• suzem

Pappa som ger bort?

hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??

• Svar på tråden Pappa som ger bort?
  • Troll1
    Hammerman1 skrev 2009-01-16 20:15:56 följande:
    svårtattvälja skrev 2009-01-16 19:53:09 följande:1 Tim 2:11-141 Kor 14:33-35Så man skulle ju kunna tolka det som att kvinnoprästmotståndarna är de mer rättrogna kristna, men vem bryr sig?
    Ska vi leta i bibeln, eller på nätet, eller vill du skriva vad det står för?
  • Hammerman

Troll1 skrev 2009-01-16 20:26:51 följande:

Ska vi leta i bibeln, eller på nätet, eller vill du skriva vad det står för?
    Gud är inte oordningens Gud utan fridens.
    Liksom överallt i de heligas församlingar
    skall kvinnorna tiga vid sammankomsterna: de har inte lov att tala utan skall underordna sig, som också lagen säger.
    Om de vill ha reda på något skall de fråga sina män när de har kommit hem, för det passar sig inte för en kvinna att tala vid sammankomsten. (1 Kor 14:33-35)

Kvinnan skall ta emot undervisning i stillhet och alltid underordna sig.
    Att själv undervisa tillåter jag henne inte och inte heller att bestämma över mannen, utan hon skall hålla sig tyst och stilla. Ty Adam skapades först och sedan Eva.
    Och det var inte Adam som lockades utan kvinnan som lät sig lockas och förleddes till överträdelse. (1 Tim 2:11-14)

Det är mitt antagande att kvinnoprästmotståndet kan härledas från dessa bibelställen, samt den tämligen florerande misogynin i Torahn.
  • Scalibregma
    Duchess skrev 2009-01-10 18:53:38 följande:
    Bra att vi kan vara överens om att det är kontroversiellt för många i alla fall För övrigt finns det ju andra lösningar om man inte vill ses förrän vid altaret. Om man gifter sig i en korskyrka (med sidoingångar) kan man komma in från varsitt håll, mötas i mitten och gå sista biten tillsammans. Det tycker jag personligen är en fin variant. Annars kanske din blivande man kan överlämnas av sin mor eller far, medan du och ev. tärnor väntar framme i kyrkan? Jag tycker att det vore otroligt spännande om någon skulle välja den lösningen!
    Så det e inte förtryck att killen leds fram och överlämnas, men när tjejen väljer att vandra mot sin blivande man, stöttad av sin far DÅ är det kvinnoförtryck? Denna lösning om något visar på kvinnoförtryck.

Blir lite speciellt att den konstanta oron att kvinnan ska vara förtryckt SKAPAR så otroligt mycket förtryck och inskränkningar.
  • Troll1

Ja, som jag skrev tidigare i tråden; En del präster är som uppstigna ur Första mosebok. Bibeln skrevs av män, inte utan att det märks i de rader du nämner.

För mig är Gud villkorslös kärlek. Resten är människors påfund.

• Troll1

Mitt inlägg var riktat till Hammerman.

• Aleta

Vad bra att du tänker igenom innan du beslutar dig. Jag tror säkert att pappa skulle bli glad, han har nog inte heller funderat på betydelsen av det, men det finns säkert andra sätt att göra honom glad också.

För min egen del så tyckte jag att det var min och min mans dag. Vi två som kom vandrande runt husknuten (utomhusbröllop ) tillsammans hand i hand inför alla gäster. Vi stod tillsammans bakom huset och de där pirriga minuterna precis innan är ljuvliga, de skulle jag inte ha velat dela med någon annan.

Nu lever inte min pappa, men jag är så pass gammal så att jag har hunnit gifta mig två ggr. (Ajaj, så kan det gå.) Men den gången så gjorde jag en lite större sak av dansen med pappa. Första dansen är ju med brudparet, men lite senare så sa orkesterledaren att nu ska bruden dansa med sin far. Då lämnades det lite plats åt oss också på dansgolvet och då var pappa stolt och glad kan jag tala om! Det blev vår lilla stund tillsammans inför alla gäster och det var jättemysigt. Det kan jag rekommendera.

