• suzem

Pappa som ger bort?

hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??

• Svar på tråden Pappa som ger bort?
  • feministbrud

*har läst ikapp efter bara två dagars konferens*

Jag har egentligen inte så mycket att tillägga mer än till ario: Jag vet att du inte håller med mig nu, men jag tror att du har tokfel. Visst är vi alla olika. ALLA är olika som individer. Men skillnaderna är inte nödvändigtvis könsbundna och det värsta jag vet är när man säger att män är mer lämpade för vissa saker (laga bilen) och kvinnan för andra saker (laga mat). Och det är därför som jag aldrig skulle låta en man lämna över mig till en annan i vigselakten!

• Troll1

Ur Arios länk: ..."Ett annat exempel är Korachs uppror mot Mose och Aron. Korach accepterade inte det faktum att Gud faktiskt utvald Mose och Aron till Hans särskilda tjänare, Mose som sitt språkrör och Aron som sin präst. Korach ville själv bära fram rökelseoffret, något som enbart Aron och hans söner fick göra. Det slutade med att Korach och hans familj, samt alla som tillsammans med Korach som inte var giltiga präster men i alla fall offrat rökelse, dog: ”Och eld sköt ut från Herren och förbrände de 250 män som hade offrat rökelse” (4 Moseboken 16:35). Här är ett annat exempel på att ingen kan ta sig prästämbetet som en rättighet eller kräva fram det, prästämbetet är en gudomlig nåd Gud ger till dem Han har bestämt: ”Jag ger er (Arons släkt) prästämbetet som ett privilegium. Varje obehörig som befattar sig med det skall dödas” (4 Mosebok 18:7)."

Låter som om alla kvinnliga präster skulle få det hett om öronen. Nu är man inne i Moseböckerna igen, har liksom varit temat för dagen... Där förgörs folk till höger och vänster av (en kärleksfull) Gud?!

• Emmet99
    Troll1 skrev 2009-01-16 22:34:31 följande:
    Ur Arios länk: ..."Ett annat exempel är Korachs uppror mot Mose och Aron. Korach accepterade inte det faktum att Gud faktiskt utvald Mose och Aron till Hans särskilda tjänare, Mose som sitt språkrör och Aron som sin präst. Korach ville själv bära fram rökelseoffret, något som enbart Aron och hans söner fick göra. Det slutade med att Korach och hans familj, samt alla som tillsammans med Korach som inte var giltiga präster men i alla fall offrat rökelse, dog: ?Och eld sköt ut från Herren och förbrände de 250 män som hade offrat rökelse? (4 Moseboken 16:35). Här är ett annat exempel på att ingen kan ta sig prästämbetet som en rättighet eller kräva fram det, prästämbetet är en gudomlig nåd Gud ger till dem Han har bestämt: ?Jag ger er (Arons släkt) prästämbetet som ett privilegium. Varje obehörig som befattar sig med det skall dödas? (4 Mosebok 18:7)." Låter som om alla kvinnliga präster skulle få det hett om öronen. Nu är man inne i Moseböckerna igen, har liksom varit temat för dagen... Där förgörs folk till höger och vänster av (en kärleksfull) Gud?!
    Jag tror Gud led av ständig pms under hela första testamentet
  • Hammerman

En till präst skrev 2009-01-16 22:14:48 följande:

Ok - men visst ingår det då i vigselritualet ett löfte från kvinnan att underordna sig sin man?Har bara varit på en ortodox vigsel, och där fanns ett sådant löfte med.
    Måhända motiverat utifrån Ef 5:22-24?

"Ni kvinnor, foga er efter era män som efter Herren.
    Ty en man är sin hustrus huvud liksom Kristus är kyrkans huvud - han som också är frälsare för denna sin kropp.
    Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män.
  • En till präst

Äsch!

Har de skribenter som pratar om "präster uppstigna ur första Mosebok" eller "Gud led av ständig pms under hela första testamentet" LÄST första Mosebok eller "första testamentet" (Gissar att skribenten avser Gamla Testamentet)?

Detta är en nyfiken fråga, inte elak eller "hård" utan bara vetgirig....

• Troll1
    En till präst skrev 2009-01-16 22:39:22 följande:
    Äsch! Har de skribenter som pratar om "präster uppstigna ur första Mosebok" eller "Gud led av ständig pms under hela första testamentet" LÄST första Mosebok eller "första testamentet" (Gissar att skribenten avser Gamla Testamentet)?Detta är en nyfiken fråga, inte elak eller "hård" utan bara vetgirig....
    Ähum, jag har nog inte legat och sträckläst den ska erkännas. Som prästdotter kan jag dock garantera dig att jag läst tillräckligt... Inte min favorit.

Du nämnde själv präster som tyckte kvinnor var underordnade männen. Jag har stött på några av dem och de var som uppstigna ur första Mosebok (inte långt därifrån). Observera att min pappa inte är en av dem och han är inte kvinnoprästmotståndare heller.

Varför undrade du?

• Duchess

Jag har träffat manliga präster/präststuderande som är emot kvinnliga präster eftersom de anser att kvinnan är underställd mannen och därför inte kan ha någon slags position i samhället där hon bestämmer över män. En rätt risig kvinnosyn, tycker jag.

Jag har också träffat de som har enbart teologiska skäl till att vara emot kvinnliga präster. Jag håller inte med dem, men jag kan lättare respektera den åsikten än den förstnämnda.

• Hammerman

Får man fråga vad du grundar din teologi på isåfall?

Duchess skrev 2009-01-16 23:05:44 följande:
    Jag har träffat manliga präster/präststuderande som är emot kvinnliga präster eftersom de anser att kvinnan är underställd mannen och därför inte kan ha någon slags position i samhället där hon bestämmer över män. En rätt risig kvinnosyn, tycker jag. Jag har också träffat de som har enbart teologiska skäl till att vara emot kvinnliga präster. Jag håller inte med dem, men jag kan lättare respektera den åsikten än den förstnämnda.
  • Duchess

Bibeln. Hurså?

Hammerman1 skrev 2009-01-16 23:09:27 följande:
    Får man fråga vad du grundar din teologi på isåfall?
  • Hammerman

Var i Bibeln hittar du stöd för kvinnliga präster?

Att hitta motstånd för det är ju inte direkt svårt. Bibeln säger ju faktiskt rakt ut att kvinnor ska hålla käft i kyrkan och underordna sig männen. Hade du propagerat för kvinnliga präster för några sekler sedan hade dina skrifter hamnat i Index Librorum Prohibitorum efter det att inkvisitionen lekt lite med dig.

Enda skälet till att det finns kvinnliga präster är extrabibliskt mumbojumbo.

Duchess skrev 2009-01-16 23:11:45 följande:
    Bibeln. Hurså?
Svar på tråden Pappa som ger bort?