01-18 13:35:30 följande:
    Det är väl väldigt logiskt eftersom de homosexuella som vill gifta sig i kyrkan är troende (får man förmoda). Men som Duschess skrev så kommer de får gifta sig i kyrkan från och med maj i år (om allt går som det ska). Visst kan man försöka förändra kyrkan, engagera sig och propagera för brudöverlämning om man vill ändra på det. Min poäng vara bara att man inte kan kräva en förändring om man varken är troende eller engagerad i kyrkan.
  • Linn74

Jag har också tänkt så ända tills alldeles nyligen. Men man kan lika gärna vända på det och säga att:

Kyrkan säger att ALLA är välkomna dit, och därmed är man också välkommen att gifta sig där. Och om man ska välja bort att gifta sig i kyrkan pga. att man inte är troende (och inte för att man inte vill gå med på kyrkans villkor ang. överlämning etc), så varför inte gå ur Svenska Kyrkan helt och hållet isåfall...

Dsy04 skrev 2009-01-18 10:03:04 följande:
    [citat]
    Tycker att det är konstig att folk väljer att gifta sig i kyrkan om de inte är helt troende.
Svar på tråden Pappa som ger bort?