JennyoPatrik skrev 2009-01-16 16:03:19 följande:
    Absolut så har du en väldigt bra poäng där. Självklart vill jag vara jämlik min man, nåt annat är det inte tal om.Jag ska ta mig en funderare och kanske tänka om Tror bara att pappa skulle bli såå glad!
  • Hammerman

Nu gör du mig faktiskt väldigt glad. Jag trodde att du i sann apologetisk anda skulle få det till att nämnda texter inte hade något som helst med kristendomen att göra, att det var blott en tolkningsfråga och gärna avsluta med en hänvisning om att jag "inte förstår Bibeln", vilket man tydligen aldrig kan göra om man är emot massmord och grymheter.

Troll1 skrev 2009-01-16 20:35:07 följande:
    Ja, som jag skrev tidigare i tråden; En del präster är som uppstigna ur Första mosebok. Bibeln skrevs av män, inte utan att det märks i de rader du nämner.
    För mig är Gud villkorslös kärlek. Resten är människors påfund.
  • JennyoPatrik
    Aleta skrev 2009-01-16 20:38:15 följande:
    Vad bra att du tänker igenom innan du beslutar dig. Jag tror säkert att pappa skulle bli glad, han har nog inte heller funderat på betydelsen av det, men det finns säkert andra sätt att göra honom glad också.För min egen del så tyckte jag att det var min och min mans dag. Vi två som kom vandrande runt husknuten (utomhusbröllop ) tillsammans hand i hand inför alla gäster. Vi stod tillsammans bakom huset och de där pirriga minuterna precis innan är ljuvliga, de skulle jag inte ha velat dela med någon annan. Nu lever inte min pappa, men jag är så pass gammal så att jag har hunnit gifta mig två ggr. (Ajaj, så kan det gå.) Men den gången så gjorde jag en lite större sak av dansen med pappa. Första dansen är ju med brudparet, men lite senare så sa orkesterledaren att nu ska bruden dansa med sin far. Då lämnades det lite plats åt oss också på dansgolvet och då var pappa stolt och glad kan jag tala om! Det blev vår lilla stund tillsammans inför alla gäster och det var jättemysigt. Det kan jag rekommendera.
    Nej jag hade inte ens tänkt en tanke på att det kan uppfattas så. Vad mysigt det låter med ditt bröllop, ska kanske satsa extra på valsen med pappsen istället
  • Aleta

Jag skulle gissa att Duchess syftar på det som många har tagit upp i dessa trådar, nämligen att om det nu inte är någon symbol för någonting utan bara ett gulligt sätt att visa att man står nära sin far, så varför ser man inte några andra varianter?
    Varför leds inte brudgummen in, har aldrig pojkar något nära förhållande till sin mor?
    Om båda varianterna förekom lika ofta så skulle det ju vara jämlikt, eller hur?

Scalibregma skrev 2009-01-16 20:33:44 följande:
    Så det e inte förtryck att killen leds fram och överlämnas, men när tjejen väljer att vandra mot sin blivande man, stöttad av sin far DÅ är det kvinnoförtryck? Denna lösning om något visar på kvinnoförtryck. Blir lite speciellt att den konstanta oron att kvinnan ska vara förtryckt SKAPAR så otroligt mycket förtryck och inskränkningar.
  • Aleta

Ja, varför inte ta det ganska snart efter att du dansat med din man så att pappsen inte hinner bjuda upp den utan blir påannonserad? (Förutsatt att han gillar uppmärksamhet.)
    Ett annat alternativ är ju att ha någon som håller koll på när det är dags för er dans och då uppmärksammar alla på den.

JennyoPatrik skrev 2009-01-16 20:42:17 följande:
    Nej jag hade inte ens tänkt en tanke på att det kan uppfattas så. Vad mysigt det låter med ditt bröllop, ska kanske satsa extra på valsen med pappsen istället
Svar på tråden Pappa som ger bort?